Jump to content

Skiskyttergevær


TikkaReven

Recommended Posts

Lurer da på om noen som har/eller driver med skiskyting.

Jeg driver med langrenn nå, men har egentlig litt lyst til å prøve meg på skiskyting.

 

Ser prisene på et brukt gevær koster rundt 10 000-15 000 tusen kr. :?

Føler jeg ikke vil legge 10 000 kr i et gevær. Er jo ikke sikkert det faller i smak heller.

 

Hva ligger ammo prisen på? Og har jeg lov til å jakte på småvilt opp til harestørrelse med et skiskyttergevær?

 

Så noen som har noen råd til meg, før jeg kaster meg ut i det?

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Et skiskyttergevær bruker 22lr patroner. De er billig. Går fint å jakte noe småvilt med 22lr men et skiskyttergevær har dioptersikte og er lite egnet til jakt. Men det er mulig! Bedre å kjøpe en billig salong med kikkertsikte til trening og småvilt.

 

Salongen kan ikkje brukes til skiskyting..

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en "finn" link til deg, men nå finner jeg den ikke.... :roll:

Brukt er brukt, og prises deretter.... :lol:

 

her er en annen, dessverre utgått på dato og riktignok 7000,-

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

 

Ok, Mange av disse har mulighet for å bygge ut kolbekappa, slik at de kan passe flest mulig med nokså små modifiseringer. I tillegg så er det mulig å få tak i ny stokk, men de koster.....

Jeg ville ha oppsøkt nærmeste skytterlag, børsemakere, og lagt igjen en lapp med navn og nummer; "interessert i...". Og i disse internettider så er det jo:

www.landro.no

www.jaktogfriluft.no

www.stenvaag.no

www.borselars.no

og...beveren sport og ....

Noen telefoner koster ikke allverdens og noen av disse står bare og støver ned.... Når du har navn og type, så legg ut en post her, så blir du bombardert med pluss og minus'er.

 

Men altså dyre våpen er ofte bedre.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått lånt meg et skiskyttergevær. Men noen som har erfaringer å komme med? Når vet jeg at kolben har en perfekt lengde?

Hva slags våpen er det? Er det en rett-trekker eller et med vanlig boltlukking? Du må sørge for at våpnet ligger godt i skuldra uansett, men rett-trekkerne er raskere enn boltlåser. Da åpner du låsen med pekefingeren, og lukker den med tommelen. Og da skal våpnet peke i svarten, så pekefingeren kan gå rett på avtrekkeren!

Disse våpna har mesteparten av vekta i løpet, så forlenger du kolben, føles kanskje våpnet mer framtungt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått lånt meg et skiskyttergevær. Men noen som har erfaringer å komme med? Når vet jeg at kolben har en perfekt lengde?

Hva slags våpen er det? Er det en rett-trekker eller et med vanlig boltlukking? Du må sørge for at våpnet ligger godt i skuldra uansett, men rett-trekkerne er raskere enn boltlåser. Da åpner du låsen med pekefingeren, og lukker den med tommelen. Og da skal våpnet peke i svarten, så pekefingeren kan gå rett på avtrekkeren!

Disse våpna har mesteparten av vekta i løpet, så forlenger du kolben, føles kanskje våpnet mer framtungt.

 

Det er en rett-trekker ja. Har tørrtrent litt i stua i 4-5 dager nå, og føler jeg har funnet lengden og teknikken.

Skal forresten ut i dag å skyte på blink. Blir morro.

 

Men så var det en ting. Har fått med pussepropper, våpenolje osv..

Har bare kunnskaper om hvordan jeg skal pusse jaktrifle. Siden det ikke er pussestokk eller tråd, skal jeg da gi pusseproppene noen dråper olje og skyte de igjennom? Før og etter skyting? Antall?

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Og sååååååå .......

