Jump to content

Patron til vannkanon, EOD utstyr:


Vaquero

Recommended Posts

Patron til vannkanon, en nyttig sak når det trengs:

normal_Cart_Injector_1.JPG

Patronen leveres i en blikkboks som her (originalpakning). Den er pakket i en tilpasset sort plasthylse med støtdempende polstring i begge ender.

Mitt eksemplar er avfyrt og er dermed en tomhylse, heldigvis for ladningen er hurtigdetonerende og tennhetten er elektrisk.

normal_Cart_Injector_2.JPG

Elektrisk tenning. Reddet unna søppelbøtta som en kuriositet for min del.

Funksjonsområde er desarmering av mistenkelige objekter/bomber. Det hele fungerer med at mann fyller et "rør/kanon" med vann, vanlig vann!

Vannkanonen eller røret rettes mot objektet som skal uskadeliggjøres og slår ut mekanismer uten at den setter av eventuelt sprengstoff.

Dette er det da bombegrupper i politi eller forsvar som bruker, som omtales som "EOD-folk".

Hvor kraftig er en slik vannstråle? De som har testet det forteller meg at den skjærer gjennom en ammokasse i metall for 12,7x99BMG uten problem, det som eventuelt måtte være sprengstoff inne i denne med tennmekanisme ville blitt sjokket ut av funksjon. Merkelig, jeg forstår det ikke helt, det viktigste er at det fungerer.

 

" target="_blank" target="_blank

" target="_blank

 

Hylselengden er 42,52mm. og diameteren er 26,85mm.

Husker jeg rett så skulle det være en plugg mellom patronen og vannet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk den glede å lage noen bomber for bombegruppa i nord for mange år siden, og da brukte de en annen variant av disse. Den var i kaliber 12.7 den gangen. Dette var i forbindelse med en øvelse vi hadde, og jeg lagde 3 bomber. Den siste greide de ikke å desarmere, men jeg jusket jo litt, siden jeg fikk inspisere de to første for å se hvorfor de ikke gikk av.

 

Vi brukte en "squib" for å markere sprengstoff og fenghette, det er den elektriske detonatoren som sitter i elektriske fenghetter. Jeg fikk desverre ikke en slik patron til samlinga mi, det tenkte jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...