Jump to content

m98 hvafornoe?


Langrenn

Recommended Posts

hei,  har søkt litt rundt på nett og på kammeret men funnet så mange motsigende svar at jeg må spørre her for noen har kansje litt interesse om dette.

 

casen er den at jeg nettop arvet en mauser av et familie medlem men er litt usikker på kaliberet. Mauseren er av gammelt militært opphav kjøpt en gang på 80 eller 90 tallet og ligget i våpenskap og tatt ut ca annenhver sommer og skutt noen serier (sommerens høydepunkt som barn)  før den ble satt tilbake igjen. greia er at jeg leste en del på nett hvor det virket som at k.art mauserne ble beholdt i original kaliberet, jeg prøvde å dytte en tom 3006 hylse i våpenet men den ville ikke gå inn uten hjelp(selv om det var det vi brukte på skytebanen med den) på kortet står det kun 7,65mm  så da har vi jo plutselig en hel del alternativer  å velge mellom 

usikkerheten kommer av at jeg lurer på om det er 8mm eller 3006 våpen.

på siden står det kun mod 98 og under det tyske serienummeret står det noe som ser ut som f1 men på pipa der Kongsberg evt skulle skrevt kaliber er det ingenting i grunn ser det ut som noe litt amatørmessig har prøvd å sette løpet i en skrustikke eller lignende. 

 

om det kan hjelpe så kan jeg sikkert legge ved noen bilder som viser litt mere av hva jeg mener

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har prøvd å sette en tom .30-06-hylse inn i kammeret og lukke sluttstykket er det ikke rart det ikke går da utdrageren kun er ment for å fungere med patroner matet fra magasinet. Hvordan ser rifla ut, er den "original" eller "sivilisert" med kolbe og kikkertsikte og alskens?

 

Legg gjerne med bilder. Dersom den er kamret for 7,62 x 63 (.30-06) skal det stå KAL 7.62 m/m på venstre side av pipa, rett foran låskassen.

Link to comment
Share on other sites

skal fikse noe bilder, våpenet er i utgangspunktet militært, men jeg har satt på en jakt modfisert mauser kolbe jeg fikk av en gammel kompis, den har noe tegn på f1 modifisering som buet magasin åpning, vet ikke om det skulle være gjort noe med siktene, mangler skuret forran  men har nummerlik kolbe til det våpenet som kom og ikke modifisert hevearm eller andre sivile modifiseringer, kom som de ble solgt av forsvaret

Link to comment
Share on other sites

Sånn der har vi bilder av pipe, og (F1) og siden hvor det skulle stått kaliberbetegnelse. Noen som har noe å komme med, og om det skulle være noen som har litt ekstra historie på disse er det bare supert :)

Edited by Langrenn
redigert
Link to comment
Share on other sites

Om det er usikkerhet knytet til hvilken patron et våpen er kamret for og en har for lite erfaringsgrunnlag for å kunne finne ut av dette selv anbefaler jeg et besøk til børsemakeren.

Om en fabrikkladet 30-06 kamrer (matet fra magasin) har man jo utelukket de fleste sannsynlige alternativene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...