Jump to content

Pressisjonsproblemer 300 WM N160, 70 GR + Remington 180 GR


Lonelyfarm

Recommended Posts

Jeg er ikke "ekspert" og har aldri ladet til .300WM, men har ladet mye til 7mmRM + flere ikke-magnum patroner.

 

Generelt har prosjektilet mest å si for presisjon, får du ikke en kule til å gå så prøv en annen, gjerne i en annen vekt også. Vil du prøve å få mer ut av den kula du har bør du bytte krutt, ser ikke helt vitsen med N160 i .300WM, spesielt ikke til 180gr kule. Prøv MRP eller Norma 15 istedet, evt. N560, disee passer i hvert fall bedre til den typen hylsevolum og trykk du lader for i .300WM.

 

Du oppgir paronlengde, men det er strengt tatt helt uinteressant. Det interessante er hvilken friflukt du har med den patronlengden du bruker, er det 1mm eller 10 mm fra kule til riflebommer?

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Har ladet 300WM i 15 år, og N160 fungerer utmerket. Tror du har en del å gå på i kruttmengde. Har tidl. erfart at tett opp mot maks(76grs til 180grs kule)(http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... agnum.html) ga god presisjon med 150/165grs "softcore"-rem kuler. Selv om det finnes bedre krutt til 180grs kule, så er ikke N160 på noen måte uegnet.

 

AS

Link to comment
Share on other sites

N-160 er/var mitt favorittkrutt i dette kaliberet, lett å få god presisjon, ingen formidabel munningsblost, "lite" brenning av løp- og ikke minst "rimelig" :wink: . Men 180gr-Remington -CL?- er en av de kulene som gav dårligst presisjon i min børse. I moderate hastigheter som 308W og 30-06 fikk jeg OK presisjon- men ikke topp. Om det ikke er en CL-ultra du har, er den jo heller ikke spesielt egnet til jakt på storvilt i slike hastigheter som denne patronen er beregnet for. Personlig har jeg en favorittladning for trening, mener det var 71 grns (71,5?) N-160 bak en 185 grns Scenar. Gir topp presisjon i de fleste våpen. Å fylle i mere enn 72 grains bak RP-kula ville ikke jeg ha gjort om en ikke er helt sikker på hva en holder på med...

Link to comment
Share on other sites

Du oppgir paronlengde, men det er strengt tatt helt uinteressant. Det interessante er hvilken friflukt du har med den patronlengden du bruker, er det 1mm eller 10 mm fra kule til riflebommer?

 

Tron

 

Det er ca 4,5 mm til riflebommen med 85,5 mm patronlengde. Kammeret tar ca 90mm patronlengde, noe som også passer i magasinet samt at kula da er full hylsehals nedi patronen (ca 6,2 mm). Regner med du anbefaler å sette kula nermest mulig riflebommen. Hva slags sikkerhetsavstand anbefaler du mellom kule og riflebomm?

Link to comment
Share on other sites

N-160 er/var mitt favorittkrutt i dette kaliberet, lett å få god presisjon, ingen formidabel munningsblost, "lite" brenning av løp- og ikke minst "rimelig" :wink: . Men 180gr-Remington -CL?- er en av de kulene som gav dårligst presisjon i min børse. I moderate hastigheter som 308W og 30-06 fikk jeg OK presisjon- men ikke topp. Om det ikke er en CL-ultra du har, er den jo heller ikke spesielt egnet til jakt på storvilt i slike hastigheter som denne patronen er beregnet for. Personlig har jeg en favorittladning for trening, mener det var 71 grns (71,5?) N-160 bak en 185 grns Scenar. Gir topp presisjon i de fleste våpen. Å fylle i mere enn 72 grains bak RP-kula ville ikke jeg ha gjort om en ikke er helt sikker på hva en holder på med...

 

Kulen er Remington 180 PSPCL Blyspiss 29,5 mm lengde, ikke avrundet ende, krympering ca12 mm fra bakende. Som du sier gir kula ok presisjon på 3006, så antok at moderate 300 ladninger ville være plankekjøring, men neida. Takker for nevenyttig tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kan velge bruker jeg kort friflukt, mellom 0,5-1mm. Men det er sjelden jeg har opplevd at stor/liten friflukt er forskjellen på direkte dårlig og god presisjon, jeg har halvert samlingene noen få ganger, men som regel er det langt mindre forskjeller. Husk at friflukt ned mot og under 0,5mm kan gi betydelig trykkøkning, gå ned på ladningen om du ligger opp mot maks.

 

Dersom du har mye av denne kuletypen og vil bruke de tenker jeg at et tregere krutt (MRP eller N15) er verdt et forsøk. Hvis ikke: prøv en annen kuletype. Jeg har ikke noe særlig erfaring med .300WM som nevnt, men kan som et eksempel trekke frem min egen 7mmRM, som stort sett samler bra med det meste av 150-175gr kuler, men den vil ikke ha Normas 150gr FMJ, uansett triks. Jeg har skutt 135 av de kulene i våpenet, med fire forskjellige krutt, prøvd ulike ladevekter, forskjellig friflukt etc., ingenting hjelper. Den vil ikke ha 140gr kuler med blykjerne heller, prøvd masse forskjellig. Homgene 140gr kuler gir 3 skudds samlinger under 25mm gang etter gang.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått ok presisjon med 168 gr Nosler HPBT matchkuler med N160 og strålende presisjon med 190 gr av samme fabrikat og type med N165 og MRP. Som jaktkule har jeg brukt Nosler Accubond i 200 gr med MRP og fått god presisjon. Jeg lader ikke de tunge kulene særlig mye over 800 m/s. Det har vært mer enn nok hastighet til å skyte Zebra, Black Wilderbeest og Gemsbok på 250 meter og Waterbuck og vortesvin på kortere hold.

Prisen på Noslers CC HPBT i 1000 esker har vært svært til å leve med og jeg har gode resultat med den i flere kalibre og kulevekter. Remington billigkuler har jeg prøvd i 30-06, men uten hell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...