Jump to content

.44 magnum


Venture91

Recommended Posts

Hei til dere.

Har lest forumet i et år nå, og funnet svar på nesten alt jeg har lurt på. Så da er det vel på tide å melde seg inn for å stille spørsmålene og få de svarene jeg ikke finner.

En ting jeg lurer på er ladedata til .44 magnum. Jeg har anskaffet noen HP/XTP 240gr. og 300 gr. samme. men finner ikke noe ladedata på 240gr kulene. Jeg har N110 krutt. Finner data på JTC-Sil fra Hornady. Kan man bruke data herfra på HP/XTP?

Tennhetter. Jeg bruker Large pistol til min .45 ACP. Jeg bruker de også når jeg lader magnum. Men, er det egne hetter for magnum, og i så fall, må man ta høyde for det ved lading?

Krutt. Har 330 Vithivuori, bruker dette til .45. Er det egnet til .44 magnum?

Link to comment
Share on other sites

Hei til dere.

Har lest forumet i et år nå, og funnet svar på nesten alt jeg har lurt på. Så da er det vel på tide å melde seg inn for å stille spørsmålene og få de svarene jeg ikke finner.

En ting jeg lurer på er ladedata til .44 magnum. Jeg har anskaffet noen HP/XTP 240gr. og 300 gr. samme. men finner ikke noe ladedata på 240gr kulene. Jeg har N110 krutt. Finner data på JTC-Sil fra Hornady. Kan man bruke data herfra på HP/XTP?

Tennhetter. Jeg bruker Large pistol til min .45 ACP. Jeg bruker de også når jeg lader magnum. Men, er det egne hetter for magnum, og i så fall, må man ta høyde for det ved lading?

Krutt. Har 330 Vithivuori, bruker dette til .45. Er det egnet til .44 magnum?

 

XTP:

44200_pis_bul_44-240_HP_XTP.jpg

 

SIL:

4425_pis_bul_44-240_CLSIL.jpg

 

Kulene har bortimot identisk utforming bortsett fra at XTP er gjennomskåret for å bedre ekspansjon. Jeg ville ikke vært redd for å bruke sil(huett)-kuledata til XTP.

 

Det er ikke noe stort poeng å bruke magnumhetter i .44 Magnum, Vesper (Erik Braathen) skrev om dette i en artikkel i Våpenjournalen, og bortsett fra komprimerte ladninger med amerikanske krutt type H110, så vinner man ingenting på å bruke magnumhetter. Det ble faktisk påvist høyere trykk i patroner med magnumhetter uten at hastigheten økte.

 

Hvis du ønsker magnumhastigheter, så er ikke N330 noe særlig, men hvis du ønsker å lade til hastigheter rundt 250-300 m/s, så kan du lade .44 Magnumpatroner med 5-6 grains med N330 under en 250 grains semi wadcutter, gav god presisjon i mitt våpen. Svært behagelig å skyte med. NB! Det er plass til både 2 og 3 slike ladninger i en hylse, så vær nøye når du fyller krutt. Noen vil sikkert si at de blir mye tomrom i hylsa, men det opplevde aldri jeg som noe problem. Bare ikke prøv å luselade med N110, det blir bare masse uforbrent krutt.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Riktig forkortelse for grains = gr og gram = g.

 

Å ta feil av gram og grains under lading av 44 Mag får ikke så store konsekvenser, en skjønner fort at noe er feil når en ikke får plass til 21 gram med N110 ( En halv kaffekopp ) i hylsa og kula på 240 gram er 20 cm lang. :mrgreen:

 

Ellers er jeg helt enig med deg, det er fryktelig fort gjort å rote med forkortelsene for gram og grain, jeg gjør det selv :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...