Jump to content

pistol i .32 ACP


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en passende semi-automatisk pistol i kaliber .32 ACP med sikring i grepet og som ikke har noen synlig ekstern hane.

Jeg tenkte meg noe ala Browning modell 1922 eller nyere. Jeg har ikke noe sans for "plastikkpistoler". Den må være driftsikker og lett å få tak i costum/reperasjonsdeler til. Det er ingen uting vis det går an å bytte sleide til den og gå opp i kaliber ved en senere anledning.

 

Er det noen som har noe å foreslå?

Link to comment
Share on other sites

Tror du krever litt mye av en .32 ACP her. Tviler på at det eksisterer .32 med vekselsats e.l. også

 

Kikk på Walther PP hvis du tenker Browning\FN 1910/1922.

Du kan også vurdere Kel-Tec P32, Colt 1903 (også et Browning design), Tanfoglio lager noen små .32 acp pistoler (GT32 tror jeg de heter) og både CZ og Beretta lager, og har lagd små .32 acp pistoler.

 

Du kan kjøpe ny, kikke etter noe pent brukt som Tyskerne drog med seg og\eller noe som er Politi merket.

valgmulighetene i .32 ACP er faktisk ganske gode da det har vært mye .32 ACP pistoler i omgang her til lands, og de er fortsatt populære som selvforsvarspistoler i de landene det er lov, så det lages nye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fristet til å si at du spør etter det umulige!

Den du nevner er kanskje den eneste, og den sliter bra med å møte ditt krav om tilgjengelighet på deler.

 

Det å finne en DAO pistol med grepsikring i .32 ACP som ikke har plastramme blir ikke lett, jeg kommer ikke på noen.

Kan du fire på noen krav slik som hane eller grepsikkring blir det straks flere.

 

Jeg skal ikke spørre hva du skal med en pistol som har det meste imot seg, jeg tror faktisk ikke engang jeg vil vite det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja.. hva med en Mauser 1914 eller 1934? ..kanskje Browning eller dens kopi Melior?

Selv ville jeg funnet en Mauser 1934, greit grep, funksjonalitet og pris.

 

Forresten.. i fare for å pirke.. hvorfor bruke den amerikanske 'oversettelsen' av 7.65mm?

 

en vanesak rett og slett. og så er det vel ganske mye forskjellig '7,65' og å si/skrive .32 auto\acp er tydligere og enklere en 7.65x17

Link to comment
Share on other sites

en vanesak rett og slett. og så er det vel ganske mye forskjellig '7,65' og å si/skrive .32 auto\acp er tydligere og enklere en 7.65x17

 

Joda, jeg ser den.. godt poeng egentlig, ettersom det lett kan forveksles med andre 7.65mm kaliber.

River meg ikke akkurat i håret hver gang noen bruker den amerikanske benevnelsen, men personlig holder jeg meg til den metriske og 'orginale' kaliber betegnelsen. Som sagt.. bare litt pirk egentlig..

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Heckler & Koch P7 K3..?

 

Det hadde vært mitt valg, men igjen mangler det en ting, grepsikring. Det er ikke en sikring man tar av når man skviser grepet, man spenner opp "hanen". Men det gjør kanskje samme nytten i denne sammenheng.

For ikke snakke om deler. Det er vanskelig nok å få tak i våpenet. Jada, det finnes flust med deler på nettet til div. P7'er men når det kommer til stykket og du vil kjøpe delene, da blir det værre. Her snakker jeg av erfaring! ...mangler fremdeles ting til min.

 

Det finnes vel et par gamle Colter som tilfredstiller kravene til trådstarteren, men hvordan det er å få tak i disse vet jeg ikke.

 

HSc er et flott våpen. At den bare har en liten tapp av en hane skal være sikkert, men den er stor nok til å klype noe så inni hæ..... igjen snakker jeg av erfaring :oops: Hvis størrelse ikke er viktig her skulle jeg tro at en Walther PP er et godt valg.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært mitt valg, men igjen mangler det en ting, grepsikring. Det er ikke en sikring man tar av når man skviser grepet, man spenner opp "hanen". Men det gjør kanskje samme nytten i denne sammenheng.

 

P7s oppspenner må vel kunne kalles den ultimate grepssikringen selv om den for noen står på feil side. Alt i alt et svært bra våpen, bare så synd at prisen også er deretter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker FN Modell 1922 eller Colt mod. 1902 Hammerless Pocket best av utseende.

Det er en her i norge som heter Hakan Pelt som lager mye lekkert til colt 1911 og litt attåt..

se bare her: http://www.imageseek.com/hakan/

 

 

Vis det går i boks, så skal jeg ha grep i flammebjørk, med navnet mitt i runer.

http://www.imageseek.com/hakan/albums/1 ... rip_33.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...