Jump to content

Bruk av slakt med betennelse


Gunnar

Recommended Posts

Skøyt et rådyr i dag som haltet kraftig på ene bakbeinet. Den hadde muligens en bruddskade, den ene hasen var hvertfall tre ganger så stor som normalt. Skaden har nok vært der en stund for det var synlig forskjell på størrelsen på de to låra. Vinteren hadde nok blitt hard for denne.

Så til spørsmålet. Vil denne skaden kunne gi noe smak på kjøttet? Hvor kraftig må en infeksjon være for at det såfall blir nødvendig å kassere et dyr?

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke spist dette dyret. Har selv vært i samme situasjon,- da jeg nærmest kjørte ned en forvirret bukk på vei til hytta, som knapt gadd flytte seg. Etter å ha skutt dyret, oppdaget jeg at den var spist inn til benet på hele skalpen av fluemakk. Slikt er ikke menneskeføde. Trolig systemisk inflamasjonsreaksjon, med mulighet for bakterier i blodet o.l.(Bukken var trolig "lost" i skallen, sepsis) Tok kontakt med viltnemda m/formann, og ble enige om å kassere dyret/gravde det ned. Det gikk selvsagt ikke på kvoten.

 

Syke dyr spises ikke,- i alle fall ikke av meg.

 

Forøvrig kan du nok slå deg til ro med at du gjennom å skyte dyret har bidratt med god og riktig viltforvaltning.

Link to comment
Share on other sites

Flere av dyra vi fikk under årets æljjakt i Vestby hadde tydelige brunstskader. Var vel mer blåmerker enn infeksjoner, selv om noen lår og bøger så litt utrivelige ut. Vi satsa på at slakta var ok vi... Skar bare bort det verste. Var sånn i fjor også. 4 av 5 okser som ble felt halta. Etter jakta ble det også observert en veldig halt okse. Lurer på om det er en litt psykotisk og svær okse som har slått seg til i området, som er mer enn normalt ivrig etter å gi juling. Til og med ei kvige var blitt skada.

Link to comment
Share on other sites

jeg har aldri vært i denne sitvasjonen og lurer på blir hele dyret kastet eller bare en del.

hadde vært fint med en liten forklaring på hvorfor :roll:

Det har noe med at infeksjonen kan ha blitt systemisk; dvs spredd seg i kroppen. For har man en infeksjon i et ledd f.eks så er risikoen absolutt til stede at mikrobene vandrer rundt om i kroppen og slår seg ned. Ikke sikkert at det er tegn til infeksjon der - enda.

 

Det er noe annet dersom et dyr har blåmerker etter kamp; det har ikke noe med infeksjon å gjøre. Da er det brustne blodkar som tiden ordner opp i.

Infeksjon involverer bakterier som bryter ned vevet og alt etter hva slags bakterie det er - frigjør toksiner som gjør ting vondt verre.

Jeg hadde ikke tatt den sjansen. Dere burde få det som skrapdyr dersom dere sier fra til viltnemnda. Det gjorde vi et år da det ble skutt en spissbukk som halta. Hele leddet på bakfoten var en stor klump og tydelig betent. Vi så ingen puss - men hele dyret ble kassert og nytt dyr gitt oss på kvota.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok trolig litt begrepsforvirring ute og går her. Skal forsøke meg på en nærmere forklaring;

 

Betennelse = Inflamasjon :

Den reaksjonen som oppstår i kroppen/dyret som reaksjon på og følge av skade/ytre påvirkning. De fire kardinale kjennetegn her er: "rubor=rødhet", "tumor=hevelse", "palor=smerte/ømhet" og "calor=varme".

 

En slik reaksjon, med disse kjennetegnene, oppstår når kroppen aktiverer sitt motstandsapparat for å motvirke/reparere skaden. Typiske lokale eksempler er kroppens reaksjon (med de 4 kjennetegn over) ved myggstikk, brannskader, kutt i fingeren med kniv, blåmerker, beinbrudd og infeksjoner. Ved større skader vil man også oppleve inflamasjonsreaksjoner av mer generell systemisk karakter, med feber, kvalme, nedsatt allmenntilstand etc.

 

En infeksjon er et bakterielt angrep av kroppen, av enten lokal karakter eller systemisk. Det som i utgangspunktet kan være en lokal infeksjon (neglerotsbetennelse, infeksjon der du skar deg med kniven, tanninfeksjon o.l.) kan spre seg og bli systemisk. Typisk da blir man slakk, feber o.l.som følge av en systemisk inflamasjonsreaksjon.

 

Du ser at dyret du har skutt har en diger hevelse. Dyret har trolig uansett nedsatt allmentilstand og er trolig noe febrilt, har tatt til seg lite næring i det siste o.l. Om det i tillegg til denne åpenbare betennelsesreaksjonen/inflamasjonen også er en infeksjon involvert vet du ikke. Dyret kan ha hatt en interdigital betennelse i klauven i utgangspunktet, som kan ha ballet på seg, blitt sytemisk og gitt en svært hoven fot. Det kan ha hatt et lukket benbrudd, uten at bakterier har kommet til/infisert foten/dyret, og du har en ren betennelses/inflamasjonsreaksjon. Du kan ha hatt ett åpent benbrudd og har en betennelsesreaksjon/inflamasjonsreaksjon både som følge av benbruddet i seg selv + som følge av bakteriene som samtidig kan ha spredd seg i blodbanen.

 

Dette vet du ikke. I beste fall har det trolig en systemisk inflamasjonsreaksjon, er febrilt, svekket allmenntilstand. Slikt kjøtt spiser ikke jeg.

 

Ved mindre "blåveiser" som er å betrakte som en ren inflamasjonsreaksjon av lokal karakter, uten infeksjon involvert,- ("brunstskade") ser jeg ikke noen fare ved å spise kjøttet, med unntak av de skadde områdene som skjæres bort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...