Jump to content

Halvauto jaktrifler og demper


omega

Recommended Posts

Et tips er å velge en av de med justerbar gass system(les:enkelte browning Bar).

Der man kan stenge systemet helt og åpne litt og litt for vært skudd, intill mekanismen fungerer plettfritt.

Edit: slikt arbeid bør gjøres av fagkyndig, og må gjøres for vær gang demperen tas av og settes på(riflen kan ikke brukes med samme innstilling med og uten demper)

Link to comment
Share on other sites

På en Vepr fra Artemis er det bla laget tre hull som kan tettes med en skrue, en med hull i midten og to uten. Den med hull sitter vanligvis i med demper. Når man tar av demper og setter på gjengebeskytter eller brems/flammedemper setter man inn en eller begge skruer så børsa veksler godt. Det å sette demper på gassdrevet halvauto uten å justere gasstrykket på en eller annen måte er voldtekt, det blir hard veksling. Men det er tomt for ny Vepr og det blir nok ikke fler så lenge russland ikke peller seg ut av krim.

Valmet petra er justerbar men den må du og handle brukt. Så det blir nok fort en BAR variant om den skal være ny.

Link to comment
Share on other sites

Et tips er å velge en av de med justerbar gass system(les:enkelte browning Bar).

Der man kan stenge systemet helt og åpne litt og litt for vært skudd, intill mekanismen fungerer plettfritt.

Edit: slikt arbeid bør gjøres av fagkyndig, og må gjøres for vær gang demperen tas av og settes på(riflen kan ikke brukes med samme innstilling med og uten demper)

 

Det kan vel ikke være nødvendig å levere inn børsa til børsemaker for å justere på en skrue? :)

Link to comment
Share on other sites

fikk jeg høre at jeg mistet presisjons garantien til browning, vist jeg begynte å fikle med det.

Fra PDF'en: "Det er viktig å være oppmerksom på at Nordskog og Browning sitt garantiansvar som kan knyttes opp til feiljustering av gassdyse opphører idèt forseglingen av gassdysene brytes" (min utheving).

 

Slik jeg tolker dette gjelder det kun saker som kan knyttes til justeringen, altså funksjon og slitasje. Og legg merke til at de kun omtaler garantien, dette har ingen store konsekvenser mtp reklamasjonsrett. Der må selger sannsynliggjøre at feil skyldes feil fra bruker, det er altså ikke nok å peke på brutt forsegling.

 

For en praktisk og fornuftig person er det neppe noen stor utfordring å justere dette riktig, men har man overskudd av tommeltotter er det kanskje like greit å sette det bort til fagfolk.

Link to comment
Share on other sites

Værtfall veldig fornøyd med min bar 30-06 med hausken jd151 :D har vell gått en 5-600 skudd ca uten ett eneste problem. Ser rett og slett ikke vitsen i å måtte rive å røske i ett sluttstykke mellom hvert skudd på mine jaktvåpen lengre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har lest en plass at man må endre på vinklene på styrestykket(delen som presser ut rullene) får å kunne endre på pipelengde eller montere demper på AG3.

Ta dette med et stykke salt.

 

og det er en finfin jaktbørse eller? :)

 

Men når du først nevner den, så mener jeg at et bekjentskap hadde dempet en slik uten å modifisere noe av innmaten av børsa..

 

Eller kanskje det var rekylbrems han hadde satt på...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...