Jump to content

Ny bruker med salong og noen spørsmål


VarmintToZ

Recommended Posts

Jeg er ny bruker og har nettopp kjøpt en salong rifle til banebruk.

Det er ei TOZ 78-06 varmint. Det fulgte med en standard A-tec demper som er blitt byttet ut med en A-tec CMM6 (12). Jeg har en simmons 3.8-12X44 kikkert på den. Kikkerten var egentlig beregnet på et krag kjøp som det aldri blei noe av.

Men til mine spørsmål.

 

Jeg har prøvd flere typer subsonic ammunisjon. og alle jeg hittil har prøvd lager en forferdelig kulesmell i våpenet mitt. noe som normalt antyder at dem ikke akkurat er underlyds hastighet.

Ammo prøvd så langt: CCi subsonic, eley subsonic (hittil den stilleste) og winchester subsonic. men den siste var ubrukelig i toz'a, kasta i alle himmelretninger.

Det jeg har lagt merke til er at den vanligste subsonic ammoen er ladet til 1040fps eller deromkring. noe som er så grusomt marginalt. Og hos de levrandørene jeg har vert i kontakt med er det eley eller CCI det går på... men selv med CMM6(12) demperen blir det kulesmell...

I usa har jeg funnet en ammunisjon kalt aguila sniper subsonic. men denne finner jeg ikke i norge.

Finns det noen andre typer subsonic ammo som er garantert ladet til under 1000fps?

Og som er å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

eley subsonic

 

1040fps er nesten 100fps under lydens hastighet og pleier å være så stille at :D Demperen gør ingenting med kulesmellet, men det er nå ikke allverden i .22LR. Det er nå iallefall selden forferdelig, om en ikke skyter inne.

 

Har du kronografert?

Hva skyter du på, på hvilket hold? Det er ikke treff-smellet du hører?

Skyter du inne?

Kan demperen være skev, så kulene tar borti, derav smellet?

RWS subsonic funker bra for meg, men det gør også, Winchester, CCI, Eley, Lapua....

 

K

 

Har ikke kronograf tilgjengelig.

Skyter i hovedsak på blink på 100m.

Men har også selvanvisere på ca 75 - 150m...

Skyter ikke inne...

Har standard demperen fra a-tec. den gir fra seg samme smellet som standard ammo gjør på subsonic. Men med CMM6 (med 12 baffere) lager standard ammo bare det lille "snappet" som kula lager. Den tar ikke i demper. ser ikke sår i lakken på demperen og hører heller ikke det markante "plinget".

Med CCI subsonic og eley subsonic og CMM6 høres fortsatt "snappet" fra kula. Men munnings smellet er helt borte... Hører da selvsagt også kuletreffet...

 

Til vanlig skyter jeg med CCI standard. men en og annen gang brukes remington yellow jacket mot ei kråke eller to... Er bare ute etter å finne en type subsonic som er ladet under 1000fps... (for den saks skyld uansett ammo ladet tett under 1000fps)

Link to comment
Share on other sites

Det kan sikkert vere ein mulighet.

 

Eg har berre ein enkel CZ og måtte slutte med CCI subsonic. Den er absolutt ikkje subsonic i min rifle.

Smeller som fy i CZ, men er stille i min Rem 597.

 

Merkeleg at du får smell med Eley subsonic extra. Denne skal vere ganske svak.

Høyrer nesten ingenting anna enn kuleanslag når eg bruker den.

Link to comment
Share on other sites

Det kan sikkert vere ein mulighet.

 

Eg har berre ein enkel CZ og måtte slutte med CCI subsonic. Den er absolutt ikkje subsonic i min rifle.

Smeller som fy i CZ, men er stille i min Rem 597.

 

Merkeleg at du får smell med Eley subsonic extra. Denne skal vere ganske svak.

Høyrer nesten ingenting anna enn kuleanslag når eg bruker den.

 

 

Eleyen er den stilleste jeg har prøvd... men den smeller litt den også.

Har blitt fortalt at toz har trange piper, ja. men har ingen idé om hvordan det virker inn på ammunisjon. Vet bare at ammo som går stille i BRNO model 2 med demper bråker MYE i min toz...

Det ble lagt skyld på demperen. derfor kjøpte jeg det største jeg kunne finne. CMM6 med 12 baffere.. Stinger og andre høyhastighets ammunisjoner er munnings smellet helt og holdent borte. bare en hissig hvining av kula gjenstår... Men all subsonic ammoen hittil prøvd som er ladet over 1000fps smeller som bare f...

Link to comment
Share on other sites

Dette var merkelig! Skyver selv mest med stinger og denne smeller som f... hos meg. Alt av sub ammo jeg har prøvet er helt dempet med en standard billig demper. Siden du har prøvet 2 dempere er det nærliggende og tro at det har med løpet og gjøre. Kanskje prøve og fjærne voksen på kulene og se om det har noe forskjell. Eller prøve en annen demper av annet fabrikant? Høres ut som et irriterende problem.. Kjenner du noen med 'graf?

Link to comment
Share on other sites

Dette var merkelig! Skyver selv mest med stinger og denne smeller som f... hos meg. Alt av sub ammo jeg har prøvet er helt dempet med en standard billig demper. Siden du har prøvet 2 dempere er det nærliggende og tro at det har med løpet og gjøre. Kanskje prøve og fjærne voksen på kulene og se om det har noe forskjell. Eller prøve en annen demper av annet fabrikant? Høres ut som et irriterende problem.. Kjenner du noen med 'graf?

