Jump to content

Innstilling av helpresse die


RTB

Recommended Posts

Bruker Lee helpresse die i 308. I bruksanvisningen som fulgte med står det at man skal skru die ned til man treffer hylseholderen og så ytterligere en kvart omdreining ned.

 

Når jeg leser på nett så ser jeg flere som skriver motsatt, at man skal skru opp igjen for å få klaring og at dette vil forlenge levetiden til hylsa. Gjelder dette for alle helpresse dies?

Er det noen som kan opplyse meg?

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke helt klok på innstillingen av denne helpresser dien fra Lee. Jeg har ikke noe problem med å kamre hylsene, men de er ikke skutt mange fanger heller. Det jeg ikke skjønner er pressingen av halsen. Har målt etter beste evne med skyvelær og "uansett" hvordan jeg stiller inn dien så presser den ca 5,4 mm av halsen. Skulle ikke dette økt hele veien ned til kragen hvis en stiller dien ned? Er det nok?

 

Først stilte jeg ned ihht bruksanvisning, dvs 1/4 tørn forbi hylseholder, nå er dien stilt ca 1/2 før kontakt med hylseholder. Har også prøvd innstillinger utover disse i begge retninger.

 

Å stille dien mer ned ser jeg ikke noe poeng i da hylsebunn ikke entrer inn i dien uansett. Gjør den det på andre dier?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok han mener halsen Meyer. Hvis jeg forstår det rett så presser han de ytterste 5,4 mm av halsen uansett hvordan dien stilles. Høres besynderlig ut, men jeg vet ikke for jeg har kun 357-die fra Lee. Kaliber? Har du prøvd å stille dien flere omdreininger opp bare for å sjekke om du klarer å presse f.eks bare 1 mm av halsen?

 

Edit: Så nå at det var snakk om 308. Da er kuleholdet litt lite ift tommelfinger-regelen. Ihvertfall rcbs dier kan være litt lange. Om dette skyldes forskjell på hylseholdere vet jeg ikke, ei heller om det har vært et problem med Lee-dier. Hvis du prøver å stille to-tre omdreininger opp og måler hvor langt halsen er presset finner du i det minste ut om dien er for lang, og du kan dreie/slipe av den. Ps: hvis du sliper ned ei die må du bruke hodet neste gang du stiller den inn :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var halsen jeg snakket om. Tror nok jeg har funnet feilen, og den burde jeg ha sett før. Det er expander som må ha bunnet i hylsebunn. Jeg har stilt inn denne etter instruksjonene også, og det blir feil. Ser bedre ut nå. Kan være dien er litt i lengste laget og muligens burde vært kortet ned litt. Får vurdere det etter hvert. Har nå endt opp med å bestille meg en neck sizer i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Produsentenes oppskrift er enkel, og sikrer at ammo kamrer i det aller meste av våpen.

 

Produsentenes oppskrift er vel for helpressing av hylsa (i ei fullsize die), mens det som de fleste nok gjør er å dra den litt opp slik at ikke hele hylsa presses, og følgelig brukes den som ei necksize-die...

 

Som funker fjell - jeg bruker alle mine diesett på samme måte - såfremt en presser hylser som er skutt i samme våpen (eller våpen med trangere kammer).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...