Jump to content

S&L M65, 68 tåler ikke vann?


8mmJeger

Recommended Posts

Hei.

 

Går å lurer på å kjøpe/bygge meg en S&L M 65 eller M68 i 358 NM.

Flotte kasser, våpen etter min mening.

Men, du å du, her om dagen var det en kar på bana som sa" S&L med låseklak bak, uff nei kasta skota like mye som kragen om det kom fukt/regn i kammeret".

Hmmm...er det sant?

Har ikke klart å finne noe som sier dette, men lurer nå da.....er dette riktig?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri vært borti kasser med låsing bak, men at de skulle være like ille som kragen har jeg litt vanskelig med å forstå. Den har som nevnt asymmetrisk låsing, noe M65 ikke har. Men det er ikke umulig at den er mer følsom for slikt likevel, kassa utsettes for langt større belastinger med låsing bak. De har også rykte for å gi mer hylsestrekk, så kanskje ikke det beste valget for en hjemmelader med et sært kaliber. At du går ned på hylsediameter vil hjelpe noe, men jeg er likevel skeptisk til slike konstruksjoner.

 

I følge det allvitende Internet skal Stuart Otteson's ha beregnet dette for Remington 788 i "The Bolt Action Rifle: A Design Analysis", og konkludert med et svikt på .001" kompresjon per tusen pund boltkraft, dette skulle bli 0,05mm per tonn. Det er mye, og når en endrer kammerklebingen og tar høyde for litt ujevn kontakt mellom klakkene og evt asymmetri i kassa kan jeg godt se at det kan påvirke pipesvingningene.

Link to comment
Share on other sites

kassa utsettes for langt større belastinger med låsing bak. De har også rykte for å gi mer hylsestrekk

Ryktet med hylsestrekk kommer vel først og fremst ifra Lee Enfield "SMLE", og lignende mer eller mindre arkaiske konstruksjoner med tilhørende hylser? Om du sammenligner mengde gods i en S&L og SMLE så vil du nok bli en smule beroliget...

Robert Chombart (designer av bla. "Inch" kassa, som også låser bak) har vist beregninger som viser at dette er et ikke-problem.

 

S&L M65 og M68 er igrunnen rifler med veldig godt rykte, spesielt boltgangen skal være fantastisk. Jeg har dessverre aldri prøvd en.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som sagt ikke regnet på det selv, jeg må ha litt mer enn et bilde for å kunne gjøre en meningsfull beregning. Men tall for Remington 788 bør jo være relevante, i den grad disse er korrekte da.

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg er litt subjektiv i dette, å la kreftene belaste hele kassa er etter min mening uelegant uansett om det fungerer eller ikke. Og kassene har jo i utgangspunktet godt rykte mtp presisjon, så hva vet vel jeg? Det er som sagt mest dette med ujevn låsing jeg er usikker på når det gjelder endringer i treffpunkt, og det er jo noe en kan fikse.

Link to comment
Share on other sites

Det er 100% korrekt at de gamle S&L med låseklakker i bag, er ekstremt følsomme overfor vand eller olie på hylstret.

Årsagen er at den trykbelastede låsekasse er meget usymetrisk. Den er typisk 4 gange stærkere på venstre side end på den side hvor udkasteråbning er.

En belastningsberegning viser at ved 4 ton tryk, strækker kassen sig 0,03mm i venstre side, og 0,08mm i højre side.

Det vil medføre at fronten på kassen vinkler ca 0,05mm ved pibeflanchen

Link to comment
Share on other sites

uelegant uansett om det fungerer eller ikke

Jajo, jeg kan være enig - men for noen, og til noen applikasjoner, så veier kort og glatt boltgang mer. Om du tafser på en M65, så skal du forresten slite med å kalle den uelegant.

En belastningsberegning viser at ved 4 ton tryk, strækker kassen sig 0,03mm i venstre side, og 0,08mm i højre side

Bolten komprimeres vel litt også?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker så meget, Ignorant. Du bekrefter mine bangeste anelser, faktisk er det langt verre enn jeg hadde forventet pga asymmetri i kassa. Legger en til kompresjon av bolt vil nok slitasjen på hylsene være merkbart større enn for andre konstruksjoner også. For 788 var vel deler av problemet tung ekstraksjon, og pga loddet bolthendel fikk man brudd på disse. Dette stemmer også bra med at kassa svikter mer enn godt er.

 

At god boltgange er positivt er jeg enig i, men er de virkelig bedre enn en moderne fat-bolt av god kvalitet?

 

Uansett er disse langt bedre en en FN-FAL i aluminium :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

M 67

Du har helt ret i at bolten også komprimeres. Dette er dog mindre interessant i relation til træfpunkt og spredning, da denne kompression er symmetrisk.

Det har dog betydning men hensyn til hylsterlevetid. Hylsterlevetid påvirkes dog næppe målbart, af grad af smøring/friktion mellem hylster og kammer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...