Jump to content

Beste smøremiddel for helpressing


1983

Recommended Posts

Etter å ha helpresset ganske så mange hylser de siste dagene, så har det poppet opp et par spm i hodet. Hva er det beste smøremidlet?

Jeg har prøvd en god del, jeg liker Lee sitt smøremiddel når jeg justere inn dier, da dette er lett å føre på en og en hylse med fingrene samt at det er lett å tørke av hylsene etterpå.

Når jeg skal helpresse ellers så er det Dillon sin spray jeg har funnet som best.

Imperial har et pulver som er helt genialt når jeg skal necksize. Jeg bruker stort sett bushingdier, men måtte kjøpe en slik boks for å teste og det fungerer meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Imperial Sizing die wax er det desidert beste jeg har prøvd. Men det er også sånn smøre på med fingrene greier. Men jeg helsizer ikke så mye at jeg trenger noe annet. Det er lite kliss og smører som sagt bra. Jeg presser 308 hylser ned til 6.5 Creedmoor i en runde uten problemer.

 

Jeg brukte Dillon sin spray en del før, men etter at jeg satte en hylse fast i dia med det så har jeg slutta med det. Jeg hadde nok på for lite i det tilfellet, men hvis man skal passe på så nøye med sprayen så bruker jeg like gjerne Imperial sitt middel.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg helpresser med ujevne mellomrom ganske mange 6.5x55 hylser. Sprayen gjør at jeg klarer å smøre mange hylser på en gang. Hornady sin spray fungerte ikke like godt synes jeg.

 

Det er mye gris med helpressing uansett. Har litt lyst å teste Imperial sitt smøremiddel, men synes vel egentlig det blir for tungvindt å smøre 10 og 10 hylser på et hylsebrett

Link to comment
Share on other sites

Hvis effektivt er lik bra eller best: For ujålete fortgang (ett tips jeg fikk av H2dal en gang, og som jeg redder min motivasjon for helpressing):

Legg en haug med hylser i ei bøtte, spray godt med wd-40 og press i vei. Aldri hatt noe hyse fast i dier med denne metoden. Hylsene må selvfølgelig vaskes etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Sitte og kose med en og en 416Rigby eller 9,3x72R hylse; Imperial voks

Lade en isboks eller to med 308win eller noe annet kjedelig; sprayflaske med noe lanolinbasert (noe svensk??) som må ristets grundig før bruk; hylser i isboks, noen pump fra flaska og riste litt rundt på hylsene.

 

For lenge siden hadde jeg noe som spiste unna 7,62Nato i såpass mengder at det måtte lades (RA-hylser og Berdanhetter-hvor ble den tålmodigheten av??); inspirert av en artikkel i Guns&Ammo om "volume reloading" ble hylsene smurt med seigt zalovann, sizet, skyllt, og tørket. Har aldri funnet noe som lot hylsene gli så griet inn og ut av diene; men var mye søl (måtte size våte hylser, om guffa tørker er det som lim i dien).

 

Lee sitt fett (som er lanolinbasert) kan tynnes ut med vann eller litt isopropanol; Biltema selger nå påfyllbare spraybokser.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd å spraye det. Bruker RCBS smørepute bruker ikke mye i halsen dypper halsen bare lett ned i smørepute :) Er ikke aller verst å fjerne for hånd med fille, men ja fikk en ekstra hylsetrommel av en kamerat da han investerte i Dillon sin så bruker den primært til den bruken ja og gjør opp en god batch :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...