Jump to content

Finnes det to ulike typer av 15 gram Vulkan i 9,3?


Skaubjønn

Recommended Posts

Hei.

Jeg har byttet til meg noen kuler i 9,3. Min rifledrilling (http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=119805) er regulert med 15 gram Norma Vulkan. Jeg har fått to ulike typer. Begge veier 15 gram, men den ene typen er spissere enn den andre. Jeg så det ikke før jeg oppdaget at det ble to ulike totallengder på patronene... og jeg vet ikke om treffpunkt blir forskjellig. Men, det er nok ukjente faktorer å ta med i beregningen når man lader til en dobbeltrifle... trenger ikke ulike former på samme kule i tillegg. Ble de endret på et eller annet produksjonsår? Eller har en av de jeg byttet med husket feil og sendt meg andre kuler enn Vulkan tro?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute for det samme på 286grs Oryx. Min Mathelon er regulert for gammel type, og det var tydeligvis et annet design på de nyere.... Mulig endring i krutt gjorde mest utslag, men min skjøt i kryss med over 20cm... :roll:

 

Dette er utfordringen med loddede piper, men regner med at du får den, eller ei annen kule til å gå, og da bør du kjøpe inn MASSE før Norma finner på mer lurt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, dårlig nytt... Går ut fra at de spisseste er de nyeste. Flyter jo bedre. Men høyere BC gir jo også endringer i treffpunkt. Jeg får teste litt, og se hvilken type som går best i børsa mi. Den er fra 2009, så det er godt mulig at den er reugluert for den nye typen.

Målet mitt er å få testet med den kula børsa er regulert for. Og når der er på plass sjekke om jeg får akseptable samlinger med mer moderne kuler. Jeg bruker Nosler Accubond i alle andre kalibre, hadde vært fint om Accubond går i denne også. Takk for info!

Link to comment
Share on other sites

Det virker som at Woodleigh ikke driver på med dette.

Ut fra det jeg har sett har de ikke brukt å forandre på kulefasongen.

Men, de har justert litt på krymperillene, uten at jeg har registert at dette har forandret treffpunktet.

Så klarer man å regulere med disse kulene, slipper man å hamstre. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...