Jump to content

Rifla på rygg, hagla i henda


strebern

Recommended Posts

Har kjøpt meg småviltrifle (.223 rem), og ser for meg å ha denne på rygg når jeg går med hagla. Men hvordan har en rifla mest hensiktmessig på rygg når en går etter rypa? Wingevapen selger riflesekker med hylster som ser fine ut, men jeg har allerede en jaktsekk jeg er fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Har denne Vorn Hjort-sekken. Genial løsning, bra kvalitet, komfortabel og passe stor til en dag i skogen. Er med på all jakt. Hagla i henda og rifla på ryggen hos meg. Kjekt også på toppjakt når man går på ski. Har begge hendene fri til skistaver.

 

Det eneste negative er prisen. Den koster skjorte. Det finnes også en liten variant, men den blir for liten for min del.

 

Aller rimeligst slipper man unna med om man kjøper JahtiJakt riflesekk. Lite plass, men det går greit å bruke den. Finnes både i snøcamo og skogscamo. 500,- for en liten sekk er ikke dyrt uansett hvordan man snur og vender på det. Har hatt en slik i mange år, men den måtte vike for Vorn-sekken.

 

Ellers har Eberlestock noen varianter, men de er ikke gratis de heller.

 

Summen er i hvert fall at dersom det skal fungere bra på jakt med rifle på rygg og hagla i henda, er det riflesekk som er tingen dersom du ikke har delbar rifle som passer i sekken uansett, som feks en snerten enkeltskudder fra Baikal, Bergara takedown osv. Ingenting er umulig, og det går sikkert an å bruke noen stropper og hyssing for å få fast rifla på vanlig sekk, men det blir fort litt knotete, vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Rifix er en kjekk løsning også. Kanskje ikke optimal med hagle i hendene men burde kunne gå det også. Om du har en sekk med kogge kan du ha haglen i Rifix, og ha begge hendene fri. Har selv en Norrøna Integral og bruker Rifix på den. Ikke forsøkt koggen enda, da jeg syntes den gnagde litt mot stumpen da den har en liten pose i enden som holder løpet. Tenkte å teste det i år da jeg har skaffet en 22.lr i tillegg til haglen.

Link to comment
Share on other sites

Etter mye om og men ble det en Bergans Budor. Lav egenvekt/pris og lokal tilgjengelighet gjorde utslaget ;)

Sitter veldig bra på ryggen.

Eneste jeg er usikker på er hvordan våpenet er tenkt festet. Er en borrelåspatent i åpningen, er den ment å rive av hver gang man skal ha ut rifla?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...