Jump to content

Nygbegynner på lading


pelsjager

Recommended Posts

Hei. Har tenkt å begynne å lade selv.

Problemet er at jeg bor i en liten leilighet i Oslo. Er det slik at man må feste pressa med skruer i bordet?

 

I såfall er jeg redd at samboeren, når hun ser at eikebordet hennes har fått en stor ladepresse påboltet, skal skyte meg med ammunisjonen jeg akkurat har presset.

Link to comment
Share on other sites

Har lest om flere som har løst dette problemet ved å skru fast pressa i en solid plate (benkeplaterest eller lignende) som de holder fast til bordet med skrutvinger. Tror jeg vil anbefale å ha plate på begge sider av bordet.

Et annet alternativ kan være å lage et eget "ladeskap", men det spørs jo hvor handy du er...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Brukte en benk fra Black & Decker i noen år. En slik som kan foldes sammen.

I denne satte jeg fast en plate som hadde boltehull for pressene. Jeg brukte to forskjellige.

Kjapp å montere, og stuet utstyret under trappa når det ikke var i bruk.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg brukte i sin tid små spise briketter i tre både over og under bordet til samboeren for min Dillon 550 presse, brukte 2 tvinger for å holde alt på plass. Ikke meget populært men funka... Pass på å få inn mekke rom på neste leilighet, så kan lade pressa stå montert permanent...

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg har flyttet rundt i landet, har jeg måttet endre på ladebordet stadig vekk. Jeg startet som deg i en liten leilighet. Nå er vi i et lite hus der jeg ikke kan ha det permanent stående.

Da er jeg tilbake på en fantastisk enkel løsning.

Du kjøper et "snekkerbord". Vet ikke hva det egentlig heter, men det er et sånt sammenleggbart bort til 399,- Metallbein og to plankebord som du kan skru mot hverandre.

Så tar du ei solid plate. Bor noen huller i alt sammen, og bor hullene til pressa. Du fester plata til snekkerbordet, og pressa til alt sammen med bolter med vingemuttere.

 

Bordet er fantastisk solid, men ikke spesiellt tungt. Hvis du vil ha det tyngre og mer stabilt lager du ei løs hylle du kan legge inni X-en i beina. På den kan du legge tunge bøker eller annet nå du lader.

 

Når du ikke lader, skrur du alt sammen fra hverandre, og setter det i boden. Bordet kan f

du bruke til andre ting. Snekre og mekke. Det tar liten plass, er lett å lagre. Det er ikke like stabilt som et "ordentlig bord", men duger. Vær litt forsiktig, så funker dette bra.

Hvis du PM-er meg tlf-nummeret ditt skal jeg ta et bilde av benken.

 

Ser at PTHammer lenger opp i tråden har brukt det samme opplegget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...