Jump to content

Gåsa skutt- hva nå?


gaupejeger

Recommended Posts

God dagen!

 

Gratulerer med nydelig mat!

Gås er snadder, og jeg for minn del lager den som kalkun. Har kun prøvd grågås.

 

Har flådd den, lagt den på kjøkkenbenken ett døgn og siste natta i kjøleskap for mørning. Det holder.

Så er det bare å stuffe med eplebiter, brødsmuler, løk og svisker. Krydre godt utenpå.

Stek gåsa i stekepose til kjernetemperaturen er 66 - 67 grader.

La fuglen hvile, så går tempen opp enda et par grader, og du får et utrolig saftig kjøtt!

 

Server med grønnsaker, poteter, tyttebærsyltetøy og god viltsaus. Selv er favoritten løtegratinerte poteter og en fyldig smaksrik fløtesaus.

 

Tror jeg skal jeg i frysern og tine meg en snart.... :mrgreen:

Bare å leke seg frem.

Hvordan gås var det? Forventer full rapport når middagen har sunket!

Link to comment
Share on other sites

Stek den på lav varme med mye eple sviske og løk. sjyen trenger bare en slump fløte og litt litt jevning så er d en nydelig saus jeg brukte stekepose og dro på en jakttur til mens den sto i ovnen. 2 grågås var mer enn nokk til tre jegere og fruene:)

Mørningen er jeg ikke så veldig nøye med alltid men den bør ikke ligge for kaldt i alle fall. 10-15 grader i et par dager holder d.

Link to comment
Share on other sites

Men skal man ikke ta ut innvoller rett etter skuddet? Og bør man ribbe eller flå?

 

Kommer litt ann på hvor du har skutt den.

Hvis det er fare fopr at den har sitt daglige opphold på sjøen ville jeg hatt litt mere hastverk med å få det ut. Da spiser den sjøgress. Personlig synes jeg ikke det er fullt så godt som de som knasker på åkere. Ikke at gresspisende arter ikke er gode.

 

Jeg har kun flådd. På min første begynte jeg å ribbe, men synes det ble mye jobb.

Jeg har slaktet og flådd samme dagen for så å legge de til mørning. Med stor suksess. Så har ikke ahtt behov for å prøve noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Forrige helg ble 11 gås kaldrøkt og hengt til tørk. Etter litt prøving de siste årene har jeg funnet ut at kun ungfugl blir brukt som stekegås (og de blir alltid ribbet, selv om det er jævla mye arbeid!). Voksen fugl skjærer jeg ut hele bryststykket med brystbein og vingeknoker og fryser ned. Når sesongen er over tas alle opp og tørrsaltes i to dager, tørkes en dag og kaldrøykes i to dager. Meget god spekemat til jul :)

 

(Sammen med gåsa ble det røkt 7 elghjerter, tre lårtunger og en ribbeside av elgkalv. Så når 20 kg elgmorr kommer fra slaktern snart så kan jula komme!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...