Jump to content

HP til FMJ?


spets

Recommended Posts

Hei!

Finnes det en eller annen gizmo som lukker hullspissen på HP-kuler?

Får god presisjon med Nosler CC i

6.5x55 og håperpå det samme i 222.

Håpet er å få kula til å fungere som helmantel til fugl. Har ikke testet den slik den er, men jeg synes å huske å ha lest at den har for tynn mantel og herjer en del med fuglen.

 

Jeg håper å begrense antall forskjellige kuler og slippe flere innskytinger mellom jaktformer.

 

(Ja, jeg vet; det er jo bare å notere antall klikk :-) )

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen er at i enkelte kalibre som f.eks .224 og 6 mm, så er det ikke så enkelt å få FMJ til å gå godt nok.

Har selv lukket spissen på match kuler med bruke metoden nevnt lengre oppe med å bruke en skje. Dog ikke skutt noe vilt med det enda, men presisjonsmessing fungerer det helt fint. Samme treffpunkt i mine rifler som umodifisert.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Widden si pointe die er shait! Plastikk hus med Alu hylse.

Kjøp en forester seater. Få lagd innmat. I feks kal 224, kule dim.

Google. Bullet pointe die.

Og få vertebrae til å bestille nøyaktig den ene "punsh'n" du trenger.

Denne må også tilpasses innmaten du har fått lagd til forester seateren.

http://www.bullettipping.com/products_b ... guide.html" target="_blank

 

Dette blir billigst.

Fungerer utmerket og forester seateren kan du også bruke som standard seater når du har lyst.

 

Har hatt begge kjøp løsningene(widden og bullettipping).

Men har nu hjemmelagd/del-innkjøpt.

 

Det fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Det fungerer!

Men... Av og til, blir fugl'n ødelagt av pointa kuler, likegodt som av fmj kuler. Begge i snill fart.

Ei lang 6mm eller 6,5kule som blir ustabil rett før eller muligens i fugl'n vil lage mye mere poff(fjærfokk), enn ei kort kule, som feks 7x33 78g kula.

Samtidig, har jeg relativt ofte opplevd at 224 kuler gir rypa muligheten til å komme seg på vingene, eller springe bort.

Derfor har jeg brukt 6,5 og pointa kuler. Selv da! Hender det både at påskutt fugl stikker seg unna og at noen treff blir fjærfokk. I høst delte jeg " sesongen i 2. Skaut med 6,5 tidlig og 22 lr seint.

22lr med en god hulspiss foretrekkes!

Link to comment
Share on other sites

Har begge, og begge kjøpt av 6x47... Widden dia har jeg kastet... Dvs. puttet innmaten inn i Forseter seater, som funker greit. Pointing dia funker mye bedre, men er jo svin dyr! Jeg skyter bare sporadisk ryper nå, men mye fugl i topp. Lukker nå scenar helt og det ser ut til å gå meget bedre enn "åpen scenar". Litt begrenset grunnlag ennå, 5 orrer, men det er lovende resultater så langt. 90 grs. sako FMJ og scenar 90/105 grs. gir likt resultat i kråker i alle fall.

Støtter likevel 22 Lr/ 22 WMR som beste alternativ om du vil minimere risikoen for skader på rype (rype størrelse vilt) åpne hulspissen med MK III og piff... perfekt resultat... men så var det kulebane, avstandsbegrensninger og vindavdrift da...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye gås med 6,5x65R og Sierra hpbt 140 grs, og det fungeres veldig fint da holdene er som regel er 100m+++

 

På skogsfugljakt med spets der holdene gjerne blir 100m---, blir det heller lite igjen å ta med hjem og skryte av...

 

Medisinen er å snu kula. Du bruker samme ladevekt og får samme treffponkt i alle fall innen 150 meter. Da har du hullspisser rettveien for langhold, og flatpoint for tiur på korthold!

 

Eller så må du rett og slett bruke Normas 7,8g fmj som er suverent bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...