Jump to content

Ivrig rekrutt med øya på førstegangs pistol(er) , Tips ?


Emil89

Recommended Posts

God dag folkens!

 

Jeg skal kjøpe min første pistol om ca 3 mnd. Planen var å kjøpe en 1911 45ACP og en CZ 75 SP01 Shadow.

Må nevne med en gang at det skal i første omgang skytes Felt og da gjerne i flere klasser og at jeg er links skytter.

Har også tilgang til ladeutstyr så kommer til å lade selv når jeg har kommet igang.

 

 

Er litt usikker når det kommer til 1911 45acp angående merke. vurderer å gå for kvalitet på våpen med

en gang men det går litt utover tidlig mengde trening med eget våpen pga pris. Har vurdert og fått anbefalt Les Baer / Sig Sauer.

For / imot / alternativer til en god 1911 ?

 

Så en rask oppklaring : Har hørt at jeg må søke 45acp og kjøpe våpen før jeg søker 9mm grunnet overlapp

i klasser når det kommer til felt, Kan noen forklare dette litt nermere ?

 

Så kommer det til 9mm / 22lr (Kommer ann på utfall av spørsmål overfor).

Var egentlig bestemt på en CZ 75 SP 01 Shadow men etter litt mere research så har det dukket opp at mange

synes det er kort siktelinje på CZ 75 opp imot Felt, så har sett litt på Tangfoli. Må også nevne at fattern pleide

å skyte IPSC i production klassen så ønsker å holde det alternativet åpent. Har fått med meg at CZ 75 Shadow 2 kommer

straks på markedet. Men er det noen som er rutta på Tangfoli og kan rydde opp i forskjellen på Stock 1/2/3 og da

pro / Special / Xtreme / Custom Extreme / Limited Custom GK ? (Har ikke lyst på Glock)

 

Når det kommer til evt 22lr hvis 9mm må komme i andre rekka så er tanken enten en Sig Sauer 1911 22lr for å få mengde-

trening med en 1911 i forhold til grep og kunne bruke samme hylster osv eller så faller det på en Esse-x og da mest sansynelig

en lang versjon med anatomisk grep

 

Takk igjen for svar hilsen en ivrig rekrutt med blod på tann.

 

(Har våpen garderobe fra før så har skap osv og kjennskap til søknadsprosessen)

Link to comment
Share on other sites

Å søke .45 før 9mm kommer vel av at om du har fått innvilget 9mm til feltskyting så er denne også tillatt i militærfelt (der du kan få tillatelse til .45).

Jeg har hørt mange nevne at man derfor bør søke .45 først, men det er lenge siden jeg hørte om noen som fikk avslag fordi de hadde 9mm... Sansynligvis kommer det an på saksbehandleren din.

 

Jeg er forøvrig i samme båt som deg, med første pistolkjøp en gang til sommeren. Selv tenker jeg på S&W 686, Sig x-six, Pardini GT9, X-esse, Ruger 22/45. Det er heldigvis litt greiere med kortpanger enn langpanger for venstreorienterte.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder .22 ser jeg kun fordeler med å kjøpe en god brukt matchpistol. Du får et våpen du skyter bedre med, og et våpen som lar deg lære grunnleggende ting som sikte og avtrekk mye bedre. Glem alle idiotuttrykk som "rørtang" og "vedkubbe" og kjøp den beste .22-pistolen du finner eller har råd til.

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen som er rutta på Tangfoli og kan rydde opp i forskjellen på Stock 1/2/3 og da

pro / Special / Xtreme / Custom Extreme / Limited Custom GK ?

 

Tja, kan ihvertfall gjøre et ærlig forsøk....

