Jump to content

300 WinMag, hvilken kulevekt?


MacJoJo

Recommended Posts

En kompis har kjøpt seg ny børse, så da lurer jeg på:

 

Hvilken kulevekt er mest brukt/mest praktisk/funker best i 300 WinMag?

 

Jeg er ikke ute etter anbefalinger på diverse kuletyper, kun vekt.

 

 

Det jeg lurer på er hva som er vanlig kulevekt i dette kaliberet og hva som evt passer til elg, villsvin, rådyr og hjort.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Oki, hvilke andre vekter har du prøvd?

 

Og hvorfor syns du 200 gr funker best?

 

Hva veier ferdigsydde til denne? (Er ikke mi børse!)

 

Vil tro de fleste vekter som kan brukes i kaliber 30 kan brukes, men det er jo greit å kunne utnytte kraften i WinMagen også. Flott å få gode tips så jeg slipper å teste ut alle vekter selv.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd 165 og 180 grs., forsåvidt bra det, men jeg gikk over til 200 til alle viltarter, fordi det etter min mening er den beste kulevekten i det kaliberet til elg, og funker som bare det på alt som er mindre også. På den måten slipper jeg styret med å lade opp forskjellige kulevekter og stille om siktet.

Link to comment
Share on other sites

Flott kaliber.

 

Selv bruker jeg kun 180 grs. Dette i hovedsak for å få utnyttet max av hastighetspotensialet og for å få en flatest mulig kulebane. Bruker den til det meste. 165 grs kuler mener jeg blir i letteste laget, så sant det ikke er snakk om ulike typer skadedyr.

 

Viktig er det ihvertfall å bruke kuler av høy kvalitet, men dette kan jo bli en annen diskusjon..

Link to comment
Share on other sites

Flott kaliber.

 

Selv bruker jeg kun 180 grs. Dette i hovedsak for å få utnyttet max av hastighetspotensialet og for å få en flatest mulig kulebane.

 

Viktig er det ihvertfall å bruke kuler av høy kvalitet, men dette kan jo bli en annen diskusjon..

 

Så vidt jeg har forstått på kompisen min er det pga flat kulebane han har kjøpt denne børs, ja også er jo 303'en kul da (hehe).

 

For jakt vil vi kun lade med premiumkuler, for trening vil vi lade med en kule som er mest mulig lik jaktkula. Ja, kan vel like godt si det først som sist, hehe, både jeg og kompisen er Oryx-tilhengere, bruker ikke annet på jakt fordi vi kun har gode erfaringer med den (sikkert mange som er like bra og kanskje bedre, men det er "vår" kule).

 

Får vel prøve ut både 180 og 200 gr da, men hva med 220 gr? er det noen som har erfaring med den? Rekylen betyr jo ikke stort i en halvautomat.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Flott kaliber.

 

Selv bruker jeg kun 180 grs. Dette i hovedsak for å få utnyttet max av hastighetspotensialet og for å få en flatest mulig kulebane.

 

Viktig er det ihvertfall å bruke kuler av høy kvalitet, men dette kan jo bli en annen diskusjon..

 

Så vidt jeg har forstått på kompisen min er det pga flat kulebane han har kjøpt denne børs, ja også er jo 303'en kul da (hehe).

 

For jakt vil vi kun lade med premiumkuler, for trening vil vi lade med en kule som er mest mulig lik jaktkula. Ja, kan vel like godt si det først som sist, hehe, både jeg og kompisen er Oryx-tilhengere, bruker ikke annet på jakt fordi vi kun har gode erfaringer med den (sikkert mange som er like bra og kanskje bedre, men det er "vår" kule).

 

Får vel prøve ut både 180 og 200 gr da, men hva med 220 gr? er det noen som har erfaring med den? Rekylen betyr jo ikke stort i en halvautomat.

 

c",)

 

Lader min helt opp i ca.945m/s med swift 180grs. Kjører vesentlig lavere ladninger med treningsammo. ( Lapua scenar ). Ikke målt disse, men ligger ned mot minimimsladniger. Dette for å spare litt på pipa. Friske ladninger i 300'n spiser løp. Mener å ha lest ett sted at dette kaliberet bytter Norma oftest pipe på når de tester ammo og lignende. Rundt ca.5000 skudd. Skal ikke banne på dette, men alikevel.. Derfor blir det litt testing for å finne en treningskule som går nogenlunde likt. Lettere er det vel da kanskje å nullstille kikkerten, eller notere antall knepp, hvis man har en kikkert man stoler på.

 

Når det gjelder 220grs, funker sikkert det og, men da forsvinner mye av vitsen spør du meg. Denne kula mener jeg gjør seg bedre i en 338wm.

Link to comment
Share on other sites

Litt bakvendt å kjøpe Sauer 303 med 50cm. pipe når man skal utnytte 300win.mag som høyhastighetskaliber. Formidabel flamme og smell. Thats it.

 

 

Ja, du kan så si, hehe. Men nå var ikke dette mitt valg :shock:

 

Men nå skal jeg nå prøve å lade en så god patron som mulig til denne da, så vi får se. Blir vel så jeg starter med 180 gr, så får jeg prøve meg frem derfra og oppover.

