Jump to content

22LR Marksmen Challenge


dande

Er dette av interesse?  

41 members have voted

  1. 1. Er dette av interesse?

    • Ja
      37
    • Nei
      4


Recommended Posts

Hei.

Ville bare lufte en idé om å starte en uhøytidelig serie ala den de har i " Long Range Shooters of Utah ".

 

Mine tanker rundt denne ville være å skyte "korrespondanse" og melde inn resultat på dette forumet.

Utfordringen vil da bli annonsert på forumet på et fast tidspunkt og en tidsfrist for utførelse.

Eksempel på utfordringer kan være alt fra fyrstikker på 25m, skiver som skrives ut, eller andre gjenstander som alle får lett tak i. Egg på 150m for eksempel...

Holdene vil variere fra korte hold på 20m til lange på 250m. Det kan være ulike hold på samme utfordring.

 

Alle våpen i kaliber 22LR tillat men max 10 skudds magasin.

Alle kikkertsikter uten avstandsmåler er tillat

Tofot, reim, sandsekk vil variere fra utfordring til utfordring.

Vindmåler og vimpler kan diskuteres.

Skytingen bør bevitnes av en person om mulig.

 

Håper noen andre har interesse av noe slikt.

Ønsker tilbakemelding

Link to comment
Share on other sites

Ser på avstemmingen at det er jo noen som har interesse for å prøve noe slikt og tar derfor å legger ut den utfordringen jeg tenkte å ta som en test.

 

Planen var å kjøre den selv (kommende helg) før jeg la den ut på forumet så jeg kunne ha noen bilder å vise til.

 

det kan jo hende at noen andre også vil teste "programmet" jeg har satt opp som test til meg og en venn.

 

22LR Marksmen Challenge

 

Test runde

 

Da vil jeg gjennomføre en testrunde av dette konseptet.

 

Programmet består av 30 skudd inklusiv prøveskudd.

Utfordringen blir tredelt og baserer seg på max 5 skudd i magasinet og kun ett magasin.

 

Fyrstikker på 25m kald skyting

 

7 fyrstikker settes fast på en 2tom4 (48X098) som er 40cm lang, det skal være 5 cm mellom og fyrstikkene skal stikke 40mm opp. På den ene enden skal et kort (spillekort) settes opp med valør slik at skytter kan se det.

 

Våpenet skal ikke være skutt med tidligere samme dag som øvelsen gjennomføres.

 

Skytter har 5 minutter på øvelsen og 10 skudd tilgjengelig, men starter med tomt magasin.

Skytter starter stående med våpenet, magasinet og ammo liggende på standplass.

Korter er til innskyting og kan skytes max 3 skudd på (flere gir minus poeng).

Skudd som treffer trevirket gir minuspoeng.

Fytstikkhode må være borte for at det skal være treff.

 

Tofot, sandsekk (og lignende) kan brukes på alle 3 øvelsene.

 

Øvelse 2

 

Kjenn din begrensning

Før denne øvelsen kan fritt antall prøveskudd skytes på 25m.

 

Bruskorker (30mm diameter) på økende hold.

Bruskork skrus fast til en planke som settes på de angitte holdene.

 

Skytetid 3min

Kun ett skudd pr hold og skytter må ikke prøve på alle hold, men stanser når en selv ønsker.

 

 

1. bruskork 25m 10 poeng

2. bruskork 40m 20

3. bruskork 60m 30

4. bruskork 80m 40

5. bruskork 100m 50

 

Ved bom trekkes fra poengene til den du bommet på fra de du har tjent, og resterende teller ikke om det er skutt videre på flere hold.

 

Skytter kan stanse når en selv vil.

 

Øvelse 3

 

Som øvelse 1 bare med 308win patron i stedet for fyrsikker på100m, 15 skudd og en større testskive.

Link to comment
Share on other sites

Film eller bilde som dokumentasjon? Hadde det vært en ide med en liten premie til vinner for og få deltakere?

En kar på ett annet forum hadde samme opplegget, med en liten premie til vinner:) var mange deltakere som var med der.

 

I første omgang vil ikke jeg kreve dokumentasjon, men det er jo artig å se bilder og film fra det andre har skutt :)

(Skal ta noen bilder og filme litt når jeg skal teste selv)

 

Liten premie, ja det kan sikkert fikses.

