Jump to content

lage ei kort hendig hundeførerbørse.


pirkaa

Recommended Posts

Ønsker og lage ett kort hendig våpen til og bruke som hundefører børse og utgangspunktet er en Remington 700 sps ss i 308w. Hvor mye kan/bør jeg kappe løpet? har tenkt på enten 50cm eller 47 cm. Vil det utgjøre noen forskjell på disse to målene bortsett fra 3 cm da?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en Remington Seven :wink:

 

Denne rifla kom på markedet i 1983 og ble umiddelbart en suksess. Låskassa er laget for de korteste patronene (til og med .308 Winchester) og gjør denne rifla særdeles kort og hendig. Låskassa er ei superkort modell 700 kasse, og har samme gode og utprøvede egenskaper som storebror. Siden den har samme diameter, men kortere lengde, er den faktisk enda stivere enn 700 kassa. Dette gjør presisjonspotensialet enda litt større enn for modell 700. Den har samme sikring og avtrekk som M700. Det betyr 2-stegsikring der du kan ta ladegrep med sikret våpen. Avtrekket kan justeres for tyngde, inngrep og etterslep. Opprinnelig hadde den et løp på 47cm, men leveres nå med 51cm løp. Dette gir rifla litt bedre balanse. Syntetskjeftet på modell SS er smalt rundt magasinet (se bilde) og dette gjør den god å gå med i handa. Dette høres ut som en bagatell, men er noe du setter pris på etter noen dager på fjellet eller i hjortelia.

Link to comment
Share on other sites

Var på ettersøk på søndagen, var snø på bakken og jeg sklei 2 ganger så kikkerten blei full av snø og ubrukelig. hadde med meg en skytter så det var ikke farlig.

Men det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å se i våpenskapet etter om jeg kunne bygge om en av riflene til åpent sikte. så nå er det snart ombygging :)

Men som en sa at det ikke var nødvendig å korte pipa er jeg uenig i. Kort den inn max, den er bare i veien :wink:

Link to comment
Share on other sites

Behold løpet som det er. Om det er 18" eller 26" spiller ingen som helst rolle når du går med hund, dessuten er da ei lang pipe å foretrekke ved all skyting :D

 

 

Er ikke helt enig i denne. Vil påstå att ett kortere våpen er mer hendig og bære med seg når man feks må igjennom trange kratt osv. Derfor jeg ønsker og kappe denne. Men spørsmålet var om den bør kappes på 50 eller 47 cm og om det er noe forskjell på hastighetstap og presisjon på disse to lengdene.

Link to comment
Share on other sites

47 eller 50 cm er hipp som happ og må bli en smakssak. Det er vel noen som har nevnt 2 til 3 m/s i hastighetstap pr cm kappet løp.

Når du allerede er nede på denne lengden spiller ïkke 3 cm noen vesentlig rolle. Bruker selv 50 cm og vet ikke om jeg ville merket så stor forskjell på om det var 47 cm. Eventuellt vil et balansepunkt med demper blitt flyttet lengre ut med 50 cm pipe

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en relativt kort pipe på hundefører børsen min; 48cm. Riktignok er det en 9,3x62 og ikke en 308win, men jeg syns kort pipe er helt klart å foretrekke når en går med hund. Hastighets tapet med kort pipe er egentlig ikke av særlig stort betydning på de fleste normale hold for folk flest på elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er opplest og vedtatt at så fort du får ei hundelenke i neven så må løpet kappes minst ti cm.

 

Her er jeg helt enig med fritjhof. Hvis du likevel synes at løpet stikker for langt opp når rifla bæres i reim over skuldra så kan man montere fremre reimfeste på en løpsring. Da blir våpenet hengende lavere og får mindre tendens til å ville "rotere" løpsdelen bakover.

 

Den eneste fordelen jeg kan se med et kort løp er til "romjulsjakt" (børsa under frakken) :mrgreen:

Neida, den siste ble vel litt useriøs. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er opplest og vedtatt at så fort du får ei hundelenke i neven så må løpet kappes minst ti cm.

 

Her er jeg helt enig med fritjhof. Hvis du likevel synes at løpet stikker for langt opp når rifla bæres i reim over skuldra så kan man montere fremre reimfeste på en løpsring. Da blir våpenet hengende lavere og får mindre tendens til å ville "rotere" løpsdelen bakover.

 

Den eneste fordelen jeg kan se med et kort løp er til "romjulsjakt" (børsa under frakken) :mrgreen:

Neida, den siste ble vel litt useriøs. :)

 

Jeg har til og med løpsring på min 48cm korte pipe for å senke den lavest mulig, og trives meget godt med det. :lol:

 

Jeg forstår at dette er en smaks sak, men kan du si nøyaktig hvorfor du syns lang pipe er det eneste vettug på en hundefører børse? Er det kule hastighet som holder deg til lange piper? Jeg ville tro at relativt få elgjegere, og enda færre hundeførere, skyter på noe særlig mer en 200 meter. Og hvis de gjør det så er det neppe ofte... Hvilket vil si at hastighets tapet med en kort pipe ikke har så mye å si rent ballistisk.

