Jump to content

Hvilke dier til praktisk og 223?


Minuteman

Recommended Posts

Samler litt utstyr mens jeg går og venter på ny praktisk rifle kaliber 223. Hvilke dier anbefales til dette bruket? Har en Dillon flerstasjonspresse som jeg tenkte å børste støvet av, og lurer på hva slags dier som anbefales. Vil helst slippe å tørke fett av alle hylsene etterpå så noe som bare presser halsen og evt litt skulder burde kanskje være ideelt?

 

Hva gjør dere - og hvorfor?

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker disse Diene http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=469170

 

Kommer muligens også til å prøve Dillion sine dier. Bare for å se om det er noe forskjell.

 

Når det er halvauto det er snakk om, så bør du nok helpresse de ja. Ellers kan du muligens få endel problemer.

 

Jeg bruker en Dillion 650. Kjører de igjennom to ganger. Første runde smører og Sizer de. Så rensker jeg de, for så å gjøre ferdig ladeprosessen.

Er ikke særlig glad i å vaske ferdig ammo.

 

Ellers har jeg (og vet av flere) dårlig erfaring med Federal SR tennhetter. De er for myke, så det skjer at de kommer hu av hylsen under bruk(avfyring)

Så nå bruker jeg bare CCI, samt at jeg ikke bruker S&B hylser.

Link to comment
Share on other sites

Brukte Dillon sine dier når jeg ladet til AUG. Det fungerte helt fint og jeg hadde aldri problemer med at ammo ikke kammeret. Remington og Hirtenberger hylser, HPhylsene var tunge/stive og ladningen måtte reduseres 0,5 grn i forhold til i Remington.

 

Noen mener AUG står for Alltid U Grei. Dette gjaldt ikke min, den virka støtt....

Link to comment
Share on other sites

Spørs jo på hvor mye du skal skyte / lade da..

 

Jeg hr prøvd mye rart, og min erfaring er at du må mikse lit utstyr for å få et best mulig resultat.

Du må nok belage deg på helpressing, og du bør også måle hylselengde evt bare trimme alle sammen.

Jeg gjør følgende:

Dillon super1050, med deswager - evt deswage manuelt og kjøre 650.

 

Stasjon 1: Lee universal decaper (evt en necksizer som ikke er skrudd helt ned)- eneste som tåler en og annen berdanhylse uten å knekke utstøterpinnen

2: rcbs lube die

3: lyman small base sizer (evt ch4d small base)

 

Vask i zalovann, tørk over natta på varmekabelgolv e.l.

 

Trim på en Giraud trimmer

Lader på Dillon seater og crimper.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Med LEE Collet Die slipper du smøring :-)

 

Men den Neck-sizer vel bare?

Jepp - men funker det er det jo bare velstand. Har halspresset treningsammo (som det jo går desidert mest av...) til halvautorifler, og det har fungert veldig bra. Til konkurranseammo kan man jo alltids gardere seg med helpressede hylser?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Muligens en tanke off-topic her, men jeg spør allikevel.

Hvilke kuler bruker dere til 223 praktisk skyting?

Er det eventuelt noen som har en oppskrift de vil dele med seg?

Hvor kritisk er det med hylsetrimming?

Ble litt spørsmål her, men jeg har ikke ladet til annet enn pistol tidligere, så dere får bære over med meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Muligens en tanke off-topic her, men jeg spør allikevel.

Hvilke kuler bruker dere til 223 praktisk skyting?

Er det eventuelt noen som har en oppskrift de vil dele med seg?

Hvor kritisk er det med hylsetrimming?

Ble litt spørsmål her, men jeg har ikke ladet til annet enn pistol tidligere, så dere får bære over med meg :wink:

 

Kuler varierer vel gansk mye. Noen bruker vel to typer, f.eks. 69 grs SMK til lengre hold, og noe 55 grs som er ladet ned mot faktorkravet til kortere hold.

 

Når det gjelder hylsetrimming, så vil jo dette være veldig avhengig av kammeret i børsa. Jeg trimmer alle, bare for å være sikker.

Link to comment
Share on other sites

223 i stooore mengder:

 

1) Tromle (bruk betongblander :wink: )

2) Ta niting, bruke feks Dillon swager. Dette punktet kan hoppes over for de som lader på 1050.

3) Trimme og avgradere alle hylser. Det går fortere enn å sortere. Anskaff en Giraud eller annen "samlebåndstrimmer" til dette.

4) Smøre alle hysler.

5) Deretter stappe hylsene inn i egnet karusellpresse for setting av hette, kruttfylling, kulesetting og event krymping.

6) Fjerne smøring fra de ferdige patronene. Jeg pleier å stappe de ned i en bøtte med salovann og deretter røre rundt. Etter dette får de en tur på badegulvet for å tørke på varmekabler.

 

Poenget med denne metoden er at man slipper unna med kun 1 tur innom ladepressen. Dette blir MYE tid spart når det er snakk om å lade store mengder ammo i slengen (tenk aldrig i hundrevis, men i tusenvis 8) ). Ellers begynner utstyret å telle en del ved lading av store mengder. Man kan kutte en del tid på å skaffe seg en 1050 og en skikkelig trimmer, men det koster...

