Jump to content

Vandrestaver


msteiro

Recommended Posts

Ute og luftet storsekken en tur for å se at alt var der til jakten her om dagen, på vei ut av garasjen hang et par teleskop staver - så hvorfor ikke ta de med...

 

Nå så jeg kanskje litt ut som en fjott, men for en forskjell i stenete og ulendt terreng!

Testet opp og ned en liten skråning for å "simulere" forhold i fjellet, og følte jeg brukte mye mindre krefter og var mye mer stabil kontra uten.

Spesielt med litt vekt i sekken slipper man å lene seg sånn fremover for å holde balansen, så med tanke på å bære dyr ut av terrenget kan det ikke være annet enn fordel?

 

Nå har jeg til gode å se andre jegere med staver, men er det andre her som også bruker det?

Erfaringer?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fjottet å bruke staver når en er på jakt. Man sparer seg for endel konsekvenser av feiltrakking - og en tilleggsfunksjon er at staven(e) kan bruke som støtte ved skyting. Staven godt plantet i bakken, fast grep rundt, børsen i anlegg oppå og så er det klart:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, slemmo skrev:

Du manglet bare en sekk bjørkeved kjøpt på nærmeste bensinstasjon så er du klar for skikkelig Oslofriluftsliv.....100 meter inn i skogen fra parkeringsplassen.

Du må ikke glemme flunkende ny Goretex Pro skalldress på en halvtimes tur på grusvei inn i marka om sommeren ;) 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, msteiro skrev:

Du må ikke glemme flunkende ny Goretex Pro skalldress på en halvtimes tur på grusvei inn i marka om sommeren ;) 

Eller på kjøpesenteret! :)

 

Vandrestav (eller egnet kjepp/trelire), er fornuftig mange steder både ved elvekryssninger og andre vanskelige deler av et terreng med tung sekk. Gjelder vel både på jakt og på tur. Men ser du nevnte et moment jeg ikke har tenkt på, det med balansen i motbakker. Men hvor mye vekt/belastning tåler de teleskopstavene da, hvis du får litt "overbalanse"?

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Geco5 skrev:

Men ser du nevnte et moment jeg ikke har tenkt på, det med balansen i motbakker. Men hvor mye vekt/belastning tåler de teleskopstavene da, hvis du får litt "overbalanse"?

 

Kommer veldig an på stavene, foretrekker ekstra høye staver med enkle ledd, da normale staver trukket nesten helt ut kan flekse litt (på randonnee da, men gjelder vel her og).

 

Men det skal ikke så mye til; hvis man tar forsiktig i og veldig generelt regner 10 kg per stav/arm, vil det for bena tilsvare en sekk på 20 kg istedenfor 40 kg. Dette selvfølgelig uten å regne moment o.l.

 

Fikk selv en mer oppreist, og riktig, stilling både nedover og oppover med stavene som ekstra støtte, i motsetning til uten da man ofte har tendens til å bøye noe forover i hoftene, som igjen sliter ekstra på hofter og isolerer lår musklene mer enn normalt.

 

Når man hører så mye om å bære sunt og ikke bære seg ihjel, burde jo staver nesten regnes som pensum..

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, msteiro skrev:

Kommer veldig an på stavene, foretrekker ekstra høye staver med enkle ledd, da normale staver trukket nesten helt ut kan flekse litt (på randonnee da, men gjelder vel her og).

Tror ikke du forsto hva jeg mente, med begrepet jeg brukte. :) Hva hvis du trår feil, eller av annen grunn får overbalanse (mister balansen). Tror du at at stavene holder 20 - 50 kg da, eller klapper de sammen? Ville vært skeptisk til teleskopstaver og tung bæring, på ulente steder. Det er bedre å gå uten stav, enn å stole på noe som kan  knekker sammen, ved en plutselig belasting på 5 - 10 kg.

 

Har aldri brukt slike staver. Men har mang en gang, kappet ned en stiv kjepp for å passere et vanskelig sted.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Forsto det, men forsvant litt i resonnementet mitt ser jeg.

Stavene jeg nevner er nok sterkere enn de som blir helt dratt ut, men materiale og låsemekanisme har også veldig mye å si.

Har et par eldre teleskopstaver som lett kunne stoppet et normalt fall fremover og mer til,  men de er jo noe tyngre.

 

Jeg vil si ved normal bruk, altså i en situasjon der du kan ta deg for uten å ha opparbeidet deg for stor fart, så holder staver ved overbalanse. Litt dobbel fordel er at du vil klare å stoppe deg før du faller langt(?), hvor du uten staver ikke vil kunne ta deg før armene får bakkekontakt.

 

Men igjen, kommer veldig an på stavene. Har noen superlette som er supre på ski, men hvor låsingen er litt veik til vandring/jakt tror jeg. Alu er litt greiere enn karbon, da man kan røffe opp overflaten ved låsingen for ekstra grep.

 

 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...