Jump to content

310 krutt og 150gr SWC 38 spesial


Arvmar

Recommended Posts

Lader til 38 med 105 gr leekule og 310 krutt.Men har en del 150 gr.SWC kuler fra kulegrossisten som jeg tenkte å få brukt opp.Har bare 310 krutt og har ikke tenkt å kjøpe annet krutt for disse kulene,vil bare få brukt dem opp.Noen som har passe data til dette?Finner ikke noe fasitsvar på denne kombinasjonen men sikkert noen som har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

normal__38_Special_bly.JPG

Ladeboken #4 oppgir: 158 grain Blykule SWC. i tre trappetrinn, 3,0 gr. - 3,5 gr. 4,0 gr. Vv-310:

Fra venstre:

150 grain Kulegrosisten. Vv-310 = 3,0 grain. Ikke kronografert, men alt virket helt OK.

158 grain Kulegrosisten. Vv-310 = 3,5 grain. Ikke kronografert, virket OK. Vv-310 = 4,0 grain, Hast.838ft. 255m/s.

158 grain Lee Micro band. Vv-310 = 4,1 grain. Hast.833ft. 254m/s.

158 grain Fiocchi hulbase, teflonbelagt (hvis jeg husker rett om denne).

Hvis vi ser litt nøyere på Fiocchi-kula helt til høyre så har den en annen bæreflate og hulbas. Dette er en WC-kule som jeg har ladd med 2,7 grain Vv-310, ikke kronografert.

Jeg vil ikke anbefale noen å lade denne Fiocchi-kula med 4,0 grain Vv-310.

 

Jeg har prøvd mye med Vv-310, jeg velger å trekke frem disse fire i denne tråden. Som vi ser så er ikke 150 grain kula veldig forskjellig fra 158 grain kula.

 

normal_mod_60a.JPG

Revolver jeg refererer til er denne S&W mod.60, 2" løp. Jeg har hatt den i 25 år, det begynner å bli noen tusen skudd hjemmeladd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tom K,jeg har ca 1000 kuler,men jeg vil lade dem selv,flere i huset som skyter 38 og disse er i 357 som jeg bruker,vi er heller ikke plaget med rekylskrekk her i huset så dette går nok greit.Har væt litt lat med kulestøping i det siste så det passer bra å få brukt de opp.

tenker jeg starter med 2,8 gr.har 6"løp.

Link to comment
Share on other sites

tenker jeg starter med 2,8 gr.har 6"løp.

2,6 - 2,8 gr. med 310 kruttet, er hva jeg (og flere) har brukt på 148 gr. WC kuler vanlig baneskyting (WM grov).

 

Så, 2,8 gr. er bare en "piff" ladning. :) Men det er bedre å starte lavt, enn for høyt.

Link to comment
Share on other sites

Vaquero!

 

Hullbaserte WC kuler, er da ikke ment for harde ladninger. Kjenner idioter som har blåst ut centerkjærnen av slike kuler, så kula sitter fast i overganskonus, eller litt inni løpet. Unødig harde ladninger, gir også mer blying med de fleste av disse typene, da de er relativt bløte. Ofte rent bly. Og normalt så gir de bedre pressisjon, med ladninger rundt 2,4 - 2,8 gr. 310, enn harde ladninger.

 

De er beregnet for "piff" ladninger, til bl.a. WM grov.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig Geco5, du har helt rett:

Jeg tenkte jeg skulle ramse opp fortrinnsvis det jeg har ladd av bly med Vv-310 i .38 Special. Jeg ble litt ivrig og gjorde et dypdykk i gamle arkiver og notater 10 - 15 år tilbake. Jeg burde kladdet og sjekket litt bedre. Jeg blandet Fiocchi-kula med en annen teflonsak fra Remington.

Dette skulle ikke ha skjedd, jeg følte det var noe grums som hang i luften etter publisering.

normal__38_spes__310.JPG

Slik skulle oppsettet på bilde egentlig sett ut: Fra venstre 150 grain fra Kulegrossisten og 158 grain fra Kulegros. 158 grain Lee Micro-band. Til høyre denne sorte Remington 158 grain. Jeg mener denne har et teflonbelegg?

Saken med denne kula var at den ga høyere trykk enn Kulegrossisten i samme vekt. Vv-310 = 4,0 grain hast. 854ft. 257m/s, virket noe hard, reduserte til Vv-310 = 3,8 grain. Hast. 824ft. 251m/s. Jeg ville like vel fortsatt med denne i 3,5 grain. Vv-310. (Her kom jeg i skade for å omtale og vise en Fiocchi-kule)

 

Mulig litt OT:

Når det gjelder Remington-kulene i bly fikk jeg samme opplevelsen/erfaringen med .45 Colt (til Vaqueroen) 250 grain og Vv-340, samme ladninger som med Kulegrossisten sine kuler, Remington-kulene sparket litt mer og hettene flatet ut noe mer. Ikke overtrykk, men følbar forskjell og tegn til høyere trykkring. For ordens skyld så målte de .455" Læren er: start lavere med ny og uprøvd kule. Jeg reduserte ladningen ned ett grain.

 

Tilbake til .38 Special:

normal__38_spes__310_WC.JPG

Dette er WC-kuler og må lades deretter, som nevnt hulbaskuler i tillegg. Som man ser er bæreflatene annerledes. Disse har jeg ladd for innendørsskyting og ikke kronografert. (kronografen likte ikke innendørslyset). De er ladd med Vv-310 og max.2,7 grain. "Piffladninger".

 

Jeg klarte det kunststykket å blande tankene rundt Remington-kula og Fiocchi-kula. En må ikke lade disse med 4,0 grain Vv-310!!

 

Beklager jeg retter innlegget og prøver å holde bedre styr på arkiver og sysakene mine heretter. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vaqero!

 

Vi alle kan skrive noe feil, spessielt hvis vi blir litt for ivrige. :) Og vi kan huske feil. Derfor er det viktig at vi kommenterer, hvis vi mener noe er feil, eller tvilsomt. Da hjelper vi hverandre. :)

 

Kulevekt er en ting. Men det er jo mye annet, som påviker trykket i et gitt våpen. Lengere bærflate er en ting, et annet viktig moment er hardhet i kula og ikke minst forskjellige kulediametere.

Link to comment
Share on other sites

Bra du så det og kommenterte! Jeg leste det et par ganger og følte at her var det en feil et sted...men hvor. Som nevnt så stemmer også kulediameter inn på trykket. Eks. den nevnte .45 kula til Remington (.455") kontra Kulegrossisten (.452") Så kommer legeringsforskjellen inn, den kjenner jeg ikke til i disse to tilfellene. Når det gjelder .38" kula til Rem. så måler den .358".

 

Som vi alle har lært: Start lavere med ukjente komponenter.

 

Jeg har i alle år samlet på et eksemplar av det jeg har ladd med av kuler. I tillegg samler jeg på prosjektiler generelt som til et "Arkiv", Kjekt å ha :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...