Jump to content

Dvergbendelorm


D.A.

Recommended Posts

https://www.nrk.no/buskerud/farlig-para ... 1.13088054

 

Parasitten kan gi mennesker leverkreft. Sykdomsutvikling går veldig langsomt, og det gjør at det er vanskelig å oppdage om bærene i Norge har blitt infisert.

-

Kjæledyr må behandles

 

Parasitten er ufarlig for dyr, men hund og katt som har vært med på ferie i Sverige eller Danmark kan være bærere av parasitten, forteller Enemark. Da må de behandles.

 

– Å ta med kjæledyr på ferie uten å gi dem ormekur før de kommer hjem, er en måte å introdusere parasitten i Norge, sier hun.

 

Ifølge mattilsynet er det lovpålagt for alle som reiser med hund og katt å sørge for at dyret blir behandlet mot dvergbendelorm.

 

Trist at dette har fått spredt seg til nabolandet, og nå kommer til oss. Eller er vel sannsynligvis her allerede takket være rev som ikke enser grensen, og utvilsomt ulv også som vandrer enda lenger. Selv om journalistene beleilig glemmer å nevne det. Man får i hvert fall sørge for å gi hundene våre ormekur hvis man er over grensen på jakt, så det ikke spres enda fortere og lenger avgårde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg (eller rettere sagt bikkja) har ihvertfall blitt sjekket ett par ganger på grensa etter en tur til Töcksfors.

Så lenge Tollvesenet ikke får midler til å ha kontroll av alle biler som passerer grenseovergangene så blir det dessverre halveis :/

Link to comment
Share on other sites

Hundene tar alltid ormkur når vi reiser til Sverige.

De har aldri blitt kontrollert, men er veldig dumt om man ikke følger de reglene og sprer den ormen/parasitten eller hva det er.

Så har jeg også inntrykk av at det kan bli veldig dyrt om man blir tatt for å droppe ormkuren.

Link to comment
Share on other sites

Eller er vel sannsynligvis her allerede takket være rev som ikke enser grensen, og utvilsomt ulv også som vandrer enda lenger. Selv om journalistene beleilig glemmer å nevne det.
Det kan jo, mildt sagt, synes noe besynderlig at man skal gi hunden en ormekur, etter å ha vært en tur innom Sverige, der hunden kanskje bare pisset på asfalt og grusunderlag. Samtidig som de mest "flakkføre" dyra, "de 4 store", vandrer over store områder, og beviselig passerer grensa. I følge vår fremste ulveforsker er det jo bare ulv fra Stockholms-området som tar sau i Norge! :D Men disse dyra, inkludert deres parasitter, mottas med åpne armer av de samme myndighetene som utarbeider omfattende regler for ormebehandling av hunder.

 

Dobbeltmoral er jo, som kjent, dobbelt så god som alminnelig moral - .

Link to comment
Share on other sites

Vår hund har også det obligatoriske blå passet og den såkalte svenskepilla, tabletten kjøper vi på apoteket men vi må ned til dyrlegen så han ser at hunden får tabletten før det blir ført inn i passet, har aldri hørt om noen som har blitt tatt på grensa å jeg bor 10 min unna Svinesund, det sies at HVIS man blir tatt så kommer ikke hunden inn i Norge før den har vært hos en svensk veterinær å fått kuren og den må vente et døgn etter tabletten er tatt.

Link to comment
Share on other sites

Men disse dyra, inkludert deres parasitter, mottas med åpne armer av de samme myndighetene som utarbeider omfattende regler for ormebehandling av hunder.

 

Det er nok på grunn av den ukontrollerbare smitten at myndighetene tar grep der det går an. At det noen ganger kan virke litt over toppen er jeg enig i - men det er jo bra med et regime på plass som tar vare på hundene våre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

- men det er jo bra med et regime på plass som tar vare på hundene våre :winke1:
For hunder, katter og andre dyr er dvergbendelormen som andre vanlige parasitter. Kanskje litt ubehagelig, men ikke farlig/dødelig. Tiltakene skal (visstnok) hindre at mennesker blir infisert.

 

Jeg synes disse tiltakene ligner veldig på "våpenlov-innstramming", man gjør omfattende tiltak der man kan få gjort noe, sjøl om det har begrenset/liten/ingen virkning. Det virkelige problemet tar man ikke tak i.

Link to comment
Share on other sites

Det virkelige problemet er vel rimelig vanskelig å få gjort noe med.

"Svenskepilla" kan samenlignes litt med rabiesvaksina man må ha på hund som har tilbrakt tid i land der dette eksisterer.

Pillekur mot dvergbendelorm er forøvrig ikke noe uvanlig heller. Mange land som har hatt dvergbendelorm lenge.

I England gir folk hundene dette hver måned for å forhindre smitte.

Tror ei veninne kjøpte ett stort glass med Droncit for under 100 lappen.

Jeg kjøper i Sverige for halve prisen av det apotek skal ha her.

Det eneste som irriterer meg er at jeg føler meg lurt av veterinær som tar 200 kr for å gi bikkja pille (som jeg selv har med). Altså lurt på en måte jeg ikke ler av!

(For noen år siden så kunne man selv gi hund pilla og fylle ut en egenerklæring. Men det hang vel veterinærer seg opp i )

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som irriterer meg er at jeg føler meg lurt av veterinær som tar 200 kr for å gi bikkja pille (som jeg selv har med). Altså lurt på en måte jeg ikke ler av!

(For noen år siden så kunne man selv gi hund pilla og fylle ut en egenerklæring. Men det hang vel veterinærer seg opp i )

 

Vi kjøper klippekort hos veterinæren, husker ikke hva det koster. Der vertfall mye billigere en 200kr per stempel i passet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...