Jump to content

Test av billig ammo til 223


marlin95

Recommended Posts

Kanskje testen er kjent, men den er ganske interessant.

 

http://www.luckygunner.com/labs/brass-v ... ased-ammo/

 

Legg merke til patronen (Federal) med vanlige kuler med kopper mantel og bly kjerne, etter 10.000 skudd er ikke 223 løpet slitt.

Til tross for at løpet flere ganger har blitt skutt varmt. Blir nok en stund til jeg kjøper russisk ammo.

Link to comment
Share on other sites

Velg den billigste ammoen som går bra i ditt våpen, og bytt pipe når den er utskutt.

 

10.000 Federal AE223 = 42.500,-

10.000 Barnaul 223 = 29.500,-

Prisforskjell: 13.000,-

(Priser fra Jaktdepotet)

 

For de pengene får du 3,25 Wilson Combat SPR piper fra Brownells, som ikke er det dyreste man får av AR-piper, men heller ikke det billigste (hvis man nøyer seg med 16" M4-piper får man 7 stk).

 

Regnestykket er selvfølgelig litt mer komplisert; faktorer som gjenbruk av hylser osv kan også spille inn for de som lader, men det gir i hvert fall en litt bedre indikasjon på økonomien i ting enn "merke X skyter ut pipa på Y antall skudd, derfor velger jeg ammo Z".

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter og vurderer kjøpe en haug federal, vs S&B bare for å få hylsene, så hylsefaktoren skal du ikke kimse av.

 

Tenkte søke importtilatelsen til wolf 55gr prosjektiler, da kulepris i bulk er utrolig gunstig, selv med dagens dollarkurs bør det bli gunstig ammo for de ikke helt lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at det er endel forskjell mellom forskjellige lotter av samme fabrikat også. De siste Fiocchiskuddene jeg kjøpte går merkbart dårligere enn tidligere. Enkelte patroner soter også kraftig.

Ellers kommer det et interessant spørsmål I kommentarfeltet. Er det manteltypen som er hovedfaktoren I forskjell på løpsslitasje eller kan det være kruttet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...