Jump to content

Presis usikkerhet i forhold til riflevalg


ElmerFudd

Recommended Posts

Hei

 

Har søkt å lest i mange timer, men spørsmålet kommer dessverre likevell...

 

Jeg skal ha en rifle, og er usikker på kaliber. Kom gjerne med merkeanbefaling, i tillegg til kaliber. Har sett på Tikka T3 og Remington 700.

 

Jakter IKKE storvilt enda, og om dagen kommer, kan jeg kjøpe en egen storviltrifle, hvis jeg ønsker det.

 

LADER IKKE SELV.

 

Mine bruksområder pr i dag er kråke, og rype. Skal jakte gås og skogsfugl/toppjakt kommende sesong. Ønsker også å ha muligheten til å jakte rev og rådyr.

 

Går gjerne langt på tur/jakt, med rifle i Eberlestock-sekken, å hagle i hendene. Vekt er da et tema. Ønsker også at den skal være litt kort og hendig, med lyddemper.

 

Regner med folk vil trekke fram .223 og 6,5x55.

Hvordan blir .223 på fugl/matvilt når jeg ikke kan "lade ned hastigheten"? Kan jeg evt få den ned til egnet hastighet ved å kappe løpet?

6,5x55 er bedre egnet på rype i vind, hvis jeg har forstått det riktig. Men gjelder det fortsatt hvis jeg kapper løpet ned til "kort og hendig" lengde. Og blir litt av "poenget" med 6,5x55

borte hvis man kapper mye av løpet?

 

Kort oppsummert, en kort og hendig småviltrifle (gjerne med mulighet for rådyr), med lyddemper. Må takle litt vind på rypefjellet!

 

Ønsker ikke bruke mer enn 15000,- på selve riflen. Skal jo ha optikk og demper i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 ligt ss i 6,5 x 55 (med 56 cm (?) pipe), påmontert et eller annet lett sikte fra Leupold 3-9 / 3,5 - 10 x 40 mm.

 

Remington 700 er tyngre og noe mer av og på i forhold til kvalitet på løp/ presisjon.

 

S&L har jo også egnet våpen i 222/ 223 kategorien med lett vekt etc. men blir trolig over budsjettet ditt.

Link to comment
Share on other sites

CZ527 i 223 er vel noe av det lettere man får, ihvertfall til prisen, ellers er Remington Seven et lettere alterantiv enn 700.

 

Hvis du ikke vil ha noe til storvilt, får du utrolig mye mer for pengene med småviltkaliber, 243 er jo et veldig potent kaliber som bruker til langhold bla:

 

Vanskelig å finne lettere og mer hendig enn denne:

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=68659247

 

Ellers et prima løp som er bedre enn det meste du får kjøpt nytt:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73986007

Link to comment
Share on other sites

LADER IKKE SELV.

Så lenge du ikke har tenkt å lade ammo selv, bør du styre unna alt som ikke er 6,5x55 til den jaktformen du beskriver. 6,5x55 er i en helt spesiell kategori når det kommer til ammoutvalg fordi den benyttes av DFS. Kjøp den rifla du vil ha i 6,5 og bruk en svakt lada helmantel, f.eks Jaktmatch fra Norma om du får den til å gå bra. Går den ikke godt nok kan du kjøpe "rekruttammo" tiltenkt DFS bruk. Det er som oftest ei 100 gr matchkule lada til 800 m/s. Det virker bra på fuglejakt nesten bestandig. Vil du ha mere futt i kula kan du kjøpe tyngere og raskere varianter også ment til DFS bruk.

 

Jeg har 6,5 og .223, og har også hatt .243. Med .243 kommer du til å slite med å finne rett ammo i butikken. Den kommer til å koste sykt mye, og du får selvfølgelig dilemaet med valget slak eller rask stigning i pipa. Slak eller rask stigning i pipa blir også dilemaet for .223. Velger du slak stigning finner du bare ammo med høy hastighet, men har da tilgang på helmantel. Kjøper du rask stigning kan du mest sannsynlig bare bruke matchammo med suksess i rifla. Faren vil da være at du "sprenger" fuglene.

Link to comment
Share on other sites

Har da aldri påstått at det var et fornuftig forslag! ;)

 

Men helt enig med resten, kjøp 6,5, spesielt i den prisklassen du nevner.

Tikka T3X, Sauer 100, Browning Xbolt - masse å velge mellom, og både Tikka og Browning har lettvekts utgave.

 

Du kan fint kappe til 50 cm og droppe demper, så er de hendige som få.

Link to comment
Share on other sites

 

Jakter IKKE storvilt enda, og om dagen kommer, kan jeg kjøpe en egen storviltrifle, hvis jeg ønsker

 

Med 15000 i budsjett på bare rifla har du masse muligheter. Min egen preferanse er Winchester mod 70, men kun aktiv klåing og prøving kan gi deg svaret på hva som føles riktig for deg. Ved å velge 6,5 har du dessuten løsningen klar dersom muligheten for større vilt dukker opp på kort varsel eller tante blå har ørten måneder behandlingstid.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye bra info å tips!

 

Ligger an til 6,5.

 

Var nesten bestemt på Tikka T3 Light SS, helt til jeg så Browning X-Bolt Nordic Light.

 

Må innom forhandlere/venner å klå litt før endelig avgjørelse tas.

 

Takk for hjelpen folkens!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...