Jump to content

Justering docter classic


Soves

Recommended Posts

Har kjøp meg en docter classic 3-12x56 m/lys og montert på min Weatherby Vanguard 3006 med baser og medium ringer. Reiste på banen for å skyte det inn, det var vist ikke like lett som med Hwake fra i fjord! Problemet er at det er umulig å treffe høyere enn treer nede, og da er det skrudd max opp. Kan ikke ha lavere ringer en de jeg har, noen som har tips?

 

Endret litt på tittel ;) M.K.

Link to comment
Share on other sites

Må vel være en måte å nullstille siktet på (du kan sikkert skru av/opp justeringstårnet)?

 

Har selv erfart samme "problem" med premium sikter sågar som rimeligere varianter på 100m, dog er det ofte bedre beskrevet (og enklere å google) om man råke rut for sånt med f.eks Zeiss og/eller Swarovski.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøp meg en docter classic 3-12x56 m/lys og montert på min Weatherby Vanguard 3006 med baser og medium ringer. Reiste på banen for å skyte det inn, det var vist ikke like lett som med Hwake fra i fjord! Problemet er at det er umulig å treffe høyere enn treer nede, og da er det skrudd max opp. Kan ikke ha lavere ringer en de jeg har, noen som har tips?

 

Samme montasje, base og ringer som på forrige kikkert?

 

Siden du ikke kan ha lavere ringer regner jeg hvertfall med 56 objektivet går klar pipe? 8)

 

Opplevd problemet med en tidligere rifle, Howa og leupold montasje med god klaring til pipe. Antagelig feil på/feil montasje eller brukerfeil av meg. Jeg endte med å fore opp ring med strimler av ølboks grunnet dårlig tid.. Rifla har ny eier og jallametoden har funket i 5 år.

 

Pass på spenn i kikkertrør.. Brukte locktite på alle skruer, men dette var jallametoden jeg fant på gamle sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

Finnes flere tråder her inne om samme problemstilling.

Kan være flere årsaker til dette; Toleranser på maskinering av låskasse. Pipe gjenget skjevt i kassa. Pipe kroket. Feil type baser for våpenet. Evt feil med siktet er nok mindre sannsynlig, men sjekk likevel at du har fullt justeringsområde.

Det forrige siktet hadde nok større justeringsområde enn Docteren og kunne derved "maskere" evt skjevheter.

Forslag til sjekk av montasje; Løsne overfall på bakre feste og se om siktet løfter seg der med tilskrudd fremre. Ta vekk overfall og sikte og legg en lang stållinjal (Biltema feks) i nedre del. Linjalen skal ligge dødt, med full kontakt i lengderetningen i begge ringer om de er på linje. Se også om linjalen er noenlunde parallell med pipa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjette på at den gamle kikkerten har ca 20% større justeringsområde, så det er mulig som andre skriver at du akkurat greide å skyte inn det gamle siktet.

 

Optisk er sikter best om de er justert ca midt i sitt området, så det er viktig med gode montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...