Jump to content

Forstørrelse på kikkertsikte


kimthomass1

Recommended Posts

Hvor stor forstørrelse må du ha for å se kulehullet (6.5) på 100 og 200 meter

Helt avhengig av papiret, hullet, lyset, kikkerten, skytterens syn, osv.. En kjenning med en XXL-noname 6-24x something ble helt sjokkskadd da han oppdaget at jeg så hullene i min Zeiss Victory 2.5-10. I kikkerten hans, ingen sjangs. Han så ut som han så magi - og han har flere kikkerter, alle billige, og kan ikke skjønne at folk gidder å betale mer enn 1000,- for en kikkert.

Dette var på 100m, samtidig, så så jeg (med litt anstrengelse) kulehullene i min skive, som stod på 500m - i en March 5-40x56.

 

Jeg har sett kulehull på 800 og 1000m med hhv 20 og 35x, IKKE sett hull på 300m med 60X Swarovski, og kjenner minst to som under gode forhold ser kulehull på 100m UTEN kikkert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor forstørrelse må du ha for å se kulehullet (6.5) på 100 og 200 meter
Helt avhengig av papiret, hullet, lyset, kikkerten, skytterens syn, osv.. K
"Papiret" er viktig. Jeg skjøt nettopp mot hvit papp ("rekruttsirkel" på stor, hvit bakgrunn), og hadde ingen problemer med å se kulehullene (kaliber .30) i kviten på 200 m, med Leupold 3,5-10x40, stilt på 10 x forstørring. Treff i svarten på denne avstanden så jeg ikke, eller rettere sagt, etter at jeg hadde skrudd meg inn i svarten, prøvde jeg ikke å se etter treff der, dette var sent på kvelden. På 100 meter var det ingen problemer med å se treffene i svarten.

 

Når det er skygge på skivene, og sollys på bakgrunnen, kan man faktisk se 6,5-hull uten optikk i svarten på 100 meter (kunne, for oss litt opp i årene). I yngre dager brukte jeg en skivekikkert av "middels minus"-kvalitet til å se 6,5-hullene i lappete skiver på 300 meter. Var det vanskelig å se alle treffene, var det hvertfall ingen løsning å gå opp i forstørrelse. Optisk kvalitet er nok mye viktigere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...