Jump to content

Kulestøpetanga er kjøpt, kulestøping neste i 358 win


sram68

Recommended Posts

Etter en kort tråd http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&p=1197628#p1197628 med diskusjon om hvilken kuletang jeg skulle kjøpe falt mitt valg på denne, hos NOE, men med 2 hull. (finner ikke den jeg kjøpte)

 

http://noebulletmolds.com/NV/product_info.php?cPath=35&products_id=2295&osCsid=87bbnfl5vtr6pktl6gskok7so4

 

Har vært rundt til alle dekkverksted jeg kjenner og har fått overtatt ca 60 kg med lastebilvekter som jeg skal støpe om til barrer, bare det blir litt varmere i været. Har en del setteri bly, enkelt bokstaver, ord og barrer, samt reint bly tilgjengelig. har tenkt å støpe 2 typer kuler/legeringer, den ene til sub hastighet og den andre til jakt ammo. (rådyrjakt). Min tanke er å bruke følgende legeringer.

 

Jakt

Hjulvekter + 2-3 % tinn og legere dette med setteribly?? hvor mye bør jeg blande i av dette?? Hastighet jeg kan legge meg på ??500 - 550?? Vil helst unngå og herde disse (vanndroppe), men om det bør gjøres så blir det gjort.

 

Sub

Hjulvekter med 2-3 % tinn, eller kan jeg drøye vektene og blande de med litt reint bly??

 

Forslag til krutt i sub?? har tenkt på Vit. 310. da kruttmengden i disse patronene blir liten bør jeg vell "stappe" i noe Dacron. Har sett litt på Youtube og der var det en som sa at du kan bruke fyllet i gamle puter?? Noen var og meget nøye med hvor mye de la i hver patron og veide dette opp på "grainet" 1,5 grain per patron.

 

Setter stor pris på tilbakemelding.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du burde kanskje slette ett av innleggene dine så du ikke får svar i to tråder?

 

Når det gjelder legeringer må du nesten prøve deg litt frem, folks erfaringer varierer mye. Du finner masse info her: http://www.lasc.us/CastBulletNotes.htm

Men utgangspunktet ditt er bra, hjulvekter +2,5% tinn gir ca 14 brinell og er en god allround legering, i det minste for håndvåpen. Det kan godt hende denne funker til alt, om du trenger hardere vil 1 del setteribly pluss 1-2 deler hjulvekt+tinn være OK blandingsforhold. For bløtere kuler vil 1 del rent bly og 1-2 deler setteribly+tinn være OK. Dette gir også et veldig enkelt system å forholde seg til, her har du 5 hardheter med relativt jevn spredning å prøve.

 

Når det gjelder sub vil N310 eller N32C (pga større fyllingsgrad) være gode valg. Dacron er litt omdiskutert, noen sverger til det mens andre mener det er helt unødvendig. Prøv uten først, det er ikke farlig. Til demper vil jeg ikke anbefale det, det har visstnok en tendens til å legge seg i demperen.

 

Det viktigste med slik sublading er gode laderutiner, her har du plass til både dobbel og trippel ladning. Det er også vanlig å starte over og lade seg ned, da slipper du at kula stopper i løpet.

Jeg har utviklet en enkel formel for å beregne "kritisk ladning" for slikt, altså den minste ladningen som kan forårsake overtrykk. Holder man seg under denne er man helt trygg, selv om du sveiser igjen løpet rett foran kammer er det da ikke nok gass tilgjengelig til å gi farlige trykk:

 

Critical charge in grains = pressure in ksi * case capacity in grains H2O / 250.

 

Metrisk versjon:

Kritisk ladning i grains = trykk i MPa * hylsevolum i gram H2O / 110

 

I riflekaliber praksis kan en ofte gå langt over dette uten fare, men det gir likevel et greit utgangspunkt å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde N320 når jeg eksperimenterte med sub-ladninger i 308.

 

Det er en kar som proklamerte med "den gyldne ladning" for sub, som er universell på middels-store patroner, 308 osv. Kruttmengde over 1/3 av hylsevolumet. Jeg endte opp med 9 eller 10 grain med N320 på støpte 165 grain kuler som jeg testet.

 

Det ble veldig stille og man traff der man pekte samt ingen tegn på overtrykk, men nytteverdien er noe helt annet.

 

Merk at å lade på denne måten er særdeles eksperimentell og bør ikke forsøkes av amatører/nybegynnere.

Link to comment
Share on other sites

ops trodde at jeg hadde slettet innlegget i den andre tråden, gjort nå.

 

Vil ikke kalle meg amatør i ladingens verden, da jeg har ladet til 308, 243, 6,5 og 9,3 i 10 år, men egenproduserte blykuler er nytt område. Har et Bonansa kruttmål, men har alltid endt opp med å veie alle ladingene jeg gjør fordi jeg mener at jevne og sikre kruttmengder er saligjørende for presisjon. Men når en nu skal inn på områder som er nye og "eksprimentelle" så bør en lytte til erfarne "fjellfolk" før en hiver seg ut i og havner i uføre.

 

Starte litt høyt og lade seg ned er notert, men vil dere anbefale magnumhetter?? bruker i dag Federal sine "vanlige".

Skal se om jeg får tak i egnet krutt over påske, så om det er oppholdsvær her i Tromsø blir det kulestøping og testing etter hvert som det tiner. andre innspill mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange tråder her inne om sublading, søk litt så finner du masse lesestoff. Med 310 skal det ikke være nødvendig med hverken magnumhetter eller større tennkanal. Jeg har riktignok ikke prøvd det selv, men med mindre du finner erfaringer (altså mer enn "det sies") som tilsier at dette har noe for seg ville jeg ikke rotet med det.

 

Dacron har nok mer for seg siden det sørger for at kruttet ligger likt hver gang, med lite krutt i hylsa kan variasjoner her gi utslag på ytelsen. Jeg merket ikke stort til det når jeg testet dette, men folks erfaringer varierer en del på dette punktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...