Det er bare en ting når det kommer premier inn i bilde, og det vil være dokumentering. Da kan det hende at en må ta serien som en kvalifisering til en finale som da må arrangeres i forbindelse med Kammersmellen eller et annet arrangement.

 

Blir dette en suksess, kan det jo hende at en klarer å få sponset noen premier også.

Andre alternativ vil være å ha en startkontingent som går til å kjøpe inn premie. (Ikke noe jeg ønsker å være ansvarlig for)

 

Om dette blir noe mer enn en uhøytidelig serie med XX runder kan ikke jeg sitte alene å lage programmet. Da vil jeg fort kunne tilpasse det slik at jeg har fordel og utelukke ting jeg er svak på skytemessig.

 

 

 

Jeg ønsker tilbakemelding på det testprogrammet som er i post nr. 3

Er det for lett, for vanskelig?

Er det greit å sette opp?

Er det ok å starte en øvelse med å lade magasin?

 

ALLE tilbakemeldinger tas imot med glede!

 

Gleder meg til helgen så jeg får testet dette selv.

Link to comment
Share on other sites

Kunne du ikke laget noe som:

 

A. kan skytes på vanlige skytebaner? Dvs hold 15, 100 og 200m? Langt fra alle har anledning til å bare gå et sted og sette opp noe å skyte på. og langt fra alle baner tillater blinker på andre hold enn de oppsatte. Og iallefall ikke masse skrot som blir liggende.

 

B. Kunne det ikke vært skyting på papir, eller std. skiver, evt. DFS mål-skiver.

 

C. Programmet kunne vært enten:

1. På spillkort, 2x 5sk stående på 15m, på 30s hver serie (evt mindre, siden kortet er så stort), 2 x 5sk sittende eller knestående på 100m, fri tid, og 2 x5 sk liggende med tofot på 200m, fri tid, eller

 

2. På skiver, DFS-mål (siden det er superlett tilgjengelig, og alle har det) om poeng. 5sk hver på 15m ligg, sitt/kne og stå - 5sk hver på 100m sitt/kne, ligg, ligg m/tofot, og 15sk ligg m/tofot på 200m.

 

jeg tror du får mange flere m ed på denne måten, enn med alle de spesialtiltakene som genererer søppel.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kunne du ikke laget noe som:

 

A. kan skytes på vanlige skytebaner? Dvs hold 15, 100 og 200m? Langt fra alle har anledning til å bare gå et sted og sette opp noe å skyte på. og langt fra alle baner tillater blinker på andre hold enn de oppsatte. Og iallefall ikke masse skrot som blir liggende.

 

B. Kunne det ikke vært skyting på papir, eller std. skiver, evt. DFS mål-skiver.

 

C. Programmet kunne vært enten:

1. På spillkort, 2x 5sk stående på 15m, på 30s hver serie (evt mindre, siden kortet er så stort), 2 x 5sk sittende eller knestående på 100m, fri tid, og 2 x5 sk liggende med tofot på 200m, fri tid, eller

 

2. På skiver, DFS-mål (siden det er superlett tilgjengelig, og alle har det) om poeng. 5sk hver på 15m ligg, sitt/kne og stå - 5sk hver på 100m sitt/kne, ligg, ligg m/tofot, og 15sk ligg m/tofot på 200m.

 

jeg tror du får mange flere m ed på denne måten, enn med alle de spesialtiltakene som genererer søppel.

 

K

 

Du har flere gode poeng!

 

Ja, det er ikke alle som har mulighet til å sette opp skiver på ønsket hold. Hva er vanlig utendørs da, 100m og 200m? Blir ikke mye variasjon da :(

 

En del kikkerter har ikke mulighet til å justere parallakse under 20m derfor har jeg tenkte jeg at det var minimums hold.

 

En del av poenget er å ikke bare være hullmaskin i et stykke papir. Og ikke minst det å skyte på flere hold og måtte justere mellom hvert skudd uten at du vet sikkert hvor skuddet før traff.

Konseptet med å skyte på gjenstander "alle" har liggende var også et poeng.

En annen tanke var at det ikke bare skulle være attraktivt for "baneskyttere" men også for de som ikke liker "vanlig baneskyting". Derfor ikke DFS skiver. Selvsagt går det jo å sette opp 15m skiva eller 10m luftpistol på 100m, de er jo kurante å få tak i, og det gjør jeg ganske ofte.

