Jump to content

optikk for raske skudd


Sagers

Recommended Posts

Heisann.

Nå tiden er inne for å handle en "raskere" kikkert :D jeg fikk god respons her sist når skumringskikkerten skulle kjøpes så jeg prøver igjen.

 

Taket er satt på max 15000,-

 

har sett på noen alternativer:

 

Zeiss Victory 1.1-4x24

Steiner Ranger 1-4x24

VIXEN 1-6 x 24 - Serie VIII

trijicon Accupoint 1,25-4X24

 

kom med forslag

belysning er ett must.

mest mulig kikkert for pengene :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Eg var på leiting etter drivjaktsikte i fjor, med omtrent samme budsjett som deg. Eg vurderte alle du har på lista, med unntak av japanske Vixen, og i tillegg Kahles, Leupold, Meopta og Leica. Vurderte ikkje Zeiss V8, av estetiske årsaker, samt at mellomrøyrdimensjonen gjer siktet lite fleksibelt for mitt bruk (Bytter ein del sikter hit og dit på ulike rifler).

 

Mine (heilt personlege) kriterium blei vel sjåande slik ut, i prioritert rekkefølge:

 

1. At siktet faktisk har reell 1.0 minsteforstørrelse. For mine auge er dette heilt avgjerande for å kunne skyte raskt med begge auge opne.

2. Synsfelt

3. Funksjonalitet (tårn/lys/okular osv)

4. Opplevd optisk kvalitet.

 

Kunne eg sjå bort frå pris, var Leica Magnus 1-6,3X24 i særklasse det beste for mine auge, med Kahles Helia 5 like bak. Det nærmaste eg kom desse innafor budsjett vart ei overrasking for meg, nemleg Steiner Ranger 1-4X24. Sjølv hadde eg trudd at f. eks Meopta eller Trijicon skulle vere beste alternativ, men slik var det ikkje. Sistnemnte var ein skuffelse for mine auge. Trang og med tydeleg dårlegare optikk.

 

Godt fornøgt med Steineren, og når du har "mest for pengene" som eit kriterium, så bør du ta ein titt på den. Den kostar trass alt halvparten av ein Leica.

Link to comment
Share on other sites

Vapentidningen hadde i nummer 5-2015 en stortest av 16 lavforstørrende sikter. Beste totalscore i denne testen hadde Zeiss V8, fulgt av Swaro Z6, Leica Magnus og Kahles Helia 5. I bunnen på lista havnet Minox ZP Tac, March Tac 1-10, March F 1-8 og IOR. Score ble gitt ut fra kriterier ift både jakt og taktisk bruk.

Link to comment
Share on other sites

Du har glemt ett av de viktigste kriteriene for raske skudd, utgangspupill.

Dersom du ikke finner trådkorset umiddelbart ved montering taper du tid.

Swaro Z6 scorer dårlig på dette.

Doctor 1-4 er et eksempel på en god kikkert til raske skudd, og prisen er overkommelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Swarovski z8i 1-8x24 med lysprikk og ring (4A-IF) er noe av det beste jeg har sett. Koster kanskje litt mere en 15 lapper, men 3 til er lite å snakke om i den prisklassen :wink: Jeg hadde i hvert fall ikke vært i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av disse testene har vurdert utgangspupill.

Et annet forhold er hvor stor betydning synsfeltet har ved 1x, da er begge øynene i drift, og du har fullt synsfelt uansett kikkert.

Det er heller ikke tatt med alle gode kikkerter i disse testene, jeg er ikke imponert, dette virker mer som fyllstoff i et tynt blad enn en seriøs test.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...