Jump to content

Optikk til 300 blk


MorganKane

Recommended Posts

Jeg blir ikke helt enig med meg selv.

 

Egentlig kan jeg ikke fordra disse retikkelene med kulefall. Man vet skjelden hvilken ladning som er brukt, så sjansen for at det stemmer 100% er ikke akkurat stor.

 

Men 300 blackout er litt kinkig, man vil gjerne lempe avgårde både over- og underlydsammunisjon med samme kikkert. Så da gir det faktisk en mening.. eller?

 

 

Leupold har det ganske intuitivt i sin Mark 4 MR/T, med skilpadde og hare burde det være grei skuring.

leupold-mark-4-15-5x20-mrt-riflescope-m2-illuminated-300-blackout-reticle-113594-pic4.jpg

 

Har funnet noen alternativer;

- PFI Rapid med trefarget opplyst dott (hva må enn man skal med det) er en billig sak. Men merket, det har jeg aldri hørt om, kanskje i overkant billig?

- Nikon derimot er velkjent, de har en M-300BLK med dott og en P-300BLK uten. Men heller ikke der noen optisk høydare vil jeg tro.

- EOTEC har rødpunkt for 300 blk, men.. det er rødpunkt, uten fortørrelse forran blir det litt kinkig å treffe f.eks gås.

-Leupold Mark 4 MR/T, med sitt idiotsikre retikkel og sikkert ok kvalitet.

 

Men disse over er alle i yards, ingen stor krise.. men irriterende nok.

-Trijicon TA33-C 3×30 ACOG er metrisk. Men, riflen i mitt tilfelle er en Ruger mini, så prismessig litt overkill føler jeg.

-Sig Sauer Tango 4 er såppas ny, at jeg vet hverken om den er metrisk eller om den er på høyde med en dorull. Noen som vet?

 

Finnes det andre alternativer i metrisk der ute??

Eller bør jeg bare droppe dette med kulefall i retikkel.. veldig i tvil, setter pris på synspunkter!

Link to comment
Share on other sites

Et ballistisk retikkel aldri kommer til å stemme helt 100%. Selv om man bruker helt identisk ammunisjon som retikkelet ble laget for, kan man kanskje få litt forskjell utifra løpslengde og siktehøyde over løpet(?) Du kan også få lyst til å endre ladningen til noe retikkelet ikke er laget for. En liten feil på korte hold vil bli til stor feil på de lengre holdene hvor det faktisk begynner å bli viktig at strekene er rett.

 

Det er også kanskje mer intuitivt å faktisk sikte med det som er midten av kikkertsiktet, hjernen vår er ganske god på ubevisst å få ting i symmetri.

 

Ville derfor heller valgt en kikkert med 0,1 mil-klikk og utvendige tårn (1 cm klikk på 100 m). 0,1 mil fordi det er mest intuitivt (vi måler ikke ting med tommeltotter i Norge :) ). Tror man vil få mer konsekvente treff ved å skru enn å holde over, fordi det kan være fort gjort å holde over feil. Er det like fort gjort å skru feil?

 

Hvis man fester en teipbit på tårnet og noterer med tusj 1-2-3-4 for å vise til hvor du er innskutt på 100, 200, 300 m (evt. med mindre intervaller) er det veldig raskt og intuitivt å skru rett. Da kan du også bruke rød tusj for subsonisk ladning og grønn tusj for supersonisk. aps nevner custom turrets, jeg tror det har lite for seg å kjøpe et custom etset tårn for en spesiell ladning. Hvis man gjør det rett funker teip bra og er holdbart, og det er lett og billig å bytte teip dersom man bytter ladning eller finner ut at de ballistiske beregningene var feil.

 

Så er det jo viktig at man har bedømt avstanden rett, sånn at man skrur rett/ holder over rett. Hvilket retikkel? Et retikkel man kan bedømme avstand med? Skal man bedømme avstand utifra retikkelet bør man (igjen, siden vi ikke bruker tommeltotter som enhet) velge et mil-retikkel. Milling er imidlertid ikke så veldig nøyaktig på små ting og lange avstander. For det første må størrelsen til målet være kjent, og et dyr kan være stort eller lite. For det andre kan man lese av feil (vanskelig å se hvor dyret slutter i forhold til streken eller dyret står skrått). Skal man begynne å runde av kan terrenget også lure deg i avstandsbedømmelsen. Så begynner holdene å bli så lange at man må skru på kikkerten er det nok lurt å bruke laser avstandsmåler. Men et mil retikkel er sikkert veldig kjekt å ha, man kan f.eks. bruke det til å korrigere bom når man koser seg på lengre hold på skytebanen. Mil-strekene er kanskje ikke så sjenerende hvis man har lysprikk i midten av retikkelet som man bruker til vanlig.

 

Velger du en 0,1 mil klikk kikkert med utvendige tårn har du en kikkert du kan bruke på alle våpnene du har bare ved å bytte teipbit. :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips!

 

Retikkel med kulefall er noe som byr meg imot.

Men desverre jubler jeg heller ikke over tanken på å sette en kikkert med store tårn til en liten rifle på 92cm uten all verdens presisjon.

 

Så derfor sitter jeg her da, en smule forvirret og vurderer alt fra ett knøttlite Vortex Venom rødpunktsikte, Leupold med skilpadde i synsfeltet til en kikkert med store tårn og vettuge klikk/retikkel.

 

Dette kaliberet er jaggu vanskelig å velge kikkert til! Det beste er kanskje noe så umulig som ett lite hendig sikte med store nok tårn til merking, som såklart er sylskarpt og nesten gratis. :think:

Link to comment
Share on other sites

Stor forskjell.. vil helst ikke gå inn på ladninger, ettersom jeg nettopp har begynt å lade til 300blk.

 

Men med den underlydskula jeg bruker (180gr, som er i letteste laget), så får jeg omtrent det samme kulefallet på 200m som jeg får med overlyds 110gr på 300m. Er da snakk om ett kulefall på 94.5cm, og da synes jeg det holder. Ikke bare p.g.a kulefallet, men også rifla.

 

Så jeg trenger egentlig bare å få merket 50m, 100m, 150m og 200m til underlyds og 150m, 200m, 250m og 300m overlyds. Tenkte da å skyte inn på 100m overlyds.

 

En hendig liten kikkert med tårn og ikke all verdens forstørrelse, det er kanskje løsningen..

 

Edit; det ble en Vortex Viper PST 1-4x24.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...