Jump to content

Kjøpe brukt håndkikkert


erikraude

Recommended Posts

Siden jeg begynte å lese her (og andre steder) har jeg stadig lest at det fornuftige når man skal gå til anskaffelse av noe er å kjøpe brukt og la andre ta støyten på verditapet. Til nå har jeg allikevel endt opp med å kjøpe nytt, men denne gangen tenkte jeg å ta rådet til følge.

 

Jeg trenger en håndkikkert, det vil si, jeg har en skuff full av ubrukelige billigkikkerter, men siden de er omtrent like gode å se igjennom som et matchende par ølflasker blir det til at de blir liggende i skuffen. Nå tenkte jeg jeg skulle skaffe meg en kikkert jeg faktisk kunne få glede av å bruke.

 

Jeg har oppretta en ønskes kjøpt-post her, men siden det ikke er mulig å poste i handelskammeret for andre enn trådskaper lager jeg denne tråden i tillegg. Jeg håper nemlig på hjelp.

 

Budsjettet står pr idag på 3 000 kr. Jeg ønsker meg en kikkert jeg gidder bære med meg på jakt, så noen x56-greie er ikke så aktuelt. 8x42 virker som et godt alternativ. Jeg kan imidlertid ikke stort om optikk. Det vil si, jeg har lest en del de siste åra, så noe kan jeg, men praktisk erfaring utover billigkikkertene er det dårlig med. Derimot veit jeg at det er folk her som kan mye om sånt. Folk som ofte ikke er fremmede for å dele.

 

Derfor: Har noen tips om hvilke merker/modeller jeg bør se etter, linker til finnannonser, råd om hvor man kan leite, hint om hvordan man skiller en kikkert i god stand fra en som er to år fra skraphaugen, i det hele tatt, kom med det. Jeg tar imot alt med åpne armer.

 

Med andre ord: Hjelp meg å gjøre tre høvdinger om til den beste bruktkikkerten jeg kan få tak i. =)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte vel mest på nye egentlig. Men er en og annen Nikon Monarch på Finn.no og da. Tror jeg betalte litt over 3000-3500 kr for min Nikon 8.5 x 56 for noen år siden. Ser at inni mellom har XXL tilbud på Nikon Monarch 8 x 42 til 2000-2200 kr ettersom. Hadde samme budsjett som du engang, å kjøpte Nikon, å er fremdeles storfornøyd. Likte også denne Vortex Vulture kikkerten, den var omtrent like klar og god som Nikonen, men den var mye mer avhenging av at okkularene måtte være i nøyaktig vinkel. Min konklusjon er at i middel pris klassen for kikkert(rundt 3000 kr) er Nikon Monarch en klar vinner.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å se på Opticron hos kikkertspesialisten.no, Veldig gode japanskproduserte kikkerter til rimelige priser. Du får mange modeller i Flere prisklasser. Jeg har hatt en modell som heter Countryman i snart 15 år og er like fornøyd. Denne modellen er dog litt dyrere enn ditt budsjett (ca 5500,-) men som sagt har de gode kikkerter som er rimeligere også!

Link to comment
Share on other sites

Budsjett 3000 kr og lei av ubrukelige billigkikkerter .

Det er et eller annet som skurrer her . Kvalitetsoptikk koster mye og da er budsjett ikke et tema .

 

Enhver butikk som selger kikkerter burde ha fri utsikt på flere kilometer og en oem2 eller tilsvarende kvalitet med god 3 D effekt slik at folk hadde sett hvordan det burde være .

Da hadde folk begynt å tenke kvalitet foran pris for lenge siden.

 

Men det finnes mye bra der ute . min beste zeiss ble funnet på et marked til den nette pris av 300 kr. Såpass god at den er ikke tilsalgs selv om en Svenske har tilbudt 80 000 kr for den .

 

Så mitt råd til brukt kikkert er : Kvalitet - glem budsjett på 3000 kr .

