Jump to content

243 win


Stick & String

Recommended Posts

Jeg har lova jentungen en afrikatur til neste år. Hun er 12 år gammel og har skutt med 22 i skytterlaget i noen år allerede. Hun skyter bedre med 22'en en flere jegere jeg kjenner. Har 270 og 8mm fra før, men frykter det kan bli litt i tøffeste laget rekylmessig. Hun skal jakte mindre dyr med blesbok som største art. Det jeg lurer på om 243 er rette kaliber og hvordan rekyl på dette kaliber sammenliknet med 6,5. Veit at 243 er ei nedstrupet 308 med plass til forholdsmessig mye krutt. 223 KAN og være et alternativ, litt skeptisk på ei så lita og lett kule. Har ingen erfaring med småkaliber og trenger råd. Dette er rein trofejakt så om kula ødelegger så det holder spiller det ingen rolle. Lader selv så jan justere ladning etter smak. Kommer uansett til å bruke de tyngste kulene som er å oppdrive. Hvis hun ikke liker noen av mine jaktrifler kommer jeg nok til å gå for en Howa-pakke, disse har en grei pris og har en rimelig kvalitet. Det KAN jo godt være at hu slekter på mora og syntes det er gøy med småhissig smell (mora har 300 Win Mag som favoritt)

Uansett er det greit å høre hva andre mener.

Jaktturen hadde vi først planla var svartbjørn i Alberta, men pga alle skogbrannene der falt valget på Sør Afrika. Sikkert ikke noe dårlig valg, har vært der flere ganger før og veit hva jeg går til.

Nå er skytetreninga lagt om til trening med skytestokk. Har ikke begynt ennå, men jeg har laga dyrefigurer i liten skal for prøving med luftgevær i hagen. Så blir det en del turer på skytebanen når teknikken sitter.

Har ei som gleder seg storveis !!

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet mye rådyr med 243 og 95 grs Nostler. Har funket glitrende for meg men børsa er nå overtatt av kona som topp jakt våpen.

Er ikke mye rekyl i utgangspunktet men vesentlig mere heftig enn en 223.

Burde vært lovlig våpen ihvertfall på Rein i Norge så den funker på mye i Afrika. Jeg gjenget 243en og satte på demper for endel år siden. Ned den montert er det mindre rekyl enn en 222. Hva med å kjøpe en dempet 243 til henne. Hvis du ikke har lov til å bruke demper på jakten i Afrika bruker du den bare for å trene med geværet til hun er komfortabel og skrur på gjenge beskyttelsen i god tid før dere drar.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vensentlig kraftigere rekyl var vel å ta hardt i?Kommer mye an på vekta og skjefteformen på rifla og.Min gamle Tikka fra 90 tallet er det ikke rekyl å snakke om,men så er jeg vant med 338 uten demper og da..Uansett et kjempefint kaliber!Har jaktet med den i over 20år,mest Rådyr og 95gr Partition,den gjør alltid jobben,men prøver nå ut Rhino.

Link to comment
Share on other sites

Om du lader selv, og likevel skal bruke tunge kuler, så hadde jeg valgt 6XC foran 243.

 

Ikke at det er så mye galt med 243, men til ditt bruk (og de fleste andres) ser jeg ikke helt hva 243 gjør som ikke 6XC gjør bedre. (Riflestigning bedre tilpasset tyngre kuler, lengre hylsehals, bruker mindre krutt for samme effekt(og dermed ørlitt mindre rekyl) og løp som tåler flere skudd før de er utslitt).

 

Ulempen er at ikke så mange kamrer våpen i 6XC, men jeg tror Howa gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lova jentungen en afrikatur til neste år. Hun er 12 år gammel og har skutt med 22 i skytterlaget i noen år allerede. Hun skyter bedre med 22'en en flere jegere jeg kjenner

Jeg har to unger i samme kategorien. De er 9 og 12, begge skyter 6.5x55 uproblematisk. Hun på 9 har bare såvidt prøvd det, men han på 12 har skutt noen 100 skudd med 6.5x55 og noen flere med 223.

Problemet ser ikke ut til å være rekylen, men vekta av rifla, og problemstillingen "lage lita og lett nok rifle" til at det blir fornuft ut av det.

223 har jeg rigga i et justerbart chassi (XLR Element), og det er på sekunder stillbart mellom meg og han - det funker. Og han liker den rifla meget godt, blant annet pga. den minimale rekylen. Problemet er at jeg også liker den meget godt...

