Jump to content

Vekt/presisjon praktisk langholdsrifle


Ultra1

Recommended Posts

Hei.

Går med tanker om å anskaffe en rifle til praktisk langhold, 400 til maks 1000meter.

Har bestemt meg for kaliber, 300 winmag. Dette for å muligens kunne bruke riflen til jakt seinere på litt større dyr osv. Har fra før 300wsm i ei lett rifle, så litt rekyl er eg ikkje redd for.

 

Saken er den at eg ikkje veit om eg kjeme til å fortsette med langhold/like det, så vil ikkje legge så mykje i våpen med en gang type børsemaker, trg osv.

Derfor er spørsmålet mitt; Hvor mye spiller vekten inn på presisjonen på en langholdsrifle, gitt at presisjonen i løpet er bra? Hvor tung bør en slik rigg være for at den skal fungere bra? 6kg?

Link to comment
Share on other sites

Min F-class rifle i 308 ligger tett på maksvekt 8,25kg for F t/r klassen, inkludert kikkert og tofot. Rifla jeg har beregnet til PRS veier i underkant av 6kg uten kikkert/tofot, men blir fort 7kg med kikkert/montasje - den er i kaliber 243w som jeg tenker er ett perfekt kaliber for denne bruken - god presisjon, flattskytende, minimal rekyl og mater godt fra magasin.

Link to comment
Share on other sites

Praktisk langhold er vel kanskje litt dårlig formulert. Har ingen plan om å konkurrere - vertfall ikkje enda. Tenkte litt meir som ei Langholdsrifle som kan bli brukt på jakt og i et knipetak.

Har en schultz & Larsen 308 med kkc og langt løp og demper som har blitt brukt litt, men er vel i hovedsak et jaktvåpen.

 

Har fått gode svar her mtp vekt og en god peikepinn på ka eg bør sjå etter. Rekna nesten med at vekt burde ligge på 6kg pluss om skal klare å hanskes med våpen og skyte nokelunde bra.

Er litt opptatt av vekt om eg skal klare å bære med meg våpen. Ser at feks Remington Police veier rett over 5kg med en ok demper på.

Link to comment
Share on other sites

Driver å dingler litt med samme tankene, ambisjonen er å klare 5 kilo, med magasin, kikkert, demper og rem, uten tofot.

 

Det er mulig at det må tråes til med to kikkerter, en til konkuranse og en til langhold.

 

Basis er en Tikka Super Varmint, planen er å slanke pipa med 4-5 mm i diameter til 18 eller 17 mm med M15 gjenger i tuppen, hvilket henter inn vektpådraget til ett MDT HS3 Chassis, og gå så lett som mulig med stokken, førsteutkastet tilsier A2 stokk, så får en se hvor haren hopper, når ting er puslet sammen.

Link to comment
Share on other sites

Ei rifle som er brukbar i jegerklassen til jaktfelt, under 5kg, er et fint utgangspunkt til praktisk jakt/langholdsrifle.

 

Metallsiluettfolket skyter stående, uten reim eller andre hjelpemidler, på 500m med ei 4,6kg rifle i grovkaliber som skal være kraftig nok til å velte en tung bukk. Når disse riflene skytes inn i benk går de ikke noe dårligere enn tunge rifler. Det er skytteren som er utslagsgivende. Regelverket for utforming av rifla/skjeftet gjør at disse riflene også ser ut som ei jaktrifle.

 

Hvis man er "grønn" ville jeg sett på hva topp 10 i NM jaktfelt jegerklassen bruker av rifler og så tenke på en FFP langholdskikkert som holder vektbegrensning på topp. Da ender man stort sett opp med ei rifle med meget bra dynamiske skyteegenskaper, bra avtrekk, kort lukketid, etc.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar, setter stor pris på det. Skal inn på GRS i romjulen og sjå på stokker, håper på å få litt enkle tips/råd der i samme slengen.

Kaliber er bestemt til den riggen til 300winmag, er bare å bestemme seg for et utgangspunkt som kan fungere bra til en fornuftig pris.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...