 

Til "Og iallefall ikke masse skrot som blir liggende.", så forventer jeg at folk rydder opp etter seg!!!

 

For meg er det nesten umulig å kombinere 15m og 100m, er faktisk litt usikker på om jeg klarer så kort som 25m utendørs uten å måtte gå fremfor standplass.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke mye variasjon da

Hvorfor trenger så mange forskjellige hold? 100 og 200 vil gi utfordringen med vind, 15m vil ikke det. da har du spent ut den variabelen.

 

En del kikkerter har ikke mulighet til å justere parallakse under 20m derfor har jeg tenkte jeg at det var minimums hold.

Normalt går de til 50. Går de under 50 går de som regel til 10. Det var egentlig derfor jeg foreslo stående skyting på 15m, da minimerer en effekten av parallaksen. Fordelen med runde svarte skiver er jo også at en kan skyte uten kikkert.

 

Til "Og iallefall ikke masse skrot som blir liggende.", så forventer jeg at folk rydder opp etter seg!!!

Etter å ha vært med å drive og drifte flere skytebaner i mange år: Det gjør de ikke. Folk skyter på TV-apparater og lar restene ligge. Uten engang å være medlemmer i laget. Slikt produserer GGGer meget effektivt.

 

For meg er det nesten umulig å kombinere 15m

15m baner er det jo absolutt over alt. Men det er ikke så populært å skyte på "ting" der. Det er som regel elektroniske skiver og alt ferdig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dande:)

Må si at det du gjør er MEGET BRA.

La nå eliten som er gode til og skyte inner tiere gjøre det. Om det nå er bare 2 personer som er med på din utfordring, så er det i alle fall 2 som er positiv og har det gøy, selv om dem ikke er fult så god til og skyte og tror de er " marksmen".

Link to comment
Share on other sites

Hvis en vil leke "marksman" og ikke kan bruke konkurranseformer som allerede finnes, hvorfor ikke gjøre det så enkelt at en konkurrerer om hvor mange >10,6 en kan skyte på rad?

 

Jeg vet ikke, men det er nok ganske mange som blir fort lei av kun å ligge og punche hull i "papir". Og for å telle hvor mange >10,6 du klarer på rad så må man jo ha elektronikk som ikke alle har tilgang på.

 

"marksman" mener jeg at innebærer litt mer enn å bare kunne skyte på et av få hold som du trener på hele tiden. Det å kunne bedømme hold, bli kjent med hvor mye du må skru / holde for å treffe på forskjellige hold er ganske greit når en skal jakte små dyr på varierende hold.

 

Feltskytingen til DFS er kjempefin! Personlig liker jeg ikke å skyte med diopter, så det spørs om jeg kommer til å skyte jegerklassen denne sesongen. (Må bli i klasse 1 pga skavanker som gjør det nesten umulig for meg å skyte kne/sittende og stående.)

 

Blir ikke mye variasjon da

Hvorfor trenger så mange forskjellige hold? 100 og 200 vil gi utfordringen med vind, 15m vil ikke det. da har du spent ut den variabelen.

 

For å danne seg et bilde av hvordan kulebanen til 22LR faktisk er og bli kjent med dens ballistikk.

Og slik som jeg har erfart det er det ikke alltid at man bør/kan stole på ferdig kalkulerte tabeller til feltskyting. Spesielt siden det ikke er lett å finne så veldig god data på 22LR. Da er det erfaring og testing som må til, og denne erfaringen kan videreføres til feltskyting og langhold.

 

Kan jo nesten kalle dette "budsjett langhold" for de som ikke har lange hold.. ;)

(liten påstand fra meg... det er lettere å treffe noe på 400m med 6,5X55 enn på 200m med 22LR)

 

En liten tanke; Noen kjører på ski fordi de synes det er morsomt, og ikke for å konkurrere. Noen av de synes det er morsomt å ta en førstemann ned også... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at en må ha forskjellige hold, det var 3 svært forskjellige hold i forslaget mitt, og kan du treffe noe på 200m, så kan du på 160, osv. Det er ikke noe poeng å ha 17 odde hold, det gjør det vanskelig å finne bane, og begrenser deltagelsen. Men drit i forslaget mitt - finn på noe, for dette kan bli gøy - men du begrenser deltagelsen veldig dersom man må ha egen skytebane for å få det til.

