Jump to content

Delta i jaktlag / mange grunneigere....


Nyjeger78

Recommended Posts

Hei, er helt fersk på storvilt jakt og har noen spørsmål ang deltagelse i jaktlag.

 

I kommunen er det 1 storvald og 9 felt. Kommunen tildeler fellingsløyver på hjort. Fri jakt på rådyr innafor gjeldande lover og regler. Minstearealet for hjort er på 500 daa. og for rådyr 2000 daa. Det er opprettet eget hjorteviltvald av egne grunneiere, da få nesten ingen, har nok eiendom til egen jakt.

 

Vi overtar en liten grunneiendom på ca 34 daa (utmark) i kommunen, hvor det per idag mest sannsynlig pågår jakt.

 

Var nettopp på jakt i nabo kommunen. Her var noen som sa at har du min 30 daa, har du "rett" til å delta i jaktlag. :?

 

Jeg har aldri hørt om denne regelen om 30 daa gir en "jaktrett" innenfor et jaktlag ( ikke egne dyr så klart ). Skjønner at det ikke gir noen autmatisk rett uansett, men er det noen som har peiling på dette? hørt om dette?

 

Tenkte å ta kontakt med hjortvildvaldet, men først ha noe i ermet, om jeg har noen konkret/ bedre mulighet å få bli med i et jaktlag med egen eiendom innfor storvaldet?

 

:?::?:

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jaktlagene bestemme selv. Om de ser det som viktig å få med dine 34 daa som tellende areal, så kan de gjøre dette. Jeg vet om flere eiendommen på 300 daa som ikke får være med i tilgrensende jaktlag. Tidligere, da det var en elg bak hver busk, og gud og hvermann ( og ikke minst kjærring...) skulle på elgjakt, var det nok strengere praksis enn i dag, da det er noe mindre pågang av unge håpefulle som gidder å sitte en uke på post uten å se elg...

Link to comment
Share on other sites

Ingen har rett til å delta uansett antall mål. Det blir opp til jaktlaget om den enkelte får være med. Har du nok mål til en hjort så kan du si at du jakter selv neste år på ditt begrenset område.

 

På noen steder søkes det om hjorteløyve på felleseie/utmark der de kan ha egne regler for søking og utdeling av hjorteløyve i grunneierlaget.

Link to comment
Share on other sites

Dersom arealet regnes med som tellende for tildeling av fellingstillatelser så har du rett på lut/andel av felt hjort. Om du har rett til å delta er en helt annen sak. Kriteriene for grunneierdeltakelse skal stå nedfelt i vedtektene til grunneierlaget.

 

 

Hei og takk for gode innspill. Jeg fant noen gamle vedtekter ang jaktareal for aktuelt område på kommunens sider

 

"Jaktfelt er ei samling av grunneigere med godkjent jaktareal som samarbeider om fellingsrettighetene

Innenfor et mindre geografisk området i hjortviltvaldet"

 

Delt opp i 9 felt innenfor 1 storvald (eget oppsett på % vis størrelse per felt og antall dyr iforhold til dette)

 

Jaktareal:

"For å inneha jaktrett på hjortevilt settes et minsteareal på 0 dekar godkjent jaktareal for hver eiendom" :?

 

Står også skrevet at alle med godkjent jaktareal kan bli medlem av valdet.

 

Vel, jeg får bare stå med lua i handa og høre om muligheter for å kunne delta engang. Har ikke tenkt på noen måte å "tvinge" meg inn i jaktlaget, det blir jo bare helt feil og uansett med kun skarve 34 daa til rådighet. Veit at det er blitt innhentet underskrifter fra vår eiendom av jegere tidligere år imot litt kjøtt, men det er jo selve jakta som er greia i våre dager- kjøtt er bonusen :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen har rett til å delta uansett antall mål. Det blir opp til jaktlaget om den enkelte får være med. Har du nok mål til en hjort så kan du si at du jakter selv neste år på ditt begrenset område.

På noen steder søkes det om hjorteløyve på felleseie/utmark der de kan ha egne regler for søking og utdeling av hjorteløyve i grunneierlaget.

 

Det er forskjell på "jaktlag" og "grunneigarlag" og det er mange avartar av samrøret mellom desse. Om ein har rett til det eine eller andre er å finne i vedtektene til det aktuelle laget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...