 

Stock 1: Ny nå, sylindrisk løp, annen seratering på sleide, annen seratering på front og backstrap. lang støvkappe løp 113mm

Stock: konisk løp, kort støvkappe, Polygon løp, ingen mulighet for innfesting av optiske sikte midler. godkjent i Production. rustfri/krom finish, tregrep

Stock Custom chrome: Tidligere utgave av Stock 1, konisk løp, rustfri/krom finish, festhull i ramme til optiske siktemidler, lang støvkappe, alugrep. Magwell, ambi safty, fiber framsikte. Avtrekkstopp IKKE tillat i production

Stock 2: konisk løp, lang støvkappe, polygon løp , ingen mulighet for innfesting av optiske sikte midler, godkjent i Production. Rustfri/krom finish, tregrep, Avtrekkstopp

Stock 3: sylindrisk løp, lang støvkappe, Picatinny rail for innfesting av optiske siktemidler, blånert. godkjent i Production. Tregrep, ambi safty, Avtrekkstopp

Stock 3 Special: som stock 3 men lakkert i metall finish. godkjent i Production, alugrep, ambi safty, Avtrekkstopp

 

Extreme modellene av de overnevnte har samme data, men er byttet endel deler i avtrekk(+fjærer etc.) skal gi bedre avtrekk++. Annen finish Godkjent i producion.

 

Pro utgavene av overnevnte er "egen produsert" av overnevnte fra diverse firmaet/børsemakere, lik orginal, men byttet til Extreme-deler. Godkjent i production.

 

Limited Custom GK: Singel action only, GK finish(skal visst være mer hardfør), konisk løp, polygon løp, Lang støvkappe, hull i ramme for innfesting av optisk siktemidler, magwell, utfresing i sleide for å lette vekten på denne. Fiber framsikte. Leveres med recoil spring kit. Alugrep. Avtrekkstopp. IKKE tillat i production.

 

Tror det skulle være alt.... Spør i vei hvis det er flere spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder .22 ser jeg kun fordeler med å kjøpe en god brukt matchpistol. Du får et våpen du skyter bedre med, og et våpen som lar deg lære grunnleggende ting som sikte og avtrekk mye bedre. Glem alle idiotuttrykk som "rørtang" og "vedkubbe" og kjøp den beste .22-pistolen du finner eller har råd til.

Husk at vi venstrehendte ikke finner så mye brukt... Man må nesten regne med å kjøpe nytt skefte, og da er det nesten like billig å kjøpe nytt våpen. Skal man ha brukt er man da prisgitt de ambideksteriøse jerna.

Link to comment
Share on other sites

Man må nesten regne med å kjøpe nytt skefte, og da er det nesten like billig å kjøpe nytt våpen.

 

"Nesten" er jo et relativt begrep, men:

 

Brukt GSP: 5-6.000.

Nytt skjefte: 2.000,- (listepris hos Stenvaag)

Ny GSP: 20.400,- (listepris)

Link to comment
Share on other sites

På pistoler uten anatomisk grep er det ett fett om du er høyre- eller venstrehendt.

Det var nettopp det jeg sa, vi er avhengi av ambideksteriøse pistoler.

 

Dere har sikkert rett ang. matchvåpen i .22, men jeg lette i min tid etter luftpistol og endte med å bestille ny fra tyskland for å få venstregrep. For meg var ikke besparelsen verdt bryet med å med å kjøpe brukt.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er klart at linksgrep kan være ei utfordring. Men til kurante våpen bør det gå greit å finne et skjefte. Kjøper man nytt, vil en serviceinnstilt forhandler selge deg våpenet med linksskjefte. Dersom man kjøper brukt, kan man få noen kroner for er rechtsskjefte som ikke er spikket på. Uansett, kjøper du et bra våpen som du vet passer handa di så kommer du sannsynligvis (forhåpentligvis?) til å ha det så lenge at merkostnaden er neglisjerbar i forhold til de årene du kommer til å eie pistolen.

 

Eller er det jeg som er unormal? Jeg har jo skytterkompiser som kjøper og selger våpen hvert år. jeg har eid Glocken min siden 1991, og .22 FASen siden 1995. I stedet for å kjøpe og selge ofte bruker jeg heller penger på ammo og trener med de våpnene jeg allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...