Goatboy Posted October 27, 2008 Share Posted October 27, 2008 Er så heldig at jeg har en SingleStack 1911, med et meget godt avtrekk. Bryter rent og uten etterslep. Problemet er bare at det krever nærmere 3,5kg før det bryter, dette skulle jeg gjerne hatt ned mot 1,5kg. Planen var egentlig å sende hele pangen til Noren eller Bakern og la dem gjøre det de gjør best, men når avtrekket i utgangspunktet er godt lurer jeg på om det bare er å skifte noen fjærer for å komme i boks. Det er jo noen 1911 entusiaster her inne (hører du evert? ) så hvis noen har erfaringer med fjærsett som funker hadde jeg satt pris på det. Kjøpe hvor? Hva er jeg sikra ikke gir hammerfall eller i værste fall full auto? Takk for tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackops92 Posted October 27, 2008 Share Posted October 27, 2008 Siden det er bare avtrekksvekten du ønsker å gjøre noe med, er det vel bare å bøye "bladfjæra" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted October 27, 2008 Author Share Posted October 27, 2008 Tja, er vel ikke så glad i å fikle med ting jeg ikke føler jeg har kontroll på når det gjelder avtrekksdeler. Har skjønt at det går an å rette ut "sear spring", men med så lite 1911 erfaring som jeg har, foretrekker jeg et ferdig utprøvd alternativ. Marerittet er å gjøre en hjemmemek som etter 500 skudd plutselig tømmer magasinet på fullauto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted October 27, 2008 Share Posted October 27, 2008 Marerittet er å gjøre en hjemmemek som etter 500 skudd plutselig tømmer magasinet på fullauto Har bøyd noen fjære i min tid. Er nok større mulighet for 8 kjappe, med ukyndig polering og endring av vinkler, enn ved å bøye forsiktig på fjæra, bare bøy den rette "fingeren"! En av minne mer minneverdige opplevelser, var full auto med 325 grs blykuler, heldigvis ikke fullt magasin. Du gjør ikke noe feil om du sender til Bakern, eller Noren! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted October 27, 2008 Author Share Posted October 27, 2008 ved å bøye forsiktig på fjæra, bare bøy den rette "fingeren"! Hvilen "finger" er den riktige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HK416 Posted October 27, 2008 Share Posted October 27, 2008 Et par ting som du kan gjøre før du bøyer sear armen på fjæra er å slakke av litt på den midtre armen(disconnector armen) og montere en svakere hammer-fjær, da får du et lettere avtrekk men risikerer ikke full auto. La huset som inneholder hammer-fjæra være montert og bøy den midtre armen mot kanten på huset men ikke slakk av så mye at disconnectoren ikke returnerer. Det beste er så klart å justere trykket på begge armene (sear og disconnector) men da kan det lønne seg å få en kompetent person til å sjekke flatene på sear og hammer før en slakker veldig mye. Trykket bør da være dobbelt så høyt på sear armen som på disconnector armen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted October 28, 2008 Author Share Posted October 28, 2008 Tillater meg en "bump". Vet det er mange hobbysmeder på 1911 her inne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 har aldri fått noe til å gå auto ved å bøye fjærer, men har fått til noen få hanefall som har blitt fanget opp av halvspennhakket. har best erfaring med å legge omtrent like mye trykk på searfjær og avtrekkerfjær, men det går an å eksperimentere. lite trykk på searfjæra gir fare for at den ikke går tilbake raskt nok, lite trykk på avtrekkerfjæra kan få avtrekkeren til å "sprette"(triggerbounce) når du slipper sleiden, men det pleier oppføre seg pent når du skyter, da kontrollerer avtrekkesfingeren din avtrekkeren, så den ikke spretter. letter du vekten på avtrekksfjæra bør du ha lettvektsavtreker. å redusere slagfjæra vil hjelpe deg noe, std fjæra er vel på 22-23pund, du får reduserte som er på 19, 17 og 15 pund. har god erfaring med 17pundsfjærer, aldri noe klikk eller tull. har liggende noen 19 punds, og diverse skamklipte(ingen av dem har gitt klikk)slagfjærer og noen fingerfjærer jeg har bøyd litt på. hvis jeg ikke husker feil skyter du på løvenskjold? kunne møttes en (søn)dag og fikle litt småbiter? så kan du prøve mine skambøyde fjærer før du tukler med egne. har tenkt å skrive litt mer i "den o store 1911 tråden" min, har en commander på vei inn såsnart damene på kontoret gir meg lov å