Jump to content

Nybegynner lading med div spm


HPBT

Recommended Posts

Hei, har nylig begynt og lade og har noen spm i forbindelse med det.

 

#1 Ser på Norma sine sider at med samme kule (Nosler bst 180gr) får man 55m/s mer i 338 wm enn i 300 wm.

hvordan kan dette ha seg når 300 wm har et vesentlig større hylsevolum?

 

#2 har mye large rifle tennhetter liggende, er det kurrant å bruke disse i 338wm, eller bør jeg først som sist kjøpe inn magnum tennhetter?

Link to comment
Share on other sites

#1: Tror ikke Nosler har BST i. 338, den er 8mm.

 

#2: Spørs litt på hvilket krutt du velger. Vihtavuori sin N100 serie tenner lett, så her trenger du nok ikke magnum hette. Jeg har ikke erfaring med Amerikanske "ball powders", men her anbefales magnum hetter.

Link to comment
Share on other sites

Du sammenligner pærer og appelsiner; for den samenligningen du drar er det vekt i forhold til kulelengde (egentlig bæreflate) du må se på.

I ditt eksempel prøver du å sammenligne en for kaliberet lang/tung kule ladet med treige krutt med en kort/lett for kliberet kule ladet med raskere krutt.

Link to comment
Share on other sites

#1 Med samme kulevekt og samme hylsevolum, vil du få større hastighet med større løpsdiameter (forutsatt optimale ladninger). .260rem og .308win er gode eksempler, samme hylse og ulik løpsdiameter. Fra Hodgun ladedata og 125grn kule for begge: .260rem 2860fps, .308win 3194fps. Jeg har bare forholdt meg til at det er slik, det er sikker noen her som kan gi en god forklaring.

 

#2 Bruk magnum hetter. Jeg har opplevd etterbrenning i magnumkaliber med cci200 som er en standard hette. Guffent, like greit å unngå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare forholdt meg til at det er slik, det er sikker noen her som kan gi en god forklaring.

Samme trykk, større areal under bak kula = større kraft som skyver på den. Mer kraft i samme løpslengde (veilengde) = mer energi til kula.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...