Jump to content

Ladning til CZ SP-01?


Richard

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Testet minorladningen min fort og gæli (blir vanligvis brukt i Glock) i SP-01'en i går. 124grs Berry, div hylser og passe porsjon N320. Fra frihånd på ca 20m samlet den 15 skudd i relativt kjapp rekkefølge pent i Alfa, hvor mange satt farlig tett.

 

Konklusjon: 124grs Berry går plenty godt nok for praktisk presisjon.

 

Skal teste fra sittende over bord ved senere anledning. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Testet minorladningen min fort og gæli (blir vanligvis brukt i Glock) i SP-01'en i går. 124grs Berry, div hylser og passe porsjon N320. Fra frihånd på ca 20m samlet den 15 skudd i relativt kjapp rekkefølge pent i Alfa, hvor mange satt farlig tett.

 

Konklusjon: 124grs Berry går plenty godt nok for praktisk presisjon.

 

Skal teste fra sittende over bord ved senere anledning. :wink:

 

Harru kjøft dæ SP No... pingle!

 

bruker 124 gr berry / frontier / rainier selv. Dog med rundt 4 gr 340... Helt ok

Link to comment
Share on other sites

Harru kjøft dæ SP No... pingle!

 

Fikk den som en del av en byttedeal. Hadde vel egentlig ikke tenkt at jeg skulle gidde å "konvertere" fra Glock. "Problemet" var at første gang(!) jeg testet SP-01 Shadowen, så skjøt jeg pokker ta meg like godt som med Glocken, og den har jeg sendt noen titusen skudd gjennom!

 

SP-01en er rett og slett lett å skyte godt med! Regner med å hente litt etterhvert i forhold til Glocken. At den har 1 smell mer i magasinet betyr ingenting, men gjør jo ikke akkurat noe... Siktene er like gode som på min G17, så intet minus der. Presisjonen virker meget bra.

 

Nå gjenstår det å terpe frem overgangen mellom DA / SA, den sitter ikke veldig godt enda...

Link to comment
Share on other sites

Hei, har testet disse kulene selv med 3,9 GR VV N320. Virker å være lite power i ladningen, men i følge tabeller er max ladning på 4,1 GR. Hvor mye N320 brukte du og har du kronografert ladningen?

 

Forrige ladning jeg kronograferte var 3.6 grs N-320 med 125grs. Frontier kule.

Målte til snittfart ca. 860 fps.

Litt svakt.

 

Har lada opp ny ladning ikveld som skal testes imorgen, økt til 4.0 grs.

Poster resultater her fortløpende.

 

Har også merket bedre og mer komfortabel rekyl på 320 kontra 340.

Virker som trykket er høyere på 340 ja, men jeg setter kulene på rundt 27-28mm med en kraftig krymp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg erfarer med min ladning ( Fiocchi hylse, Berry 124 GR kule, 3,9 GR N320, Federal SP hetter) at hylsen blir kastet i meget forskjellige lengder. Er dette et kjent symptom på noe?

 

Mvh

Richard

 

Blander du hylser som er 1. skutt med andre som du ikke aner hvor mange ganger er skutt?

eller kanskje du blander flere fabrikat hylser ?

 

Det kan gi slike efekter,,, men funksjonerer våpnet uten problemer, hadde jeg ikke hengt meg så mye opp i det, som kanskje naboskytteren på et feltstevne vil gjøre... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg erfarer med min ladning ( Fiocchi hylse, Berry 124 GR kule, 3,9 GR N320, Federal SP hetter) at hylsen blir kastet i meget forskjellige lengder. Er dette et kjent symptom på noe?

 

Mvh

Richard

 

Visa vapen kastar hylsor i alla riktningar. Andra lägger dom nästan i en hög. Inget att bry sig om, bara skjut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da har jeg testet 4.0 grs ladning og fikk gj.snittlig fps 990-1050.

 

Går derfor opp 0.2 grs på neste ladning som er ferdig og skal testes igjen ilpt. uken.

Kommer tilbake med mer fortløpende.

 

 

Da er 4.2 grs. ladning testet.

Fikk fps på 880, noe jeg ikke helt skjønner.

Byttet hylser fra S&B til CCI.

