Jump to content

Oppbevaring av våpen


xhantan

Recommended Posts

Har noen spørsmål angående oppbevaring av våpen som student. Ser at det finnes noen tråder her på forumet som toucher innpå noen av de samme elementene, men jeg følte likevel for å opprette en ny tråd, ettersom jeg fortsatt ikke har funnet noen tråder som tar for seg en identisk problemstilling.

 

Jeg har tatt jegerprøven for nærmere et år siden og ønsker nå å gå til innkjøp av våpen. Har i første omgang lyst til å kjøpe en side-side hagle og en Ruger 10/22. Jeg bor i Trondheim, men er folkeadresseregistrert på samme adresse som mine foreldre på Østlandet. Jeg bor selv i en leid leilighet og utleier har gjort det klart at han ikke er interessert i at jeg skrur opp noe våpenskap og jeg har heller ikke plass til et skap som oppfyller kravet til egenvekt. Min far eier selv blant annet en registert hagle og har eget våpenskap. Jeg lurer derfor på om det hadde vært mulig å få satt opp et skap på mine foreldres bosted? Det vil isåfall bare være jeg som har tilgang til nøkkel. Kan jeg eventuelt oppbevare våpen i hans skap? Ser av andre tråder her på kammeret at det kan være mulig, men at det tydeligvis må innhentes tillatelse av politiet lokalt for ett år av gangen. Ettersom jeg fortsatt har noen år igjen som student vil jeg helst ha en permanent ordning som ikke er avhengig av konstant velvilje fra politiet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har egentlig fått svaret alt, det er sånn det må gjøre som det står i andre tråder med sammen problemstillingen.....

 

MIDLERTIDIG OPPBEVARING AV VÅPEN HOS ANDRE (kan gis for inntil ett år):

- skriftlig søknad om å få oppbevare sitt våpen/sine våpen midlertidig hos andre skal leveres politiet til behandling

- eier av våpen må merke sitt våpen med navn, adr,våpenkortnr og skal også legge ved et skriv at han/hun har gitt tillatelse til at eier av våpenskap kan

oppbevare våpen der (det skal også festes til våpen

et/våpnene)

- eier av våpenskap må ha de samme tillatelser som våpeneier har og må ha bestått jegerprøve

- det vil bli registrert i politiets våpenregister at våpeneier oppbevarer sitt/sine våpen midlertidig i våpenskap til andre

- det vil bli registrert i politiets våpenregister at våpenskapeier oppbevarer andres våpen midlertidig i sitt våpenskap

 

Våpnene skal være der hvor du har registrert bostedsadresse om de ikke er utlånt eller oppbevares av andre

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Svaret ditt tar for seg oppbevaring av våpen i annen persons skap, en ordning som jeg var kjent med og som jeg vurder. Jeg lurte også på om det er mulig i henhold til lovverket å installere et skap i mine foreldres hus? Som sagt vil det kun være meg som har tilgang til nøkkel. Hvis det kun er slik at midlertidig oppbevaring av våpen i min fars skap er eneste mulighet så får jeg forsøke det :)

Link to comment
Share on other sites

Flott, da høres det ut som om at eget skap er en mulighet. Er fortsatt ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre det hvis politiet bestemmer seg for å komme på inspeksjon. Hvis jeg har eneste nøkkel til skapet, er det ikke gitt at jeg kan komme hjem i tide til inspeksjon.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm nja, muligheten er jo om far din kan ha en nøkkel da.. kontakt kammeret ditt og spør, noen er mer løsningsorientert enn andre... Men nå er det jo sånn at de skal si ifra 48 timer før de kommer og hjemmekontroll på østlandet er vel ikke akuratt prioritert...

Link to comment
Share on other sites

Du har egentlig fått svaret alt, det er sånn det må gjøre som det står i andre tråder med sammen problemstillingen.....

 

MIDLERTIDIG OPPBEVARING AV VÅPEN HOS ANDRE (kan gis for inntil ett år):

- skriftlig søknad om å få oppbevare sitt våpen/sine våpen midlertidig hos andre skal leveres politiet til behandling

- eier av våpen må merke sitt våpen med navn, adr,våpenkortnr og skal også legge ved et skriv at han/hun har gitt tillatelse til at eier av våpenskap kan

oppbevare våpen der (det skal også festes til våpen

et/våpnene)

- eier av våpenskap må ha de samme tillatelser som våpeneier har og må ha bestått jegerprøve

- det vil bli registrert i politiets våpenregister at våpeneier oppbevarer sitt/sine våpen midlertidig i våpenskap til andre

- det vil bli registrert i politiets våpenregister at våpenskapeier oppbevarer andres våpen midlertidig i sitt våpenskap

 

Våpnene skal være der hvor du har registrert bostedsadresse om de ikke er utlånt eller oppbevares av andre

 

Hvor står egentlig dette? I våpenloven står det kun at våpen skal oppbevares nedlåst i bebodd bolig. Vet at det er vanlig praksis, men lurer på om det er noe politiet har funnet på selv?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tar opp denne igjen:

Leste lovdata §81: "De våpen og den ammunisjon som blir oppbevart for andre, inngår i antall registreringspliktige våpen, skytevåpen og patroner i kapittelet her for den husstand som foretar den midlertidige oppbevaringen."

 

Så om man har 6 jaktvåpen, så har man ikke lovt til å oppbevare 2 eller 3 stk til for noen andre? 
Så en far kan ikke oppbevare en rifle og en hagle til sine to sønner, f.eks vist han selv har full våpengarderobe?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...