Jump to content

Sjelden ammo


natwil

Recommended Posts

Selve kulene går det an å få tak i. Det ser verre ut med hylsene. Kan jo være at 6,5-varianten kan stukes opp til 7,35.

 

Kjøpeammo tror jeg du skal se langt etter og de ville nok blitt dyre i så fall (som enkelte så fint påpekte, som om de er laget av gull). Men kan være eneste måten å få tak i originale hylser på til hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

Hjemnmelading.no har en eske fra Hornady:

http://www.hjemmelading.no/128gr/hornady-128gr-sp

Var jeg deg ville jeg kontaktet Alvestad på Hjemmelading om Hornady er leveringsdyktige fremover. I så fall ville jeg tatt opp en bestilling. Kuler er den største utfordringen her.

 

Hylser er ikke det største problemet, tror jeg:

normal_7%2C35_Carcano_1.JPG

 

Hylser til 6,5 Carcano er å få tak i. Målene på disse to er ikke langt fra hverandre, men utvider du 6,5 hylsa vil den kortes ned noe.

 

normal_7%2C35_Carcano.JPG

Patronen øverst med kule er en 6,5x54MS. Den tomhylsa under er en 6,5 Carcano, jeg kjøpte noen for moro skyld en gang.

Du kan sikkert utvide disse to til 7,35 Carcano, det går fint. Jeg trekker sammenligning med egen erfaring fra 6,5x55 hylser utvidet til .308" kuler til 7,5x54 MAS. Dette går glatt, visse målbare forskjeller er det på 7,5x54Mas og 6,5x55, men det er ikke mye og formskyting er udramatisk.

 

Jeg forstår deg godt hvis du har en 7,35 Carcano for hånden, men hvis kulestøping er veien å gå og du ikke støper til noe annet selv, da ville jeg tenkt en gang til . Er det verdt alt styret? Eller kjenner du noen som har støpeutstyr komplett og driver med det, da hjelper det.

 

7,35 Carcano brukt i Finland:

Selv mangler jeg et eksemplar av denne patronen i min samling, jeg er stadig på utkikk. Det morsomme her er at finnene brukte denne patronen og rifler under krigen. Det finnes sikkert patroner i roteskuffer der borte, ikke minst japanske 6,5 Arisaka, både engelske Eley produserte og japanske. Skulle likt å kjenne en finsk patronsamler 8)

 

Jeg mener å ha sett hjemmelading av patronen på YouTube....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det meste kan skaffes, men prisen blir ofte litt vulgær når en skal kjøpe ammunisjon utenfor komfortsonen til våpenforhandleren. Både Hornady og RCBS lager diesett på bestilling, hylser kan også lages av f.eks Horneber. Kuler og primer bør være hos f.eks Hjemmelading.no.

 

Som regel kan ALT skaffes, det er bare snakk om pris og litt egeninnsats pluss mye tålmodighet. Hilsen én med noe så sært som .475 Eley #2 NE.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...