Link to comment
Share on other sites

Kontakt "Kikkertspesialisten" forklar hva du er ute etter / trenger og du får Ærlige svar.

 

Kjøpte selv en 10x42 derifra for et par år siden innenfor ditt budsjett og kikkerten er meget god.

 

Og ja, for de som tviler så har jeg har prøvd annen optikk.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor bra http://www.allbinos.com/binoculars_reviews.html er, men det er i hvert fall mange merker og prisklasser som er testet:

 

Kjøpte selv en Olympus 10x42 fra japansk nettbutikk på Ebay. Ble en god del billigere enn her i landet. Fornøyd med den.

 

http://www.allbinos.com/index.html?test=lornetki&test_l=107. Testen ser da ganske grundig ut, men slikt har jeg lite greie på. Så på sluttresultatet og fant den på Ebay, rett og slett...

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for svar!

Etter at mobilen min tok kvelden har jeg blitt mye dårligere til å følge med på forumet, noe som ikke bare er en ulempe. :P

 

Uansett, jeg kjøpte en brukt Swarovski SLC 8x30. Fikk mail fra Swarovskis kundeservice idag, og kikkerten er laga i 1991, og har fem år igjen av garantitida. De sendte en brukermanual i posten idag. Imponerende kundeservice, det skal de ha. Jeg kjøpte en 25 år gammel kikkert privat, og de behandler meg som en ny kunde. Det er ganske kult. Kikkerten er også imponerende. Det kjennes som den skal holde mye lenger enn de fem åra garantitida holder, og den er så skarp! Sammenlikna med Zeiss conquesten jeg har titta i er den mye mer nøytral i fargene, men det er virkelig knivskarpt. Ser ut som folk har rett i at bruktmarkedet er tingen, ihvertfall kjenner jeg meg veldig fornøyd med dette kjøpet. =)

 

Takk for alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Takk!

Ja, det virker bra. Jeg hadde egentlig regna med å måtte vente lenge for å finne noe på bruktmarkedet jeg hadde lyst på. Jeg har vel fulgt optikkannonsene på finn.no ihvertfall i et år nå, og det er ikke så ofte det dukker opp noe jeg hadde tenkt meg innafor budsjett, men det hender, og denne hadde jeg avtalt å kjøpe en drøy times tid etter at den ble lagt ut. Så det lå noen Zeiss-kikkertsikter ute her om dagen også som fikk meg til å angre på at jeg kjøpte en Terra til rifla mi. Nuvel. Den er klar nok til å plassere skuddet, så får jeg heller nyte synet av dyra gjennom Swarovskien. :P

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer . Selv så kjøper jeg omtrent bare brukt . Har kun en kikkert som er kjøpt ny men da til redusert pris

 

 

 

Jeg kjøpte en 25 år gammel kikkert privat, og de behandler meg som en ny kunde. Det er ganske kult. Kikkerten er også imponerende. Det kjennes som den skal holde mye lenger enn de fem åra garantitida holder, !

 

Tror ikke du skal være redd for at den holder . Husker jeg rett så har Per hos Nittedal Optiske har en Swarovski som er over 75 år gammel som favorittkikkert og i bruk jevnlig .

 

Min eldste kikkert som er i bruk er fra 1920 .

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er det mye bra på bruktmarkedet men også mye dyrt .

 

For de som vil gå andre veien og gjøre gode salg så er det bra priser å få for gamle zeiss 7x50 UDF om man selger ut slike som i linker nedenfor .

 

 

 

 

over 93 000 kr

 

http://www.ebay.com/itm/Zeiss-blc-7x50- ... true&rt=nc

 

 

65000kr her :

 

http://www.ebay.com/itm/171498033504?_t ... EBIDX%3AIT

 

 

 

123 000 kr her

 

http://www.ebay.com/itm/272074107813?_t ... EBIDX%3AIT

 

 

Eller denne som ble estimert til 1200 £ og solgt for langt over 200 000 kr

 

http://www.the-saleroom.com/en-gb/aucti ... ea00f8ab2d

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...