 

303'en er jo ei flott børse da, men jeg nok ikke ville kjøpt akkurat den selv. Mye annet snacks å få til den prisen. Men smak og behag kan vel ikke diskuteres :?:

 

Ettersom jeg forstår på svarene her så er kulevekter 180, 200 og 220 aktuelle valg her. Det er jo flott, disse har jeg en del av "i skuffen" så da er det bare å prøve seg frem :)

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Som jaktkule ville jeg sterkt vurdert 200grs Swift A-Frame, eve 200grs Accubond om litt flatere kulebane ønskes på lengere hold (men har mistanke om at det kan bli litt mer kjøttødeleggelse på korte skogshold med denne enn A-Framen uten å ha fått testet dette).

Problemet med lettere kuler er at disse ofte ikke er konstruert for anslagshastigheten en 300WinMag sender dem avgårde med på korte skuddhold. Disse lettere kulene er gjerne konstruert med 308Win og 30-06 i tankene, og resultatet blir der etter når det brukes i 300WinMag. Det legger dyret i bakken for all del, men blodslåingen kan bli omfattende, og mye kjøtt risikerer å måtte kastes. Har ingen god erfaring hittil med lette kuler i høy hastighet i 300WinMag, ei heller 220grs Nosler Partion (beregnet på maks 30-06 hastighet). Den er faktisk den dårligste kulen ødeleggelsesmessig jeg har brukt. Den "eksploderte" i skinnet ved treff, og slaktet så ikke ut. Men kulen var også 200fps over anbefalt maks anslagshastighet. A disaster waiting to happen, for å si det sånn.

Om man ønsker 180grs ville jeg sett på TSX. Om denne går bra i våpenet er denne også et alternativ det er verdt å se nærmere på.

 

Til langholdsskyting på papp/stål er det 2 kuler jeg ville sett nærmere på; 210grs Berger VLD og 208grs Hornady A-Max. Meget god BC, og gir tilstrekkelig høy utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei Winchester Super Grade i dette kaliberet, og selv om den i de senere ikke er så ofte ute av våpenskapet så har jeg skutt endel storvilt med den.

Til å begynne med så ladet jeg med 180 gr. Oryx til ca. 925 m/s. Kulene som ble plukket ut av viltet hadde brukbar restvekt, men bar preg av overekspansjon og jeg savnet også en bedre dybdevirkning.

 

Jeg gikk over til 200 gr. Oryx ladet til ca. 880 m/s. Dette ga stort sett gjennomskyting ved rene sideskudd og de kulene som ble funnet var fine sopper med god restvekt.

 

Siden jeg skyter det meste viltet på avstander nærmere enn 150 m foretrekker jeg tunge kuler i moderat hastighet, derfor har andre rifler sett mere bruk den siste tiden.

 

Winchesteren kan fortsatt være aktuell for en jakttur så jeg har sett litt på forskjellige alternativer i PCB.

 

180 gr. kuler er lagt inn med 925 m/s og 200 gr. kuler med 880 m/s. Innskytingsavstand er satt til 200 m.

 

180 gr. Oryx gir et overslag på 100 m på 5,4 cm. På 300 m faller den 24,7 cm og på 400 m faller den 74,4 cm.

 

200 gr. Oryx gir overslag på 5,9 cm på 100 m. På 300 m et fall på 26,2 cm og på 400 m faller den 77,9 cm.

 

Woodleigh har laget ei 200 gr. PP kule spesiellt for 300 magnum og denne har jeg tenkt å prøve. Den har bedre BC enn Oryx.

 

200 gr. Woodleigh går 5,5 cm over på 100 m. På 300 m et fall på 22,7 cm og på 400 m et fall på 66,7 cm.

 

Til slutt fant jeg ei 180 gr. kule med god BC, nemlig Barnes Tipped Tsx.

 

180 gr. Tipped Tsx: + 4,7 cm på 100 m. 300 m = fall på 19,8 cm. 400 m = fall på 57,6 cm.

 

 

Til jaktbruk velger jeg å se bort fra forskjellene på 400 m da dette er en uaktuell avstand å løsne skudd på levende vilt.

Jeg har skutt feltskyting i noen tiår så jeg vet hvor lett det er å få et dårlig skudd på disse avstandene.

En forskjell på 20 cm mellom kulebanene her er ofte mindre feilmargin enn skytterens egenspredning.

 

 

300 m kan være en mer aktuell avstand, og hvis vi sammenligner 180 gr. tsx med 200 woodleigh ser vi at det skiller knapt 3 cm. Forskjellen mellom beste og dårligste kule er her ca. 6,5 cm.

Sentrumstieren er 7,5 cm på ei 300 m skive og tieren er 15 cm.

 

Jeg vil oppfordre potensielle langholdsjegere til å skyte 10 skudd på denne avstanden. Etterpå kan man sette seg ned og vurdere om 5 cm krummere kulebane vil være av betydning.

 

 

Jeg foretrekker ei god 200 gr. kule og selv med ei flattskytende magnumrifle prøver jeg å komme så nærme viltet som mulig. Det er nemlig dette som er JAKT.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...