 

Om 223 kan brukes/bør brukes er jo stort sett opp til hvor stort vilt dere skal skyte. Men om det blir for smått, så er jo 6mm et godt alternativ - og som ulf sier - 6CX er på mange måter en modernisert 243. Men igjen, til dette bruket er kanskje ikke tunge kuler kritisk, og 243 like greit? Med 87gr kuler og 35gr krutt så er forskjellen opp til 308 og 6.5 langt større enn den er ned til 223.

Jeg tror faktisk jeg ville vurdert en 308 - man kan skyte masse lette kuler, løpet varer evig, og man kan lade den ned nokså mye, eller opp til grensen for hva hun tåler av "blåst". Om ikke jenta er stor for alderen, og vel så det, så er det nok uansett størrelse og vekt på rifla som er utfordringen, ikke rekylen.

 

En demper kødder til vekt og balanse mye for en unge, men om løpet er kort så OK? Brems kan anbefales - men brems krever et absoluttforhold til hørselvern. Et skudd uten demper er nå så, ikke bra, men det går - et skudd med brems, uten hørselvern - det synger i dagesvis. Om du har flaks.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo vurdere å bruke 8mm mauser likvel. Selv om du ikke lader selv så er det flere amerikanske produsenter som lager ammo og som har veldig liten rekyl. Årsaken er at det finnes mange gamle mausere produsert før 1 verdens krig og mange ønsker derfor muligheten til å kjøpe svakere ladninger.

 

8A Federal power shok 170 grains kule og 680 m/sec

 

 

Vil du ha en lading med nesten ikke rekyl har Wincheter en :

 

Winchester 8mm mauser / 8x57 Super-X med 170 grain kule og 580 m/sec (1910 fps). Wincheter sier selv at denne ladingen kan brukes på storvilt med "tynt skin", det er i alle fall viktig å holde avstanden under 175m. rekylen er som en 243 eller an slapp 30-30

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

243 er mye brukt på mindre antilopearter så det kan gå. Skuddplassering og kulevalg er kritisk for resultat. Blesbock og Impala er en fornuftig maksgrense for hva som bør skytes med 243 etter min subjektive mening. Demper er uproblematisk å bruke i Sør Afrika og Namibia, jeg har brukt det selv. Vi har hatt demperen i generell bagasje(ikke håndbagasje) og ikke i våpenkoffert og det har gått greit. Siste tur på denne måten var i fjor til Namibia og vi fløy via Frankfurt som er min foretrukne transitt lufthavn.

Før valget tas om å bruke 243 bør PH og outfitter spørres om de godtar jakt med 243. De kjenner terrenget best og vet om man bør gå for noe mer bastant.

Noe amerikansk 8mm ammunisjon kan være ladet for å kunne skytes i .318 løp ved feiltagelse og er derfor veldig puslete(ref en eller annen kilde på nettet, jeg husker ikke hvor/hvem). Jeg ville ikke ha brukt den type ammo, kulene jeg har sett i sånn ammo er ikke noe jeg ville ha brukt på dyr jmnf. Hornadys 170 gr RN el l.

8mm er i de beste fabrikk ladninger helt på høyde med 30-06 mht effekt og rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Da er dette "problemet" løst. Hu testa 8 millimetern med litt lettere ladning og lett kule. Rekylen var no problem ! Satte 5 skudd med ca 5 cm spredning i villreinfiguren på første forsøk, med andre ord godkjent storviltprøve hvis hun hadde vært gammel nok. Da gjenstår det bare litt mengdetrening med skytestokk. Dette gir helt andre muligheter, hun kan skyte større dyr om hun ønsker det (egentlig står nok Gnu på toppen av lista) Samt at jeg slipper å kjøpe ei rifle som jeg EGENTLIG ikke har bruk for

Link to comment
Share on other sites

Hu har tross alt skutt aktivt i Skytterlag siden hu var 9, så skyte kan hu. Skytterdronning var å dra det litt langt, det er flere i aspirantgruppa som skyter bedre en henne. Ligger ganske jevnt på 220 på trening. Flere i aspirantgruppa som ligger over 235. Uansett har det vært utrulig artig å følge utviklinga. Viser bare at for å bli en habil skytter er det kun en ting som gjelder og det er mengdetrening som nytter. Gjerne med litt hjelp fra instruktør. Mange jegere som har noe å hente her. Personlig så syntes jeg 30 treningsskudd er alt for lite. Skytterlaget er ganske godt fornøyd med ordningen, de mener det har hjulpet og ikke minst stiller skytterne med våpen som er noenlunde innskutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...