 

Endel av de elgene jeg har skutt i stålos har vært i såpass tett kratt/skog at jeg har vært veldig glad for å ha med meg en kort, hendig rifle. Det hadde ihvertfall vært adskillig mindre praktisk med lang pipe i flere av de tilfellene.

Link to comment
Share on other sites

Det er opplest og vedtatt at så fort du får ei hundelenke i neven så må løpet kappes minst ti cm.

 

Her er jeg helt enig med fritjhof. Hvis du likevel synes at løpet stikker for langt opp når rifla bæres i reim over skuldra så kan man montere fremre reimfeste på en løpsring. Da blir våpenet hengende lavere og får mindre tendens til å ville "rotere" løpsdelen bakover.

 

Den eneste fordelen jeg kan se med et kort løp er til "romjulsjakt" (børsa under frakken) :mrgreen:

Neida, den siste ble vel litt useriøs. :)

 

Jeg har til og med løpsring på min 48cm korte pipe for å senke den lavest mulig, og trives meget godt med det. :lol:

 

Jeg forstår at dette er en smaks sak, men kan du si nøyaktig hvorfor du syns lang pipe er det eneste vettug på en hundefører børse? Er det kule hastighet som holder deg til lange piper? Jeg ville tro at relativt få elgjegere, og enda færre hundeførere, skyter på noe særlig mer en 200 meter. Og hvis de gjør det så er det neppe ofte... Hvilket vil si at hastighets tapet med en kort pipe ikke har så mye å si rent ballistisk.

 

Endel av de elgene jeg har skutt i stålos har vært i såpass tett kratt/skog at jeg har vært veldig glad for å ha med meg en kort, hendig rifle. Det hadde ihvertfall vært adskillig mindre praktisk med lang pipe i flere av de tilfellene.

 

 

Jeg skal ikke påstå at det jeg mener er det eneste vettuge og heldigvis er det rom for å gjøre egne tilpasninger. Det er som du sier en smaksak.

 

Nei, det er ikke pga. hastighetstap at jeg ikke liker korte piper selv om det ikke er noen ulempe å beholde patronens fulle effekt.

Fordelen med en "normal" pipelengde er: mindre smell, mindre munningsblåst, bedre balanse (som regel) og lengre siktelinje v/ åpne sikter (ja, jeg bruker det faktisk endel). Og jeg har faktisk ikke sett problemet med å bruke normale løpslengder.

 

Hvis krattet er så tett at man ikke kan manøvrere ei vanlig jaktrifle er det vel også vanskelig å få et rent skuddfelt til et forsvarlig skudd?

 

Jeg har jaktet endel på bøffel i afrikansk bush som har vært så tett at det er bare noen få meters sikt. Her har jeg brukt en BRNO med 25" pipe, men har aldri følt at dette har vært noe handicap.

 

Men det er som du sier en smaksak.

Link to comment
Share on other sites

Hvis krattet er så tett at man ikke kan manøvrere ei vanlig jaktrifle er det vel også vanskelig å få et rent skuddfelt til et forsvarlig skudd?

 

Ja, slikt kan det være, og da må man bare holde igjen til dyret står i noe som er åpent nok til et forsvarlig skudd. Jeg hadde for eksempel et tilfelle hvor en skaddet kvige (påkjørt av bil, der det ene bakbenet var brukket tvers av) var på bare 8 meter, men jeg kunne ikke få inn et skudd da jeg knapt kunne se den. Eller bikkja for den saks skyld. Men så flyttet den seg bare noen meter til siden, og muligheten til en perfekt nakkeskudd bød seg. Noe jeg til vanlig ikke er noen fan av, men med skadde dyr blir det litt annerledes. Innimellom er det bare noen meter den ene eller andre veien som skal til for å finne en åpning.

 

Jeg har jaktet endel på bøffel i afrikansk bush som har vært så tett at det er bare noen få meters sikt. Her har jeg brukt en BRNO med 25" pipe, men har aldri følt at dette har vært noe handicap.

 

Men det er som du sier en smaksak.

 

Jeg har dratt litt rundt på en M98 Mag. med 25" pipe i tett afrikansk bush på tuskless cows og annet, og har følt trangen til å kappe løpet ned noen tommer. Så det er nok en smak sak.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har dratt litt rundt på en M98 Mag. med 25" pipe i tett afrikansk bush på tuskless cows og annet, og har følt trangen til å kappe løpet ned noen tommer. Så det er nok en smak sak.

 

 

Jeg har også jakta tuskless og har lenge tenkt å lage en egen tråd om det, men hvis du skulle få inspirasjonen før meg så hadde det vært moro å lese om andres erfaringer. (og husk masse bilder)

 

Det er mye artigere å lese om jaktturer og andres opplevelser enn å diskutere utstyrsdetaljer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...