 

Stinger og som jeg bruker yellow jacket har jo en kulesmell... men munningssmellet er kraftig redusert.. tilnærmet eliminert. med orginaldemperen smalt yellow jakcet ganske mye.

Men det som er plagsomt er at subsonicammunisjon lager kulesmell. og noen lager ganske kraftig kulesmell. CCI subsonic smeller nesten mer enn CCi- standard. Akkurat det kan være en feil med det partiet jeg har. har prøvd et annet parti CCI subs. og den smalt ikke så mye. men den smalt fortsatt litt...

Men andre skyttere som bruker den samme ammunisjonen har stort sett bare klikket av stempel og kuletreff. men i toza mi lager den kulesmell. Helt sykt, klarer ikke å finne noen forklaring på det. en venn av meg har ei BRNO model 2 med samme a-tec "standard" demper som meg. og på cci sub er den neesten helt stille...

Link to comment
Share on other sites

Har vert å prøveskutt litt nu.

subsonic ammoen er fortsatt litt kulesmell i. Har skutt på lang avstand, ca 150m.

Yellow jacket og viper har meget tydelig kulesmell. men munningsmell er helt borte...

 

Er det noen her som kjenner til andre typer subsonic ammunisjon som er ladet lavt. helst nærmest 900fps som mulig?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Det finnes noen veldig reduserte greier fra CCI http://www.cci-ammunition.com/ballistics/detail.aspx?loadNo=0038 men disse gikk ikke godt i mi børse.

 

Om vanlig subsonic fra laupa og eley ikke dempes har du et problem. Du kan lage heldemper ut av børsa blir eneste mulighet tror jeg. Å kappe den til 40 cm når det blir lov tror jeg ikke hjelper stort, hasitigheten blir antageligvis omtrent den samme eller høyere.

 

I min anschutz ligger jeg om sommeren nær lydmuren med subsonic ammo (kappet til 47cm løp) - noen toucher så vidt opp i lydmuren. Din børse er antageligvis også kappet og jeg vil tro med original løpslengde ville du ikke opplevd disse problemene.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen i toza er meget god. plagdes i begynelsen med kikkert ringene. dem var tilpasset 3/8" mens sporet på toza er 9,2mm. alle 3/8" ringene sklei rett av, og jeg måtte bruke mellomlegg for å få ringene til å stå i ro. Har nå filt av ringene slik at dem sitter skikkelig fast uten mellomlegg...

Bolten som holdt låskassa fast i forskjeftet var for lang, den er nå filt ned til å passe og låskassa sitter nå skikkelig fast i stokken. trenger dog å grave ut litt av stokken for å få pipa helt fri...

Link to comment
Share on other sites

Det finnes noen veldig reduserte greier fra CCI http://www.cci-ammunition.com/ballistics/detail.aspx?loadNo=0038 men disse gikk ikke godt i mi børse.

 

Om vanlig subsonic fra laupa og eley ikke dempes har du et problem. Du kan lage heldemper ut av børsa blir eneste mulighet tror jeg. Å kappe den til 40 cm når det blir lov tror jeg ikke hjelper stort, hasitigheten blir antageligvis omtrent den samme eller høyere.

 

I min anschutz ligger jeg om sommeren nær lydmuren med subsonic ammo (kappet til 47cm løp) - noen toucher så vidt opp i lydmuren. Din børse er antageligvis også kappet og jeg vil tro med original løpslengde ville du ikke opplevd disse problemene.

 

Har akkurat prøvd CCI - CB Long og en CCI .22 short i toza... begge hadde mateproblemer når det var fler enn en patron i magasinet... men dem var helt stille... stempel klikk og anslag... :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du har nok ett løp som går som bare ....

Etter lengden du oppgir å dømme, er det helt sikkert kappet. Og da øker hastigheten.

 

Om penger ikke er problemet, vil heldemping fjerne problemet. Dette da man borrer 8 små hull i pipa, som ventilerer ut endel av trykket ut i demperen. Men det er ikke en billig operasjon.

 

Dette med at standard og sub amo oppleves ha høyere kulesmell enn de raske kulene, synes jeg er rart.

Jeg har selv stortsett kun skutt med demper, og når t.d cci standard av og til smetter over lydmuren. Så smeller det, men normalt ikke i nærheten av en Stinger sitt smell. Men jeg skyter stort sett med A-Tec standard og A-Tec cmm6 (8) Rimfire.

 

Mine erfaringer er at A-Tec Cmm6 rimfire og gamle A-Tec standard, demper etter mine ører likt med sub amo (liten forskjell i tone). Flere moduler (8), gav ingen forskjell med sub amo. Derimot er det stor forskjell mellom t.d stinger med 6 og med 8 moduler.

Jeg bruker normalt min cmm6(8) rimfire på min 17hmr, og der har de 2 ekstra modulene god effekt på disse raske kulene (men kulesmellen kan være rå om der er en husvegg eller lignende som reflekterer).

 

Jeg regner med at når rifla mi kappes til 40cm, så vil problemene med enkelte sub skudd som går overlyd, øke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@ Vingemuttern

 

Jeg har nå fått skyte en del med CMM6 med 12 moduler.

Munningssmell er borte. men yelow jacket har ganske mye kulesmell, noe som egentlig ikke er et problem. Om jeg bruker den så har jeg valgt det selv. Men problemet er fortsatt tilstedeværende med SUBS. ammo... Dem jeg har igjen av CCI, winchester og eley lager litt kulesmell fortsatt...

Skjønner ikke at det skal være så j"¤& vanskelig å finne en produsent lager ammo for 300M/S eksakt...

Men det sagt... den stilleste ammoen jeg har prøvd til nå er CCI standard.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...