Jump to content

Er 80 år øverste grense for å eie våpen?


Rausheim

Recommended Posts

Jeg har ved to separate anledninger og fra forskjellige hold, nylig hørt følgende: At menn som har fylt 80 år har fått brev fra våpenkontoret om å kvitte seg med våpna sine, eventuelt dokumentere betalt jegeravgift (eller medlemskap i et skytterlag).

 

Har ikke selv fått lest et eksemplar av brevene, men det skal ha stått noe sånt som at det var for å sjekke at vedkommende ikke var død eller for å minne om at siden du nok snart var død var det på tide å levere inn våpna (litt overdrevet kanskje). Bakgrunnen skal være forebygging av våpen på avveie etter dødsfall.

 

Er det virkelig blitt så galt? Hva slags paragrafer og lover bruker de for å "backe up" denne galskapen?

 

Noen andre som hørt om dette?

Link to comment
Share on other sites

Begge to siterte nokså nøyaktig det samme. Så langt jeg forstod er ingen av de 80-åringene det er snakk om på gamlehjem etc.

 

Hadde dette kommet kun fra en person så hadde jeg ikke bitt meg i merke dette, men når to som er helt uavhengige av hverandre forteller nøyaktig samme historie og den ene av de er ikke typen som skrøner om sånt, så er det noen varsellamper som lyser for min del.

Link to comment
Share on other sites

Uverdig, respektløst.

Antok systemet forlengst var etablert slik, at folkeregisteret var koblet opp mot v.registeret.

Som fører til at når en v.eier evn. skulle avlide - varsles stedlig politi/Lensmann automatisk,

som

iverksetter vanlig inndragelese, om ikke annen slektning overtar våpnene. Hvert fall

praktisert slik lokalt her, så vidt jeg har forstått.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags paragrafer og lover bruker de for å "backe up" denne galskapen?

Det er rett ut av våpenloven, vi må opprettholde et behov for å eie våpen. Vi kan i utgangspunktet bli sjekket når som helst, og møter du ikke lenger kravene vil du få krav om avhending. Praksisen inneholder en del skjønn om variabel aktivitet etc, men når en runder 80 er kanskje sjansen for at en reker på banen litt mindre enn ellers?

Alt avhenger av hvordan dette praktiseres, vi har desverre liten respekt for affeksjonsverdi på våpenfronten. Å ta fra folk våpnene kun pga alder er direkte ufint, men om det er våpen som bare støver ned og kanskje ikke helt under oppsikt? Jeg kan skjønne tankegangen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...