Jump to content

Votter til bruk på post?


Geriatriker

Recommended Posts

Etter denne høsten så har jeg oppdaget at jeg fryser fort på fingrene når jeg sitter på post. Er det noen som har noen tips til varme og ikke minst vanntette votter?

 

Lurer også på å gå til anskaffelse av en slik Veideman Fimbul dress. Tar den stor plass i sekken, og hvordan takler den en dag på post med typisk sunnmørsregn?

Link to comment
Share on other sites

Gode, tova ullvotter med et par goretex overtrekksvotter over er min favoritt. Hvis du må av og på med vottene en del hjelper det godt å ha noe under du kan beholde på. Jeg bruker noen pulsvanter som er så hardt tova at de virker smidd mer enn strikka. Andre jeg kjenner bruker kjempetynne ullvanter. Det hjelper mye å aldri være helt barhendt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte noen tykke, lange og ekstremt varme skutervotter/polvotter på forsvarets utsalg på Hvalsmoen ved Hønefoss for en tid tilbake. Disse er raske og ta av ved behov, kan lett ha en tynnere vante inni også om det skulle være ønskelig. Billige var dem også, mener jeg betalte 250,-. Usikker på hvor forsvaret har utsalg, men de må da ha flere utsalg rundt om i landet? Kan virkelig anbefales på det varmeste! (Pun intended).

Link to comment
Share on other sites

Har brukt tova ullvotter i flere år, det eneste som holder varmt selv når de blir våte. Har et par som er strikka som fingervotter, med en sånn sak for å dra over fingrene. Denne høsten har jeg brukt woolpower pulshansker, de er geniale når det ikke er fullt så kaldt. Ellers har jeg også noen rene ull fingervotter (både med og uten "klaff" for å dra over fingrene) som ikke er tova.

 

Fordelen med de litt tunge, tova ullvottene er at de er såpass kompakte at en klarer å slenge de av seg om det blir dårlig med tid, bare å kjøre en skikkelig "gay-flip" med håndleddet så er hånda fri og fingeren på avtrekkeren :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Selv om dette ikke akkurat omhandler votter så kan det kanskje være en ide å ha et par håndvarmere i sekken for de dagene hvor det er ekstra kaldt? Tynne poser du kan legge inni hansken oppå håndbaken slik at de ikke får nevneverdig innvirkning på grepet om rifla. Har dog ikke brukt det på jakt, men på isfiske, og det fungerte godt synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...