 

I noe du skal kalle Marksmans Challenge (som i mitt hode impliserer variert skyting, evnen til skyte og treffe i enhver situasjon) bør du vel strengt tatt ha andre stillinger enn ligg/tofot? At stående er med er etter mitt syn selvsagt, og det bør være noen stillinger i mellom det og ligg. Et alternativ kunne vært å skalere ned PRS skill stagene til 22LR-avstander?

 

 

Den foreslåtte skytingen prøver jo ikke skytteren i annet enn liggende skyting med støtte, slik som vi introduserer de ungene som begynner før de fyller ti år for ;) , rett nok med forskjellige innstillinger på siktet 8) - men tester ikke akurat "Marksmanship", eller skyteferdigheter, på norsk? :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja, ikke helt enig i at det er bare å stille litt på sikte selv om du skyter med tofot... Selv med 22LR skal du ikke endre mye på rekylopptaket før du sliter med å treffe fyrstikker på 25m eller treffe flere 308 hylser på 100m. Jeg sliter med å skyte bedre med tofot til tider enn med reim. Og vi snakker om blinker som er temmelig små.

 

Ja denne runden var det ikke annet enn liggende med tofot/sandsekk.

Stillinger som sittende, kne, stående strak arm vil komme også.

Tanken er ikke at det skal være for krevende stillinger nødvendig vis men en utfordring for de fleste som kanskje ikke skyter aktivt. Kanskje simulere langhold skytingens utfordringer med å måtte være "ultra presis". For min egen del tror jeg at jeg skal klare 8 av 10 fyrstikker på 50m etter innskyting på en vindstille dag (eller inne) med riktig ammo.

 

" Et alternativ kunne vært å skalere ned PRS skill stagene til 22LR-avstander?"

 

Kjenner ikke til PRS skill, tok bare en rask kikk på Youtube og det minner om det de har gjort i "LRSoU"

Så det vil absolutt være et alternativ til en eller flere av rundene.

 

Men så var det det med "å starte en uhøytidelig serie ala den de har i " Long Range Shooters of Utah ""

 

22LR Marksman Challange er det de kaller serien sin. Jeg kan godt kall det "Utfordringer for MORRO" så slipper vi å diskutere "marksman". Det var en serie inspirert av det de gjør som fikk meg på tanken og det er den jeg refererer til med tittelen på tråden.

Link to comment
Share on other sites

Strålende forslag!!

Har lenge sikla på dette på youtube og ønsket meg over på andre sia dammen for og bli med, men det er jo lettere sagt enn gjort! :D

 

Søk på 22 markman challenge på YouTube så ser dere hva greia er. Greia er ikke å kåre norgesmester i .22 skyting. Sånn som jeg der det så handler det om å ha det gøy, og ikke bare dra på 100m banen å punche hull i papp på 100m som man alltid har gjort!

 

Men Jeg ser utfordringen med å finne et sted hvor man kan få lov å drive med dette. De banen jeg har vært på er som regel veldig strenge.

 

Men jeg kommer til å bli med på dette når jeg har tid og mulighet! Og si gjerne ifra om du vil ha med "en til på laget" :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Da har jeg prøvd programmet som jeg la ut.

Resultatet ble:

Hold 1: 5 av 7 Fyrstikker ingen minuspoeng. Tid brukt 4 min 40 sek.

Hold 2: Treff på 25, 40, 60 og 80m, ikke skutt på 100m. Tid brukt ??? glemte å sette på klokken, men det gikk ganske raskt.

Hold 3: 2 treff. Ingen minus. 5 min 10 sek. (ikke treff på siste skuddet)

 

normal_Hold_1.jpg

 

normal_Gold_2.jpg

 

normal_Hold_3.jpg

 

Skyteforholdene var ikke optimale, 2-5 m/s vind.

 

Etter jeg hadde skutt programmet testet jeg på nytt hold 3 og brukte 12 skudd på å treffe alle 7 patronene... Da var det selvfølgelig vindstille en liten stund... :lol:

 

Håper at noen andre også tester dette programmet og skriver hvordan det gikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...