Jump to content

Handle hos Hunters House i Danmark


Gun-ar

Recommended Posts

Hunter House er et særdeles flott sted å handle, men er dessverre i en slags krangel med ACØ om utstillingen så butikken fremstår mer rotete og mindre imponerende enn før. Men som sagt over må du nok belage deg på å hente våpen selv, men husk på at det behøves en dansk eksporttillatelse for å handle der. H&H ordner det for deg det øyeblikket du har bestemt deg for hva du vil ha men det er en ventetid på 2-6 uker hos politiet for en slik tillatelse , ihvertfall det de sa i går...

Link to comment
Share on other sites

Og bare for å presisere.. den danske eksporttilatelsen trenger du når du skal innom tollen i norge også. Har du ikke den får ikke våpenet slippe inn i landet uavhengig av om du har importtilatelsen (godkjent våpensøknad) i orden eller ikke. Når jeg var og hentet mine så sa fyren på Hunters at jeg ikke behøvde kopi av eksporttilatelsen, men han la den ved uansett. Noe jeg kan være glad for. Husk også å søke svensk tull om gjennomfart med våpen i Sverige om du kjører hele veien slik som meg.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for tilbakemeldingene. Da blir det tur til København. Jeg bruker bonuspoeng på SAS, og trenger vel da en låsbar våpenkoffert når pistolen skal sjekkes inn og sendes som spesialbagasje. Jeg må vel også fjerne en vital del som må sjekkes inn separat?

Link to comment
Share on other sites

Kom ut av denne butikken for en time siden:-)

De har utrolig mye greier på liten plass! Desverre nix mulighet for å komme inn i våpenavdelingen; verbotten. Er en seriøst interesert henter de ut det du vil se på.

Men det ble da belastet noe på VISAen allikevel..

 

Kjempetrivelig betjenning som viste hva de hadde og hvor.

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert fått nødvendig info fra HH, men verdt å huske på; ved bruktkjøp kan de ikke trekke fra den danske momsen.

Jeg mener at du uansett må betale moms ved innførsel til Norge - sjekk med tollvesenet før du handler.

 

Jeg så også på noen våpen der med tilsynelatende hyggelig pris, men med moms på moms og attpåtil reiseutgifter ble det til slutt i dyreste laget. Hjelper heller ikke at man for tiden må ut med 125 NOK for å få 100 DKK.

Link to comment
Share on other sites

Alt som skal inn i landet må momses ja, men det er frigrense på 5000. Greit å tenke på når man handler. Selv om våpnene overstiger 5k så kan man få mye fanzy ekstrautstyr for de 5k. Bare husk å ikke gå amokk med mat og børst for det går på samme frigrense.

 

PS: Det er kun det du bestiller på forhånd av nytt ekstrautstyr HH trekker fra dansk mva på. Dersom du impulsshopper når du er der betaler du alt med dansk mva.

Link to comment
Share on other sites

Alt som skal inn i landet må momses ja, men det er frigrense på 5000. Greit å tenke på når man handler. Selv om våpnene overstiger 5k så kan man få mye fanzy ekstrautstyr for de 5k. Bare husk å ikke gå amokk med mat og børst for det går på samme frigrense.

 

PS: Det er kun det du bestiller på forhånd av nytt ekstrautstyr HH trekker fra dansk mva på. Dersom du impulsshopper når du er der betaler du alt med dansk mva.

PPS Du må også være ute av landet minst 24 timer for at 5k grensen skal gjelde.

Link to comment
Share on other sites

Klipt fra tollvesenet sin side, les her og bruk riktige summer når du planlegger.

 

 

Verdigrensa

 

Meir enn eitt døgn

 

Dersom du har vore utanfor Noreg i meir enn 24 timar, kan du ta med deg varer for inntil

6 000 norske kroner utan å betale toll og avgifter. Denne verdigrensa er den totale summen på varene du har handla, inkludert kvotevarene.

 

Mindre enn eitt døgn

 

Er utanlandsopphaldet kortare, kan du éin gong i løpet av 24 timar ta med deg varer for

3 000 kroner toll- og avgiftsfritt. Denne verdigrensa er den totale summen på varene du har handla, inkludert kvotevarene. Hugs at du berre kan ha med deg alkohol- og tobakkskvota dersom du kan dokumentere at du har betalt avgifter i eit EØS-land. Du kan derfor ikkje handle tax-free.

 

Toll- og avgifter på våpen du kjøper i utlandet

 

Nye og brukte våpen som er kjøpt i utlandet og som du tek med som reisegods, kan du innføre toll- og avgiftsfritt. Verdien kan ikkje vere over verdigrensa for reisegods. Er verdien over verdigrensa, må du betale 25 prosent meirverdiavgift. Meirverdiavgifta vert rekna ut frå kjøpesummen i utlandet. Husk å ha med deg løyvet frå politi eller lensmann.

 

Vert våpenet sendt til deg frå utlandet, må du betale meirverdiavgift på 25 prosent. Meirverdiavgifta vert rekna ut frå kjøpesummen, samt porto og fraktkostnadene. Hugs å ha med deg løyvet frå politi eller lensmann når du hentar og fortollar våpenet.

 

Gå alltid på raud sone når du har med deg våpen

 

Du må alltid ta kontakt med Tolletaten på raud sone dersom du skal innføre eller utføre våpen som krev løyve. Det gjeld sjølv om du har eit gyldig løyve frå politiet og det du betalte for våpenet ikkje er over verdigrensa.

 

Tolletaten kan og vil beslagleggje våpen som blir avdekt i kontroll på grøn sone – uavhengig av om har eit gyldig løyve frå politiet og om det du betalte for våpenet er innanfor toll- og avgiftsfri kvote.

 

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Dere som har vært og hentet jern hos HH, opplever dere at dem man

møter i tollklareringen er kjent med reglene, eller er dette noe som

plutselig kan ta 8 timer fordi dem må sette seg inn i ting, og er det

mere kompetanse å treffe mellom 8-16 på hverdager vs. helger og

utenfor arbeidstid ?

 

Teller litt på knappene om jeg skal kjøpe der nede, eller legge igjen

pengene her hjemme, men jeg vil ikke ha noen ekstra overnattinger

fordi man treffer noen som ikke vet noen ting og man må vente

til neste mann/dame på skift skal komme på jobb.

 

Tidligere kom ting i posten og jeg har selv hatt en god erfaring med det,

men nå er det slutt på og man må hente ting sies det.

 

Hva erfaringer har dere på toll servisen ?

Link to comment
Share on other sites

Tok 30-45 minutter en lørdag kveld (20-21 tiden) på svinesund for mine to pistoler. Vurderte å ta en ny tur nå før jul, men pris + kronekurs + reise på det jeg ville ha gjorde at jeg ikke hadde spart mer enn et par hundrelapper. Og i tilfelle reklamasjon så skal jeg spare noen høvdinger før jeg kjøper i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...