 

Skal du bare legge til kladder, luggete ski, ei løype med kraftige temperatursvingninger, noen motbakker, 180+ i puls, motvind, hard sidevind, og sludd, og ....... :lol:

 

Dere kan mene hva dere vil, men skiskyting har alltid imponert meg..... :shock:

 

Er vel ikke luggete ski mens man skyter? :roll: PS: Skiskyting skøyter man, det vil si at man ikke har skismørning under skia! :lol:

Hvor mange dager skal du gå da, med tanke på temperatursvigninger? :roll:

Motbakker og 180+ i puls er vel ganske normalt! Men når man er i god form, daler pulsen raskt før skyting! :wink:

Motvind og hard sideving, blåser fra alle kanter gitt! :D

Sludd er normalt om vinteren! :wink:

 

Neida, men skiskyting er en imponerende sport, enig i det!

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Og sååååååå .......

Skal du bare legge til kladder, luggete ski,. :lol: . :shock:

Man mistet noe av sjarmen ved langrenn da man gikk over til fristil. Forskjell i gli er ille nok, men skikkelig feilsmøring (som nordmennene på 15 km i Torino) får man bare i klassisk!

En av de bedre historiene er fra et klassisk-renn med problemføre. Geir Holte stabbet opp bakken med diger kladder under skiene.

"Skal du bryte, Geir", spurte sekundantene.

"Nei, je går så lenge je rekker nedpå marka med stava!".

Link to comment
Share on other sites

En av de bedre historiene er fra et klassisk-renn med problemføre. Geir Holte stabbet opp bakken med diger kladder under skiene.

"Skal du bryte, Geir", spurte sekundantene.

"Nei, je går så lenge je rekker nedpå marka med stava!".

 

:lol:

Hørt den før, den er klassisk.... Forteller mye om mannen, og hva en kan vente seg på gode dager....... :D

Link to comment
Share on other sites

har en kammerat som driver med skiskyting han betaler 500 hundre i året for børsa(leier). ammo betalern ikke no for. børse skal han kjøpe når han finner no fint brukt.

 

kan si han har skyti noen kråker, skjerer og et par duer (kornåkeren 10 meter unna terrassen på huser :D) de patronene er vel ikke de beste til jakt men det går fint på ikke alt for lange hold

Link to comment
Share on other sites

Men så var det en ting. Har fått med pussepropper, våpenolje osv..

Har bare kunnskaper om hvordan jeg skal pusse jaktrifle. Siden det ikke er pussestokk eller tråd, skal jeg da gi pusseproppene noen dråper olje og skyte de igjennom? Før og etter skyting? Antall?

 

Hilsen TikkaReven

 

:shock:

 

Nei, du skal ikke skyte pussepropper igjennom løpet!!

 

Så vidt jeg har erfart finnes det to typer våpen hvor det skytes pusseskudd; Luftvåpen, og tungt artilleri...

Link to comment
Share on other sites

Naboklubben leier ut børser, men skulle jeg låne der, kunne dt ikke bli så lenge om gangen.

Så jeg valgte heller å få lånt ei børse privat.

 

Har fått skutt ca 300 skudd nå.

Skjøt 4 av 5 blinker stående første gangen jeg testet børsa på stadion :wink:

 

Men blir noe annet med høyere puls! :?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Et lite tips som ikke er nevnt enda. Aldri start et renn med nypussa rifle. Greit å ha skyti et par bokser med skudd før man står på stadioen. .22 kulene er fettete og det har en liten tendens til å justere treffpunkt litt mellom skudd 1 og skudd 50.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips som ikke er nevnt enda. Aldri start et renn med nypussa rifle. Greit å ha skyti et par bokser med skudd før man står på stadioen. .22 kulene er fettete og det har en liten tendens til å justere treffpunkt litt mellom skudd 1 og skudd 50.

 

Derfor startnummeret inneholder en kombinasjon av snørr, slim og kulefett ;)

 

Pleide ofte å tørke av fettet, selv på de dyre konkuranse skuddene som var valgt ut fra temperaturen. Som regel går det med noen bokser til innskytinga uansett, alt etter hvorvidt man må skifte diopter p.g.a sikt, vind, sol osv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...