Jump to content

Ladedata Partition 6,5x55 140 grain


Stihl Crazy

Recommended Posts

Noken som har forslag til ladedata til denne kula her i 140 grain? Eg har MRP, Vv 150, samt Raufoss krutt RA 10. I ei gammal ladebok (ladeboka utgave 5 eller noke sånt) så er denne kula oppgitt til 48-49 grain MRP og 39-41 grain N 150 (anntar det er Vv N 150) Høyres dette fornuftigt ut? Lika å starta litt forsiktigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Norma oppgir nå 47,4 grs som maks med MRP, se tabell https://www.norma-ammunition.com/sv-se/laddata/6-5x55-swedish-mauser Du klarer neppe å gjøre noe alvorlig galt med så tregt krutt og 140 grs kule i 6,5x55, men kanskje lurt å starte på 46 grs ladning? Jeg har for øvrig ladet denne kula med 45 grs Vv N160 og fått hastighet tilsvarende Normas fabrikkammunisjon. Men det er da bedre jaktkuler enn denne, særlig hvis du vil ha ei kule som holder godt sammen? (Og har anslagsenergi nok til stort storvilt).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sjå der ja, Høyres meir fornuftig ut. Trudde partition var bra, eg kjøpte ein pakke til den forige rifla mi men den lika ikkje kula.

Har kjøpt meg ny rifla no så tenkte, istadenfor og kjøpa meir sierra gameking så prøv kva du får av presisjon med partition kula.

Eg skal ha den til hjort, har 57 cm løp.
 

Leste litt her på forumet om jaktkuler i 6,5x55, ser at meiningane varierar.

Eg tenkte eg skulle greia meg med 2 forskjellige kuler. 100 gr sierra varminter til gås, kråka, ravn og kanskje rev. 
Må ha ei eller anna blyspiss kula til ein hjort i ny og ne, sidan eg er økonomisk Annlagd blir det vel Sierra gameking etter kvart så sant som eg får til ei ladning på under tommen, tre skot på 100 meter, men har lyst til og prøva partition og sidan eg allereide har kula.

 

Ein ting eg tenkte på, er det mindre fare for og gjera noko gale desto treigare krutt ein brukar for  såpass tung kule i 6,5x55?
Eg har ladeboka og har lese ho men har berre fulgt ladetabellane der, ikkje noko meir avansert enn det.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sitka skrev:

Ein ting eg tenkte på, er det mindre fare for og gjera noko gale desto treigare krutt ein brukar

Generelt sett, ja. MRP er et glimrende krutt for 140+ kulevekter i 6,5x55. Irriterende overpriset, kanskje. Men veldig bra. Og antagelig veldig vanskelig å lage en farlig overladning. Min tommelfingerregel for MRP og x55, hva jeg tenker på som fornuftige bruksladninger til jakt

 

- 140grs kule, tykk mantel eller delevegg: 47grs

- 140grs kule, enkel «blyspiss»: 47-48grs

-156grs kule: 45grs

 

Nå har jo ikke jeg prøvd alle kulene på markedet. Som sagt, bare en grov tommelfingerregel.

 

Lapua Mega er en god, rimelig kule som ofte er lett å få god presisjon med. Den duger til all jakt hvor du ønsker en ekspanderende kule.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, spindrift skrev:

Lapua Mega er en god, rimelig kule som ofte er lett å få god presisjon med. Den duger til all jakt hvor du ønsker en ekspanderende kule.

Jeg lader Mega 155 grs med 47 grs MRP (Ladeboken utgave 7) som går greit i min Browning A-bolt med 53 cm pipe, hastighet rundt 755 m/s. Har også ladet Oryx 156 grs med 46 grs MRP (0,6 grs over Normas maks.ladning) og fått hastighet rundt 750 m/s. Begge kuler gir meget god presisjon, har anslagsenergi over 2200 J, og er dermed glitrende all round-kuler til all jakt hvor det kreves ekspanderende kule. Lapua Mega er ei sterkt undervurdert storviltkule som holder godt sammen i storvilt, til tross for at den bare har mekanisk låsing av blykjernen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...