Jump to content

LEUPOLD VX-III 4,5-14X50 AO MATT ILLUMINATED DUPLEX


Rasmus

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe meg en "LEUPOLD VX-III 4,5-14X50 AO MATT ILLUMINATED DUPLEX" hos jakt og friluft. Kikkerten skal for det meste brukes til jakt på hjort, både på dagtid og i skumringen. I tillegg har jeg planer om å bruke den til toppjakt på tiur. Kan dere anbefale eller fraråde kjøpet? Hvis dere fraråder kjøpet, har dere da tips til et godt alternativ?

:)

Link to comment
Share on other sites

Selv ville jeg ikke kjøpt det siktet - en skikkelig kompromisspakke som sikkert er grei nok - men forsøker selv å unngå kompromisser.

 

Ville heller kjøpt Zeiss Classic Diavari 2,5-10 x 50 på XXL til 5990. Tror det er en mye bedre hjortekikkert. Hvis denne skulle vise seg å ikke fungerer på tiuren hadde jeg supplert med en annen kikkert til det formålet, da gjerne en Leupold VX II (kanskje 4,5-14 x 40 uten lys???). (Bruk eksempelvis avtagbar montasje, leupold QR).

 

Misforstå meg riktig, mulig dine behov er annerledes enn mine, og kikkerten du tenker på er sikkert bra den,- men jeg ville heller "tilfredsstilt behovet" gjennom en annen løsning.

 

Velkommen til Kammeret forresten... :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett på disse tre i tillegg:

 

Nikon Monarch 4-16x50

 

Bushnell Elite 6500 2.5-16x50

 

Zeiss Conquest 4.5-14x50

 

Ingen av disse har lys. Personlig ville jeg gått for en kikkert uten lys i denne prisklassen. Har en slags overbevisning om at det er bedre å prioritere godt glass fremfor opplyst retikkel, men det kommer jo selvfølgelig litt an på tiltenkt bruksområde også.

 

Av disse er det bare Leupolden (som du tenker på) og Zeissen som jeg har sett med selvsyn. Jeg foretrekker Zeissen av de to.

 

Imidlertid har Bushnellen et utrolig snedig zoomområde. Jeg har ikke sett den i "live" ennå, men hvis den virker skarp og har lite "dassrulleffekt" dumper det nok en slik ned i postkassa mi snart ;-)

Tror det er mulig å få tak i den en del rimeligere enn hos Midway (for der var den dyr!).

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Jeg forstår det vel egentlig slik på dere begge at hvis jeg skal bruke mellom 5- og 7 tusen på kikkert så er det beste alternativet å kjøpe en kikkert uten lys? Dette fordi det er vanskelig å få en kikkert med god optikk inkl. lys til denne prisen?

 

Har jeg forstått rett da? Zeiss`n på XXL ser jo ut til å være priset veldig lavt og dette er vel heller ikke "billig" modellen til Zeiss? Jeg fikk noe å tenke på nå, kanskje jeg skal droppe lyspunktet og heller gå for en kikkert uten.

 

Er det flere gode tips eller kommentarer så tas det i mot med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Hva syns dere evt. om denne kikkerten? Den har jo fått mye skryt etter hva jeg har hørt. Noen som har erfaringer med den? :)

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

 

Har ingen erfaring selv med Meopta, men ser vel ikke så dum ut den saken der?? (Forutsatt at du skal ha med lys, og vil ha så stor objektivdiameter). Sikkert et alternativ til Zeiss Classic 2,5-10 x 50 til 5990,- men som sagt har jeg liten erfaring med Meopta,- så ta min kommentar/dette innlegget med en stor klype salt. Har erfaring med Leupold (i diverse varianter), og Leupold er ikke en kikkert du kjøper for hjortejakt nattestid, men som duger i massevis til en rimelig penge til det meste av andre ting du trenger kikkertsikte til. Med dagens til dels lave priser på enkelte modeller av Europeisk optikk og Zeiss Conquest, får du relativt lite "nattkikkert" for pengene hvis du satser på en Leupold til det formålet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Meopta 3-12X56 med lys på min Rådyr rifle, en tikka T3 Super Varmint i 243 og den er gulle go til den prisen som en gir for den, den holder ikke helt følge med Zeiss, Doctor og S&B men forskjellen er helt marginal, det eneste ankepunktet jeg har er at den prikken som lyser når du slår på lyset virker noe ullen og uklar i kantene i forhold til S&B og Doctor som er de andre jeg har med lys.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå bare VXIII kikkerter. Blandt annet 4,5-14x50èn. Du trenger ikke annet.

Er mere fornøyd med den enn f.eks. S&B Zenit og Zeiss Classic. MYE mere fornøyd. :wink:

 

Nei, du trenger ikke annet, det er helt riktig, og jeg er enig med deg i det utsagnet, men andre er kanskje bedre. Jakter du når det pr. definisjon er mørkt med det Leupoldsiktet? Har du da (om natta) sammenlignet med Zeiss Classic (eksempelvis)?

 

Jeg har 2 x VXII kikkerter (3-9 x33EFR og 3-9 x40) samt en VXIII 3,5-10 x50. Alt fungerer, også om natta, men Zeiss Classic er den som oppleves som "lysest".

 

Utover det er jeg enig i at Leupold totalt sett som oftest er mye kikkert for pengene. VXIII er etter mitt syn ikke verd prisen.

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for mange konstruktive svar :) De fleste ser ut til å mene at jeg får en bedre skumringskikkert ved å velge feks Zeiss`n på XXL. Dere som mener dette, er det slik at dere ser på den leupolden som helt uegnet til slik jakt? Har ikke så mye erfaring med riflekikkerter men har testet en swarowski, en meopta og en tasco titan. Av disse så var swarowskien den klart beste kikkerten og jeg merket svært stor forskjell på tascoen og denne. Meoptaen var klart bedre enn tascoen men likevel ikke så god som swarowskien. Hvor plasserer en slik leupold seg i forhold til disse kikkertene? Flott hvis noen har erfaringer som kan hjelpe meg til å plassere leupolden i forhold til disse, da har jeg noen referanser jeg kan sammenligne med :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med det om grovt retikkel. Har det på min Leupold. Det er litt i groveste laget når det blir litt avstand. Ellers støtter jeg det med Zeiss Classic. Hører det er en bra kikkert til den prisen. Også får man litt "Mercedesfølelse" av å eie en Zeiss. Leupold blir liksom litt Volvo. Trygg, solid og driftssikker, men lusksusfølelsen mangler på en måte. Følelsen har jo litt å si den og! :wink:

 

Langt fra misfornøyd med Leupolden min, bevares, men når jeg en vakker dag skal bytte ut Tascoen på Sakoen min, da blir det en Zeiss eller Swarowski, og det bare fordi jeg har lyst å smake på luksus for en gangs skyld! Også vet jeg det er topp saker selvfølgelig. Hadde garantert klart meg med en rimelig Leupold, men "må-ha-syken" er skummel... :wink:

 

Uansett. Er det opplyst retikkel som er målet, da er nok VXIII et brukbart valg uansett!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...