Jump to content

165 vs 180 grs til elg. (308W)


Aslakhv

Recommended Posts

Har du god presisjon med den ladningen og kula der. Kjør på :wink: Det finns MANGE jegere i verden som skyter med 180grs Nosler P i 308 og 30.06 i verden. Og det som fabrikkammo. Ladet av Norma, S&B, Federal, Winchester og eventuelt alndre som har ladet den kula i sin ammunisjon. PLuss sikkert like mange som lader med den kula selv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Syns tråden var litt for kjedelig. Derfor slenger jeg ut påstanden om at

Woodleigh PP 165 grs. med ei passe dose N150 bak kan være et veldig godt

valg til elg.

Da lander du sånn passe over 800 m/s, alt etter som. Psykologien i tallene skal

man ikke kimse av... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg direkte uenig med deg her Mork. Woodleigh i lettere vekter synes jeg har alt for dårlig gjennomtrengning til elg. Om en er hundefører og IKKE vil ha gjennomskudd er de suverene, da de så og si aldri kommer ut på andre siden annet enn på kalver og små ungdyr.

 

Forøvrig er 140/150 ett stykke unna optimale krutt i 308 til jaktpatroner. De gir ganske mye dårligere hastigheter enn dobbeltbase kruttene. Da får en 25-40m/s høyere hastighet, noe en 308 sjelden har vondt av da det ikke skal veldig lange holdet til før en sliter med ekspansjonen spesielt med de mer solide superkulene mange bruker.

Link to comment
Share on other sites

Man skal skyte på rimelig langt hold for å unngå at Woodleigh sopper seg. Tror du blander jaktformer her, Sauer 150.

Ellers er et godt treff med 165 grs Woodleigh like dødelig som med konvensjonelle 180 grs. Det er når man snakker

om dårlige skudd og ettersøk at gjennomskudd kan være gunstig.

Link to comment
Share on other sites

Du må vel ha ei rimelig hard kule for å kunne garantere gjennomskudd hvergang? Det er litt greit at kula ekspanderer også...

 

165 grs. er allerede i tyngste laget for .308 win. - med 180 grs. har du mer kule under hylsehalsen enn over. I såpass lave hastigheter bør man tenke på at kula alltid skal ekspandere, og i så måte er Partition glimrende.

Link to comment
Share on other sites

Man skal skyte på rimelig langt hold for å unngå at Woodleigh sopper seg. Tror du blander jaktformer her, Sauer 150.

Ellers er et godt treff med 165 grs Woodleigh like dødelig som med konvensjonelle 180 grs. Det er når man snakker

om dårlige skudd og ettersøk at gjennomskudd kan være gunstig.

 

Tror du må lese en gang til nå Mork'n ;-)

 

Manglende gjennomtrengning har sjelden sammenheng med manglende ekspansjon :D

 

Du må vel ha ei rimelig hard kule for å kunne garantere gjennomskudd hvergang? Det er litt greit at kula ekspanderer også...

 

165 grs. er allerede i tyngste laget for .308 win. - med 180 grs. har du mer kule under hylsehalsen enn over. I såpass lave hastigheter bør man tenke på at kula alltid skal ekspandere, og i så måte er Partition glimrende.

 

Helt enig med deg, sjelden kombinasjon det med lett ekspansjon og bra gjennomtrengning. Partition er blant de få som har det. Mange liker ikke at den er såpass "effektiv" som den er. Ellers er kombinasjonskulene som Rhino/Hippo, Northfork og Trophy Bonded de jeg personlig mener er best i normalhastighetene.

 

I lavere hastigheter er de bløte loddede kulene suverene, i høy hastighet er det vanskelig å komme utenom de massive.

 

Alt for mange bruker ukritisk kuler basert på tester og omtale uten å bruke tid på å se dette i sammenheng med eget bruksområde.

 

Forøvrig er jeg ikke enig med deg at 165 grs kuler er i tyngste laget i 308. De kan et uten å krangle med kruttet lade til 850-870m/s V0 med de beste kruttene i normale pipelengder. Da har en sikker ekspansjon til avstander mange ikke skal forsøke skudd på...

Link to comment
Share on other sites

normal_Accubond~0.JPG

.308" Winchester:Dette er 165 grain Nosler Accubond, jeg skal ikke reklamere for det ene eller andre her. (bilde er tatt med et speil som viser kulene ovenfra).

Disse to ble funnet i elgene, i skinnet på motsatt side (som vanlig hvis man finner kula. Jeg ladet for en kompis i høst som ville ha en kule kombinert til hjort og elg, han ville ha større utgangshastighet enn det man får med 180 grain. Disse kulene felte tre elger denne høsten, holdene varierte fra 40 -130 meter. Skuddet som felte elgen på 130 meter fikk gjennomskyting, men de to andre på kortere hold hadde en gjennomskyting og to kuler som her funnet i skinnet. Ladet med Vv-140 44,0 grain. Jeg fikk aldri kronografert disse ladningen.

 

.308" Win. og 180 grain kule gir moderate hastigheter, om ikke lav fart om man vil, 740 - 760m/s. er vanlig.

Dette setter i seg selv lavere krav til konstruksjonen på kula, treff i grove bein stiller større krav uansett. Jeg har jaktet elg i mange år og sett litt fra egne skudd og andres. Den første gangen på elgjakt for min del i 1990 stilte jeg med .308"W."kjøpeammo" Federal Classic som var ladet med 180 grain Sierra. (tynne saker). Jeg skjøt tre elger uten negativ erfaring. Jeg har en kule liggende som satt i skinnet, de fleste skuddene var gjennomskyting. Jeg skjøt gjerne to skudd den gangen for å være sikker. Det ble flere elger senere med Lapua Mega 180 grain v/0 på 740m/s. Alt fungerte uten problemer. Jeg har ladet denne kula i flere år for en annen kompis som jakter hjort, han får gjennomskyting hver gang. (hjort er mindre dyr.)

Jeg og mitt lag har skutt flere elger uten gjennomskyting med godt resultat, ekspansjon har mye å si.

 

Jeg mener man med fordel kan bruke lettekspanderende kuler til elg i .308", ikke minst tror jeg Nosler Part. er et godt valg i .308" hastigheter. Lapua Mega i 180 gr. er også velfungerende. Mange i mitt jaktlag kjøper "billig ammo" i .308" Det funker det også.

 

Når man jakter innenfor forsvarlige avstander så spiller 165 grain eller 180 grain liten rolle, 165 kan med fordel (bør) ha større fart.

Det finnes en tråd her om kuler funnet i elg, der kan man lese seg opp til mange andres erfaringer.

 

Min erfaring de senere årene er med 7mm.Rem.Mag, men det er et annet kapitel.

 

Edit: For ordens skyld så veier Lapua Mega 185grain, ikke 180gr. Fungerer helt topp til skogsjakt på elg og korte hold. Ca.100 meter pluss-minus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...