Jump to content

7.62x39 i en m98


Meteormann

Recommended Posts

er det noen som kan teste hvordan en 7.62 hylse passer i et m98 sluttstykke?

7.62x39 hytlsa har jo bunnmål på 11.30 og 308 bunnmål på 12.01 burde ikke det da gå å konvertere en 308 til en 7.62x39?

hadde litt i tankene å bygge en budsjett whisper på en måte som oxo kan skyte fullfart til rev osv.

 

kom gjerne med andre forslag som kan være morsomme. har oxo tenkt litte grann på en malin i 357mag med demper men hvordan er presisjonene på en sånn?

 

 

 

mvh tactical-sniper

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"Budsjett whisper". Mauser M59 el. M67 i 308W. Skru ut løp, kutte litt av kammer, gjenge og kamre til 30BR.

Montere plate for enkeltskudd. Gjenge for demper. Kjøpe hausken el. A-Tec modul.

Fordel: Denne har samme støtbunn som 308W (12mm) Den russiske 7,62x39 har som du sier 11,3mm.

Ulempe: die-sett i 30BR koster over 2000,-. Løpstigning passer ikke tunge kuler over 180grs.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikke kulediameter på 7,62x39 .311 og ikke .308 som er kaliberet i 7,65x51 pipa?

 

Rugere i kaliberet har også .308-løp, i alle fall nominelt, men de har en gedigen friflukt for å kunne skytes med ammo ladd med .311-kuler. Hvis jeg husker riktig har også de finske Valmetene denne løsnngen.

Link to comment
Share on other sites

For de penga du må spenne på å få mauseren til å fungere kan du kjøpe en brand spanking ny mini mauser i 7,62x39.

 

Sant nok, men det er fullt mulig han må byte pipe på den zastavaen for å få noe brukbart ut av den.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Låner denne tråden.

Har en remington 7, og tenker å sette ha en ekstra pipe til sub og moro. Våpenet er kamret for .260 rem. vil ha en i .30, og 30BR og 300savage har satt seg som alternativ.

 

Noen som kan peke på problemer jeg bør være oppmerksom på!

 

Tanken er å benytte en pipe med 1:10 stigning, (jeg er opmerksom på begrensningene i forhold til sub og kulevekter)

 

Våpen blir utstyrt for løpsskifte.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd 7.62x39 men 6.5 grendel i en Kimber M84(har lang mauser utdrager). Matet som smør, tilbringer i 308 format gjorde at skuddene ikke kom godt nok opp fra magasin boksen. 6.5 grendel har foresten samme støtbunn som 7.62x39.

Samme hylsa fungerer 100 % i en sako 75 kasse III med 308 støtbunn og PPC magasinboks.

Link to comment
Share on other sites

 

har oxo tenkt litte grann på en malin i 357mag med demper men hvordan er presisjonene på en sånn?

 

 

 

mvh tactical-sniper

 

 

Med kikkert på skjøt jeg til tider trekløvere på 100m med min. Når det ikke ble trekløver av samlingen, var den likevel svært god og som regel innenfor 4cm.

Link to comment
Share on other sites

Siteringstekst er nedkortet.

 

Har en remington 7, ... pipe til sub og moro. Vil ha en i .30, og 30BR og 300savage har satt seg som alternativ.

Noen som kan peke på problemer jeg bør være oppmerksom på!

 

Dette bør gå greit. Det er muligheter for at mating fra magasin med 30BR kan gi endel klur, pga. kort hylse. En erfaren børsemaker er klar over problemet og kan kanskje gjøre noe med det.

 

Siterer ikke spørsmålsteksten i følgende svar. Når det gjelder kamring av 30BR med en 6mmBR brotsj. Vet jeg ikke. Men jeg spurte Roger Hansen en gang om å bruke en 330 Dakota brotsj i et 9,3 løp. Svaret jeg fikk var Ingen problem. Vi bruker en 9,3 halsbrotsj for å justere. Det går jo ut på det samme så jeg tror det går greit.

 

Vil 7,62x39 være brukende i en bolt med .308 støtbunn? Den er litt mindre, men blir det et problem?

 

Tviler sterkt på at det går særlig bra. En differanse på 0,7mm utgjør mye i denne sammenheng. Det er jo styring av patronen "kontrollert mating" det vil gå utover, samt utdrag av tommhylsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...