 

Dier: Bruker RCBS small base for å presse, en LEE for å sette kule og LEE factory crimp for å krympe.

 

Crazman: Når det gjelder kuler til trening, så er det enkelt; det billigste! Winchester eller Remington 55grs bulk, kjøpt til den billigste pris du kan finne.

 

Her har du ladningen jeg bruker til trening og match (på korte hold):

 

55grs Winchester (kule)

Tilfeldig hylse

CCI hette

24grs N140 (omtrent så mye som får plass)

Krymp lett med LEE Factory Crimp

Link to comment
Share on other sites

223 i stooore mengder:

 

1) Tromle (bruk betongblander :wink: )

2) Ta niting, bruke feks Dillon swager. Dette punktet kan hoppes over for de som lader på 1050.

3) Trimme og avgradere alle hylser. Det går fortere enn å sortere. Anskaff en Giraud eller annen "samlebåndstrimmer" til dette.

4) Smøre alle hysler.

5) Deretter stappe hylsene inn i egnet karusellpresse for setting av hette, kruttfylling, kulesetting og event krymping.

6) Fjerne smøring fra de ferdige patronene. Jeg pleier å stappe de ned i en bøtte med salovann og deretter røre rundt. Etter dette får de en tur på badegulvet for å tørke på varmekabler.

 

Poenget med denne metoden er at man slipper unna med kun 1 tur innom ladepressen. Dette blir MYE tid spart når det er snakk om å lade store mengder ammo i slengen (tenk aldrig i hundrevis, men i tusenvis 8) ). Ellers begynner utstyret å telle en del ved lading av store mengder. Man kan kutte en del tid på å skaffe seg en 1050 og en skikkelig trimmer, men det koster...

 

Dier: Bruker RCBS small base for å presse, en LEE for å sette kule og LEE factory crimp for å krympe.

 

Crazman: Når det gjelder kuler til trening, så er det enkelt; det billigste! Winchester eller Remington 55grs bulk, kjøpt til den billigste pris du kan finne.

 

Her har du ladningen jeg bruker til trening og match (på korte hold):

 

55grs Winchester (kule)

Tilfeldig hylse

CCI hette

24grs N140 (omtrent så mye som får plass)

Krymp lett med LEE Factory Crimp

 

Finner du winchester/remington kuler billigere enn armscor (350,- for 500 stk)

Hva med trimmelengden, er det den som er oppgitt i ladeboken?

Våpenet er forresten en bushmaster ar-15 v-match 20". Den er 2-3 år gammel, så jeg regner med at den har riflestigning på 1:7...

Takker for gode svar :D

Link to comment
Share on other sites

http://www.giraudtool.com/

 

 

Fikk låne dk sin til å trimme noen 223 hylser, og det er en fantastisk maskin. Jeg kjørte gjennom ca 900 hylser på ca en time IIRC. De fleste var for lange og ble trimmet, mens noen holdt seg innenfor trimlengden. Men det er kjappere å kjøre dem igjennom trimmeren enn å måle dem med skyvelære for å se lengden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Finner du winchester/remington kuler billigere enn armscor (350,- for 500 stk)

 

Jeg lever på et gammelt og stooort lager av Winchester bulk, men prisen var vel under 50 øre når jeg kjøpte dem. Tipper du sliter med å finne noe billigere enn Armscor nå.

 

Hva med trimmelengden, er det den som er oppgitt i ladeboken?

 

Den funker bra. :wink:

 

Ser de fleste av dere "volumladere" bruker Giraud sin trimmer, hvorfor bruker dere denne istedet for Dillon sin pressemonterte? Regner med dere har testet?

 

Den er sykt rask.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok individuelt, men jeg synes også 2 gangers bruk før kassering er veldig lite. Det er jo åpenbart at helpressing medfører kortere levetid enn halspressing, men når de slites fort vil jeg tro kammeret er veldig, veldig romt, eller at dien er veldig trang. Eller begge deler. I slike tilfeller lønner det seg å eksperimentere litt - det er ikke sikkert at FL-dien må presses dønn i bånn (helt ned til hylseholderen), og i tillegg bør man som sagt sjekke ut dimensjonsforholdet mellom kammer og FL-die; er differansen stor er det lurt å teste ut andre FL-dier. Til treningsammunisjon er det også vel verdt å prøve halspressing - det fungerte veldig bra i AUG-en min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt MENGDER med federalhylser, og bortsett fra den ¤/&%#¤%"# tenhettekrympen deres har dette funka utmerket.

 

Giraud finner du på www.giraudtool.com.

 

Jeg har brukt Dillon sin også, og kort fortalt så er Dillonen tilsynelatende kjappere (ihvertfall for meg, som i motsetning til wiking insisterer på å helpresse før trimming og dermed må innom pressa to ganger pr hylse uansett).

 

Det som gjør forskjellen er at Dillionen etterlater seg sinsyt mye grader på hylsene, og spon som henger igjen - og derfor må man faktisk over alle sammen med gradefjærner før man er ferdig. Å gå over ei hylse med gradefjerner tar lengre tid en å trimme hylsa på Girauden, og den gir altid perfek ut og innvendig radie og 0 spon:)

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...