Jeg hadde mye problemer med sizing og tennehette setting med S&B i Dillon 650.

 

Noen som har noen idè om hvordan man kan øke farta?

Lurer på hvor mye krutt jeg skal putte i før det nærmer seg grensa for uforsvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Da er 4.2 grs. ladning testet.

Fikk fps på 880, noe jeg ikke helt skjønner.

Byttet hylser fra S&B til CCI.

Jeg hadde mye problemer med sizing og tennehette setting med S&B i Dillon 650.

 

Noen som har noen idè om hvordan man kan øke farta?

Lurer på hvor mye krutt jeg skal putte i før det nærmer seg grensa for uforsvarlig.

 

 

Det var rart, i følge VV sin oversikt så er 4,1 grs. N320 max ladning med Rainers RN 124 grs. kule. og skulle gi ca 1070 fps.

Link to comment
Share on other sites

Mye som kan gi lavere hastighet enn forventet: Romt kammer, romt løp, under dim kuler. Større innvendig volum i hylsa, (annen kule/satt lenger ut) enn sammenligningsgrunnlaget (Vithavuori), lot med tregere brennhastighet enn den testede, dårlig grep på kula, hette som gir lavere hastighet enn referansen. Lav temperatur osv (selvfølgelig også mulighet for feil ved ladevekt, eller hastighetsmåler, men relativt uvanlig)

Link to comment
Share on other sites

Byttet hylser fra S&B til CCI.

Jeg hadde mye problemer med sizing og tennehette setting med S&B i Dillon 650.

 

S&B hylser virker veldig trange i hettelommen og kanskje til og med litt usentrerte. Lader på enstasjonspresse så jeg bruker en RCBS hetteisetter, og der må jeg ofte dreie hylsen i hylseholderen for og finne en stilling der hetten glir glatt inni.

 

Preparering med et eller annet tennhette verktøy er kanskje på sin plass skal du lade i progressiv presse.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke du bare Ruger revolvre da .... :lol:

 

(hmmm der er vel et par det går ann å sette i ei 9mm tønne..)

Oh yeah!... har en speed six i 9mm og et prosjekt til med 9mm som mål :mrgreen:

 

Du har forsåvidt rett at jeg bare har ruger revolvere (med untak av de revolverene som ikke er ruger da)

Men jeg har jo ikke noen ruger pistoler (med untak av MKII'N) men man har da noen CZ i 9mm... Og en AR15 i 9mm :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Testet min nye Chrono Gamma master i dag å fikk følgende resultat:

 

Berry 124 grs RN, Fiocchi hylser, 3,9 grs VV N320, Federal SP. COL 29mm.

 

Med CZ SP-01 Shadow: På 10 skudd fikk jeg et gjennomsnitt på 1020 fps.

 

Med Glock 19: På 10 skudd fikk jeg et gjennomsnitt på 987 fps.

 

Gjorde også et lite ekspriment for å se om det var forskjell på utgangshastigheten når det var mye krymp kontra lite krymp. Resultatet av dette var en noe gjennomgående høyere hastighet når kula hadde fått mye krymp. Dette viste seg kun på CZèn, ikke på Glocken. Men siden jeg bare testa 10 kuler av hver så kan dette også være et sammentreff, da den gjennomsnittelige hastighetsforskjellen var ca 15 fps på CZèn.

 

Vet det foregår en diskusjon om mye krymp forringer presisjonen eller ei, men dette testet jeg ikke i dag.

 

Edit: Til sammenligning lå Fiocchi fabrikkammo (9mm 123grs) på nærmere 1200 fps i Cz`n.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Testet 4,1 grs VV N320 i dag å fikk følgende resultat:

 

Berry 124 grs RN, Fiocchi hylser, 4,1 grs VV N320, Federal SP. COL 29mm.

 

Med CZ SP-01 Shadow: På 10 skudd fikk jeg et gjennomsnitt på 1047 fps.

Noe som gir ca 130 i faktor.

 

Skal prøve en ny ladning med 4,0 grs VV N320 snart for å prøve å presse ladningen nærmere faktorgrensen.

 

Edit: Ladningen testet utendørs i en temperatur på ca 2 grader.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...