hente den, skal utføre diverse der. om lykken er med oss blir det et par bilder i prosessen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted October 29, 2008 Author Share Posted October 29, 2008 (edited) Takker evert. Stemmer at jeg skyter på Løvenskiold, tips og råd en eller annen Søndag hadde vært utmerket Pistolen det dreier seg om er en STI, og hvis jeg ikke tar helt feil er rekylfjæra i utgangspunktet på 16 pund? så jeg tror ikke det er så mye å hente på den. Hane og avtrekker er allerede lettvektsutgaver. Avtrekket som det er nå er rent, med litt for mye ettervandring. (Gidder ikke å justere ettervandring før jeg får det så lett som jeg vil ha det) Eneste feil er at det er litt for tungt og det bør jo være mulig å fikse selv Edited February 4, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 jeg skrev "slagfjær"- ikke rekylfjær- du ha rett i at std rekylfjær i 1911 ofte er 16pund, slagfjæra er den vesle fjæra som driver hanen. vekta på denne kan medvirke i totalvekta på avtrekket. vær forsiktig med ettervandringsjusteringer hvis du ikke er 100% sikker på hva du gjør. om avtrekket faller med null ettervandrig blir det ofte slik at halvspennhakket på hanen nubber borti searen, og gir den stygg juling. kan ødelegge en god sear, knekke halvspenn og muligens forårsake autoild(teorietisk sett i mitt hode, ser for meg at kombinasjonen skadet sear/ødelagt halvspenn ikke er gunstig) jeg kan ikke denne søndagen(militariamesse!) men mulig jeg stikker opp neste helg, du får si om du kan. lite skyting på meg ute i ukedagene nå om vintern, bedre å kose seg i helga. vi får sende en pm i løpet av neste uke og finne ut! ...Avtrekket som det er nå er rent, med litt for mye ettervandring. (Gidder ikke å justere ettervandring før jeg får det så lett som jeg vil ha det) Eneste feil er at det er litt for tungt og det bør jo være mulig å fikse selv jepp, shadob beskrev jo nylig det vi snakker om, han kom fint i land uten noe full rulle! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted October 29, 2008 Author Share Posted October 29, 2008 jeg skrev "slagfjær"- ikke rekylfjær- du ha rett i at std rekylfjær i 1911 ofte er 16pund, slagfjæra er den vesle fjæra som driver hanen. vekta på denne kan medvirke i totalvekta på avtrekket. Det er en grunn til at jeg spør om hjelp Takk for tips, sender deg en Pm når det nærmer seg neste helg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
norwegianwiking Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 mainspringen på en standard 1911 er ofte 23 pund, men sjekk specs på STI Legacy, noen produsenter bruker andre vekter. kan lett byttes til 21 pund uten dårlig tenning, og med godt valg av tennhetter kan du lade så du kan bruke fjær i 17-18-19 pund området. Midway har alt dette. Lett mainspring kan påvirke avtrekket merkbart\målbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted January 23, 2009 Author Share Posted January 23, 2009 Kan jo si litt om hvordan dette gikk. evert kan sine saker Pistolen ble plukket i småbiter, searspring ble bøyd etter alle kunstens regler, og evert donerte en lett klippet 19 punds slagfjær. Resultatet ble etter litt justering et avtrekk som går på rundt 1400g. Har skutt ca 600 skudd siden den gang, ingen klikk og ingen full auto Takk skal du ha evert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 morro at det virker bra! -du må forresten se commandern min før jeg filer den helt hinsides det finnes faktisk 15 punds fjærer å få kjøpt nå om dagen, så vi slipper å klippe 17 og 19 punds for å få det sånn vi vil. i 9'ern har jeg 17pund, i paraen(IPSC std) har jeg klipt en 19pund, i commandern kjører jeg original 19 punds. har aldri opplevd noen problemer med klikk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted January 23, 2009 Author Share Posted January 23, 2009 -du må forresten se commandern min før jeg filer den helt hinsides Du fikk kjøpt den ja Vil det si at det blir en fortsettelse på den "Store 1911 Tråden"? Med min bil holder jeg meg unna Løvenskiold til snøen trekker seg litt tilbake, og dessuten, hvis du har planer om å bygge Commanderen til bortimot samme standard som niern vil jeg mye heller se den etter ombygging Gjør ikke noe å se den før heller. Du tar ikke på deg (betalte) oppdrag vel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.