Jump to content

Drilling på drivjakt


HPBT

Recommended Posts

Skal på drivjakt etter hovedsakelig villsvin, men det vil også være en del hjort. I den forbindelse lurer jeg på om jeg skal ta med meg drillingen. Har rimelig dårlig samvittighet da den blir alt for lite brukt... Ikke fordi jeg ikke vil bruke den, men fordi de jaktformene jeg praktiserer så er det stort sett et bedre redskap tilgjengelig.

 

Men nå skal jeg altså på drivjakt og lurer på om jeg skal ta med meg drillingen i kalibrene 16/16- 6,5x57r

Er det noen som har erfaring med drilling på drivjakt med slugs på grisen og da evt rifleløpet til hjorten. Eller vil 9,3en være bedre egnet?

Link to comment
Share on other sites

Romania er det jeg skal til. Hadde ikke tenkt å bruke rifleløpet til grisen, mer om det kom en hort tuslende forbi. Skutt elg med 6,5x57r så er vel ingen grunn til at romanias hjort ikke skulle falle? mer interessert i å høre om erfaringen av å bruke drilling med slugs til gris og hjort på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

En hagledrilling ville jeg aldri dratt med på slik jakt. Den er perfekt til småvilt og opp til rådyr.

 

Selv har jeg vært på drivjakt to ganger med en dobbeltrifledrilling i 2x9,3x74R - 20/76. Det er et våpen laget for jaktformen. Du bør ha minst to rifleskudd tilgjengelig, enten i dobbelt pipesett eller i form av magasin. Jeg har hagleløpet tilgjengelig i tilfelle rev, som bonus, ellers er det grove kuler som skal til.

 

Det er de som skyter gris med .270 og slikt, og grisen dør, med det er flere fordeler med grøvre kaliber.

 

Større kaliber gir ofteste mye bedre skuddtegn. Mer mekanisk skade vil ofte gi kortere fluktstrekning. Større høl gir mer blod. Spesielt på villsvin er det en stor fordel med stort høl. Skuddhull har en tendens til tette seg litt.

 

Kos deg med hagledrilling på småviltjakt og rådyrjakt, og ta med deg 9,3 rifle om du har det til villsvin og hjorten! Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Har ingen planer om å bruke hagleløpene til hagl, kun til slugs.(slugs til grisen på korte hold, rifleløpet til hjorten) Mener du da at en slug i maskinrommet er med andre ord ikke noen god medisin for grisen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ingen planer om å bruke hagleløpene til hagl, kun til slugs.(slugs til grisen på korte hold, rifleløpet til hjorten) Mener du da at en slug i maskinrommet er med andre ord ikke noen god medisin for grisen?

 

 

Jeg mener at presisjonen med slug blir for dårlig, og med den lave utgangshastigheten med slug blir det vrient å treffe godt, for godt må du treffe! Du skal på grisejakt, ikke drive grisete jakt, så ikke gi deg selv et handikap på ei jakt du betaler mye penger for......

Link to comment
Share on other sites

Hva er presisjonen med slugs/brenneke på 50m skutt fra begge løpene i din drilling? Min klarer den berømte snus-boksen med de den er regulert med. Bare en myte at slugs/brenneke ikke er mulig å treffe med. Prøv selv med sikter og litt forskjellig ammo. Klarer du å holde igjen på de raskeste grisene (ikke alle kommer med 100km/t+++) så går det fint å treffe. Sikkert ikke ideal våpenet på drivjakt men det kommer mye an på smak og behag. Tren og finn ut av hva du selv kan prestere og drit i oss, lykke til.

 

*"trykkleif"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det lokale regler 358win?

Leser her at det er lovlig.

http://www.poland-hunting.com/guns.php

 

*If you have a shot gun only, your chance to shoot big game, is similar to rifle owners. Particularly, chances to shoot driven boars using a shot gun are almost equal to rifle owners because the maximum distance to shoot boars into a drive is 40 meters.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor står det at du ikke har lov til å bruke slugs på drivjakt i Polen?

På de papirene man skriver under før man får lov til å jakte på drivjakt.

 

Vel da er det noen særegne regler din arragør har laget for gjestejegere.

 

I Polsk jaktlov står det ikke noe forbud om å bruke glattløpet våpen med slug på drivjakt.

 

Jeg er med Polakker på 8-10 drivjakter i året der 3-4 alltid bruker hage,kombi eller drilling, samt at driverene har hagle med slug.

 

du kan leste loverket på vedlagt link:

 

(bruk google translate vist du ikke leser polsk)

 

http://www.pzl.waw.pl/13-dokumenty/akty ... -polowania

Link to comment
Share on other sites

Max 3x som laveste forstørrelse antar jeg?

 

Når ting skjer fort på kort hold er det gode grunner for et sikte som går ned til 1-1,5. Det beste på de virkelig korte holdene er gode åpne sikter. Sving/hakemontasje er noe man bør ha på et slikt våpen. Fiberoptisk korn er gull! Husk å tren endel med åpne sikter også før en slik tur. Selv tar jeg av og til av kikkertsiktet på de tetteste skogpostene. Får du villsvin forbi på 4m er det dumt å stå der med kikkertsikte og ikke få mulighet til å skyte. Likeledes like dumt å stå på post i åpen storskog og ikke ha mulighet til å klemme nedpå en fin hjort eller råne som kommer snikende på 70-80m, derav grunnen til at jeg heller ville hatt rifle fremfor hagledrilling..

Link to comment
Share on other sites

Det er en avveining mellom to forhold: Bruke det våpenet man har lyst til/trives med på den ene siden, og være best mulig utrustet for flest mulig situasjoner. Jeg vet at 358 win her på forumet bruker en halvautomat med åpne sikter, og at han trener mye med den. Han har fortalt at det gir maks uttelling. Jeg ville reist med min rifledrilling, fordi det ville ha smertet i sjelen og brukt noe annet :D . Men da med færre muligheter for oppfølgingssskudd, og et fårete smil om kjeften dersom det kommer et grisetog...

man skal ikke skyte mye med slugs (Brenneke!) før man oppdager hvor mye foranhold man må bruke med disse trege klumpene.. Vanskelig å beregne! En velegnet riflekule gjør jobben mye enklere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...