Jump to content

Data på hastighetstap ved kutting av pipe?


unkwe

Recommended Posts

Jeg laget en simulering i Quickload før jeg kappet min S&L pipe i 6,5x55 fra 62 cm til 50 cm her i sommer. Beregningen stemte ganske bra for den pipa. Mindre enn 10 m/s avvik fra modellen, og det kan like gjerne tilskrives måleusikkerhet i kronografen.

 

Uansett, simuleringen min så slik ut:

 

65.jpg

 

Det er altså snakk om 6,5x55 med 9 grams kule og Norma 15 krutt. En ganske typisk hard DFS feltladning som gir ca. 860 m/s fra en 73 cm pipe. Jeg lot beregningen gå fra den lengste pipelengde i vanlig handel for 6,5x55 (73 cm) og ned til den lengde som sannsynligvis kommer til å bli lovlig når den nye forskriften trer i kraft(40 cm).

 

Grafene er ment å leses slik:

 

Første plott viser hvor stor andel av kruttladningen som er forbrent når kula forlater munningen som funksjon av pipelengden. Eventuelle uforbrente rester av krutt kommer til å gå rett ut og brenne opp i friluft eller rett inn i en lyddemper hvis man har det montert.

 

Andre plott viser prosjektilet sin munningshastighet som funksjon av pipelengden. Som sagt stemte dette ganske bra ved kontrollskyting som ga 838 m/s før kapping (62 cm) og 789 m/s etter kapping (50 cm). Det gir i dette tilfellet omtrent 4 m/s tapt hastighet for hver cm kappet av pipa.

 

Tredje plott viser det gjenværende kammertrykket når prosjektilet forlater munningen som funksjon av pipelengden. Det forteller hvor hardt kruttgassene presser på og vil ut av pipa etter at kula er ute. Det vil ha konsekvenser for en lyddemper. Høyere trykk vil gi demperen mer å jobbe med og sannsynligvis føre til dårligere demping.

Legg merke til at det er gjenværende kammertrykk og ikke munningstrykk som vises. Kula "kjører fra" gassene slik at munningstrykket vil bli lavere enn verdien på grafen. Uansett tror jeg det gir en pekepinn om hvor mye mer en demper sliter når man kapper pipa.

 

EDIT: Türkfehler von Helvete

EDIT2: Feil i data (dårlig hukommelse)

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesning. Spesiellt den simuleringen Øvrigar'n gjorde i Quickload med 6,5x55. Er det noen som har gjort lignende simulering for .308W? Nå som det snart blir lov med enda kortere pipe, hadde det vært gøy å sett på forskjellene på 56cm, 47cm og 40cm pipelengder.

 

Forskjellen er vel størst med tyngre kuler? På lettere kuler bruker en vel raskere krutt, slik at en ikke tyner pipa like mye som på tregere krutt? Noen som vet hvor mye forskjell dette kan gi? Er det en del, så får en bare innføre ei lett kule som standardkula.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stygt redd at Fulmen har rett som vanlig, men jeg synes det er så artig å knuse tall at jeg knuser litt til.

 

Sitter her og surfer likevel, så da kan jeg leke med tall mens jeg nipper til en velsmakende Laphroaig 8)

 

.308 var det en som spurte etter. Jeg har ikke rifle i .308 eller noen kontrolldata for det kaliberet, men jeg kan jo vise hva Quickload tenker om saken.

 

Først kjørte jeg en simulering med forskjellige kulevekter (200, 180, 165 og 150 grs). Kruttet lot jeg Quickload få velge selv alt ettersom hva som ga best hastighet ved 5% komprimert ladning. Trykknivået er i det "gule feltet" på Quickload, det vil si i ganske hardt, men sannsynligvis ikke uforsvarlig. Alle ladninger er ladd (simulert) til samme makstrykk.

Da ser figuren slik ut (benevnelser og akser er som i mitt forrige innlegg):

 

308.jpg

 

Her ser vi at det er liten forskjell mellom kulevektene når det gjelder hastighetstap ved kapping av pipa. Kurvene for de tunge kulene er litt brattere enn for de lettere, men forskjellen er ikke dramatisk i mine øyne.

 

 

Deretter gjorde jeg en simulering med 180 grs kuler. Jeg varierte kruttypen fra det som ga best hastighet og nedover mot stadig raskere kruttyper. Da ble resultatet:

 

308_180.jpg

 

De raskere kruttypene taper litt mindre hastighet (slakere kurver) enn de trege, men ikke voldsomt mye mer. Noter også at det kruttet som bir best hastighet i den lange pipa også vinner i den korteste. Dette er stikk i strid med endel utsagn man hører på skytebanen, i butikker, etc.

Også verdt å legge merke til at raskere kruttyper gir mindre sluttrykk og et bedre utgangspunkt for lyddemping. Dette i godt samsvar med både mine egne erfaringer og ofte hørte utsagn.

 

 

Hvordan ser det så ut med lettere 150 grs kuler?

 

308_150.jpg

 

Jepp, historien gjentar seg. Det er likner veldig på situasjonen til 180 grs kulene, men i generelt litt raskere hastighet.

 

Hvis noen lurer på hvorfor det mangler noen kurver for "forbrent krutt" er det fordi noen raske kruttyper brenner helt opp (100%) selv i den korteste pipa. Derfor ligger kurven under ramma til plottet. Latskap fra meg som ikke viser den fram ;-)

 

P.S.Hvis noen mot formodning skulle være interessert i litt grisete(*) MATLAB-kode for å lage slike grafer er det bare å PM'e.

 

(*) NEI, ikke sånn grisete. PROGRAMMERINGS-grisete. Fysj, hvordan er det du tenker?

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra simuleringer Øvrigar'n! :D

Jeg tok utganspunkt i hastighetene du fant for 180gr (N550) og plotta litt i Norma sin ballistiske kalkulator. Jeg definerte min egen 11,7g kule med 0,3 i ballistisk koeffisient. Beregnet for A: 56cm (810m/s), B: 47cm (775m/s) og C: 40cm (745m/s) løpslengder. Innskutt på 100m.

 

Energi, hastighet og kulefall på 100m var: A: 2955J @711m/s(0mm), B: 2695J@679m/s(0mm) og C: 2483J@651m/s(0mm)

Energi, hastighet og kulefall på 150m var: A: 2582J @664m/s(49mm), B: 2351J@643m/s(56mm) og C: 2162J@608m/s(63mm)

Energi, hastighet og kulefall på 200m var: A: 2250J @620m/s(154mm), B: 2045J@591m/s(173mm) og C: 1877J@566m/s(191mm)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...